Man ser dem vid större industrier ser ut som behållare för olja, men ingen eldar väl med olja numera? Två bilder på industriområden med stora cylindriska behållare, liknande oljecisterner.
 
kidon kidon skrev:
Man ser dem vid större industrier ser ut som behållare för olja, men ingen eldar väl med olja numera?[bild]
I vissa fall är det iaf vatten till kylanläggningen
 
Cistern för sprinkleranläggningen, i lilla huset bredvid är generatorer och pumpar placerade.
 
Redigerat:
S sudo skrev:
Cistern för sprinkleranläggningen, i lilla huset bredvid är generatorer och pumpar placerade.
Ja det verkar vara en bra förklaring, så är det nog.
Tackar
 
G
kidon kidon skrev:
Man ser dem vid större industrier ser ut som behållare för olja, men ingen eldar väl med olja numera?[bild]
Väldigt många industrier har eldningsolja kvar, reservkraft du vet.
 
G GargamelSE skrev:
Väldigt många industrier har eldningsolja kvar, reservkraft du vet.
Förvisso men jag tycker behållaren är ovanligt stor för att man ska köpa på sig den mängden olja som reservkraft, och varför bygga en sån enorm behållare om man inte har för avsikt att fylla den full?
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
Förmodligen sprinkler som många är inne på. Är marken billig är det billigare att göra så än att gräva ner en tank.
 
G
kidon kidon skrev:
Förvisso men jag tycker behållaren är ovanligt stor för att man ska köpa på sig den mängden olja som reservkraft, och varför bygga en sån enorm behållare om man inte har för avsikt att fylla den full?
Om jag minns rätt så har vi här på bygget runt 10 kubik, vilket blir en del reservkraft. Sedan är de troligen isolerade en bit för att hålla tempen uppe över ett antal grader.
 
Innehållet beror väl lite på vad industrin har för tillverkning. Kan vara allt från vatten till kemikalier. Jag jobbar själv i en tillverkningsindustri och våra tankar innehåller allt från vatten till kemikalier som skulle kunna ta död på folk i värsta scenariot.
 
Garanterat buffert för sprinklervatten när det är uppställt med extra pumphus bredvid. Har flera identiska såna behållare med tillhörande hus på jobbet. I flera hus är det en mindre elpump och därtill en eller två kraftiga dieseldrivna pumpar (beror nog på vilken redundans och risk som föreligger). Dieselförrådet är bara på några kubik, man räknar inte med så många timmars drift innan en sådan tank är tom/insatsen är över.

Förra året frös en ventil sönder med tillhörande 3" rör som systemet hanterade som utlöst sprinkler... Betyder att det blir rätt mycket vatten väldigt fort när två diesel 5or försöker hålla trycket uppe på ett öppet rör! :crysmile:
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.