Kontakten mellan transformatorn och själv sladden till en ljusslinga har gått sönder. Söker efter en ny kontakt så jag kan få ljusslingan att fungera igen. Kan inte hitta vad kontakten heter.
Bild på transformator och kabel
Bild på transformator och kabel
Bästa svaret
Undrar om det inte är enklast att köpa en förlängningssladd och klippa av till rätt längd och skarva kabeln istället?H Hermelinenshus skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 674 inlägg
Har samma dilemma. Överväger att köpa en adapter som jag klipper och löder på.H Hermelinenshus skrev:
https://www.elon.se/lightson-overgang-5072-svart
Hej,13th Marine skrev:
Hade samma problem.
Jag skaffade en sån adapter (gul-markerad) och har skalat den i ena änden som ska mot ljusslingan.
Mäter jag med voltmetern på adapterns ledare så får jag 55 volt-ish. Men när jag ansluter adapterns ledare till ljusslingan så tänds inte slingan.
Slingan har ju en kopparledare och en silverfärgad ledare. Vilken är vilken?
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 674 inlägg
Min betedde sig underligt när jag skulle löda ihop den, kan ha varit nått med ett blinkläge för när jag tryckte på knappen på adaptern så började slingan blinka när jag höll emotB Bandvagn skrev:Hej,
Hade samma problem.
Jag skaffade en sån adapter (gul-markerad) och har skalat den i ena änden som ska mot ljusslingan.
Mäter jag med voltmetern på adapterns ledare så får jag 55 volt-ish. Men när jag ansluter adapterns ledare till ljusslingan så tänds inte slingan.
Sen provade jag med slingan på båda hållen och insåg att halva slingan är kopplad på ena hållet och andra på andra (adapter växlar spänning för att tända olika halvor och ge olika effekter).
Ja, den heter något, då det är en kontakt enligt nån EU standard.H Hermelinenshus skrev:
Men vad exakt den heter har jag aldig lyckats få reda på...
Kontakterna enligt den standarden verkar vara väldigt svårt att hitta lösa,
så man får göra som du gjort, köpa en sladd med kontakter monterade och skarva själv.
Har du provat att byta polaritet? Dioder leder ju bara ström åt ena hållet vid nog hög framspänning och blockerar helt åt andra riktningen.B Bandvagn skrev:Hej,
Hade samma problem.
Bland annat Jula har den kontakten på sitt 31V system.
Att de inte säljs lösa beror nog på att de är avsedda för utebruk och ska vara helt kapslade. En lös kontakt skulle bli väldigt klumpig och en pigtailkontakt är det nog många som inte kan hantera. Så att köpa en skarvsladd och klippa av blir en rimlig kompromiss.
Det är synd att de görs så klena, jag har också ett par slingor där ledarna gått av precis där de går in i kontakten.
Att de inte säljs lösa beror nog på att de är avsedda för utebruk och ska vara helt kapslade. En lös kontakt skulle bli väldigt klumpig och en pigtailkontakt är det nog många som inte kan hantera. Så att köpa en skarvsladd och klippa av blir en rimlig kompromiss.
Det är synd att de görs så klena, jag har också ett par slingor där ledarna gått av precis där de går in i kontakten.
Skulle väl iofs kunna testa med att klippa och skarva denna:
https://www.jula.se/catalog/hem-och...ngor-lagvoltssystem/forlangningskabel-022365/
Funkar inte det så kanske ljusslingan kan anses död/trasig eller bränd i mina kopplingsförsök 😅
https://www.jula.se/catalog/hem-och...ngor-lagvoltssystem/forlangningskabel-022365/
Funkar inte det så kanske ljusslingan kan anses död/trasig eller bränd i mina kopplingsförsök 😅
Jag tänkte klippa och trä på 10cm vp-rör 16mm eller liknande som förhindrar att den bryts och går av där men den gick sönder innan jag hann få dit det. Verkar vara riktigt skräp. Alldeles för klent byggt och ej testat i kyla.Dan1891 skrev: