Då har det till slut hänt, jag drog sönder muttern med handkraft. Vad heter denna PVC del som ansluter till mitt astralpool cantabric sandfilter? Det är platt i ändan med fläns, och har en mutter som passar över 65mm gänga. Rörsystemet är 50mm rör.
Var köper jag denna del med okänt namn (plus muff, rakt rör och 2x 90 böjar) runt stockholm/norrort ?
Tack på förhand!
Var köper jag denna del med okänt namn (plus muff, rakt rör och 2x 90 böjar) runt stockholm/norrort ?
Tack på förhand!
Om terminologin för plastdelar är samma som för rördelar av metall så kallas en sådan koppling för unionkoppling om den köps som hane och hona i ett paket så att säga.
Delen till höger i bild brukar sägas ha "lekande mutter" till exempel "kulventil med lekande mutter", om den är avsedd att skruvas ihop med lite av varje annat med gänga.
Delen till höger i bild brukar sägas ha "lekande mutter" till exempel "kulventil med lekande mutter", om den är avsedd att skruvas ihop med lite av varje annat med gänga.
Hur ser det ut till höger, är det gängar mot kankse filtret eller. Och till vänster. är dett slang där.M marko_b skrev:Då har det till slut hänt, jag drog sönder muttern med handkraft. Vad heter denna PVC del som ansluter till mitt astralpool cantabric sandfilter? Det är platt i ändan med fläns, och har en mutter som passar över 65mm gänga. Rörsystemet är 50mm rör.
Tack på förhand!
Det sitter en del i filtret ser det ut som, men den lär ju vara limmad.J jonaserik skrev:
Inkommande är 50mm PVC rör, så jag tänker, efter lite googlande, att jag borde hitta någon unionskoppling med limsida för 50mm som jag kan använda bara den halvan av, och sen skarva på nytt rör och nya 90* för att få till det igen.
Den du har på bilden ser ut som en standard unionkoppling som PNO skrev så dimension och gänga ska stämma. Du får skaffa en komplett tex lim-lim och så använder du bara slätdel och mutter från den.M marko_b skrev:
Bäst kanske du skaffar muff, vinkel union och en stump rör så kan du börja nytt från mellan befintliga vinklarna.
Du kan kolla lite på vad som finns i PVC-delar på gpa.se de har ett mycket komplett sortiment.
Skulle tro du behöver 1 st union med utvändig gänga 50mm x 1 1/2", pvc-lim (ex. wdf-05), pvc-cleaner och kanske lite gängtejp. Eftersom det är pvc-rör kan en variant vara att du kapar röret som går parallellt med kopplingen (röret som går ut ur bild) och bygga upp "u"-böjen med en förlängningsmuff 50mm, och sen 2st 90-böjar, samt några kapade bitar från 1 meter pvc-rör däremellan. Metallsåg, 100-sandpapper är bra vi kapningen. Man kan ju också köpa flex-slang som ju är lite snällare att leda fram.
Men som sagt du kan ju måtta lite och se vad som krävs för att komma dit du ska. Hur som helst är det ganska lätt när du har prylarna! Allt finns online iaf.
Men som sagt du kan ju måtta lite och se vad som krävs för att komma dit du ska. Hur som helst är det ganska lätt när du har prylarna! Allt finns online iaf.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "gängtejp"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
Jag spräckte också muttern på exakt samma ställe…backspolningen som tur var, så systmet kunde startas.
Antar att det är denna vi behöver:
https://poolstore.se/produkt/pool/vattenrening-pool/kopplingar-ror/tryckror-unionkoppling-i-pvc-50mm-x-utvandig-1-½-tum/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Antar att det är denna vi behöver:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://poolstore.se/produkt/pool/vattenrening-pool/kopplingar-ror/tryckror-unionkoppling-i-pvc-50mm-x-utvandig-1-½-tum/
Tack för bra svar!V viktigrettep skrev:Skulle tro du behöver 1 st union med utvändig gänga 50mm x 1 1/2", pvc-lim (ex. wdf-05), pvc-cleaner och kanske lite gängtejp. Eftersom det är pvc-rör kan en variant vara att du kapar röret som går parallellt med kopplingen (röret som går ut ur bild) och bygga upp "u"-böjen med en förlängningsmuff 50mm, och sen 2st 90-böjar, samt några kapade bitar från 1 meter pvc-rör däremellan. Metallsåg, 100-sandpapper är bra vi kapningen. Man kan ju också köpa flex-slang som ju är lite snällare att leda fram.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden