Hemmakatten
Är i Portugal några månader. Handlar bl.a. fisk på en stor inomhusmarknad. Denna fisk handlar jag ofta. Kallas "bica". Har rosaorange fenor och fjäll. Är mycket god. Lagom portions storlekar (även fast just denna var ganska stor.
Är det någon som vet vad den heter på svenska? Eller vilken fisk"grupp" den tillhör (typ torskfiskar, laxfiskar osv)
Två hela fiskar med rosaorange fenor på en skärbräda med färgglada fiskmotiv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
L
Den finns även i spanien , tror inte det finns namn på svenska , men kan ha fel , har inte sett någon här

C
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
BirgitS
Inte för att jag förstår någon portugisiska men jag sökte på deras Wikipedia och kom till denna sida: https://pt.wikipedia.org/wiki/Sparus_aurata
Inte lika rosa men annars väldigt lik och den länkade svenska sidan kallar fisken Guldsparid eller Guldbraxen och den vekar höra till underordningen Abborrlika fiskar. Kan numera odlas vilket antagligen gör den rätt vanlig och med ett bra pris.

P
Liknar en havsbraxen lite grann, kan det vara samma familj?

• Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det första jag tänkte på var någon sorts abborre, och en googling kom fram till Rödpagell ([länk]).
Jag tror också att det är en av fiskarna som går under Pagel.

• Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
BirgitS
P p.lundgren skrev:
Liknar en havsbraxen lite grann, kan det vara samma familj?
Havsbrax, liksom Rödpagell, tillhör också underordningen Abborrlika fiskar men är en annan familj än Guldbraxen och Rödpagell (båda är Havsrudefiskar).

• Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Dourada är en annan fisk, också mycket populär här och en mycket god matfisk. Populär på restauranger då skär genom (inte helt igenom) benen vid ryggraden, plattar ut fisken med en filésida åt var sitt håll och sedan grillar den.

L
Hur är vädret på plats , du verkar vara där :) det såg ut vara lite bus i dag men ska bli bättre

Hemmakatten
15-20 grader i skuggan. Vi klagar inte....

• Gilla
Pagno
  • Laddar…
Hemmakatten
Tack för alls tips. Googla lite. Och nu är middagen färdig med vin till dryck får återkomma i morgon.

L
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
15-20 grader i skuggan. Vi klagar inte....
Inte snällt att terra så :worried: men det är en annan breddgrad , så vad att förvänta sig :worried:
Ha det gott i värmen :)

• Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Jag tycker den påminner lite om en Uer. Även kallad Kungsfisk.

Hemmakatten
Har kommit fram till att det är en rödpagell. Fiskens bilder, utbredning och den populära användningen gör att jag kommit fram till detta. God är den iaf.
Tack för hjälpen!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.