Vattenutkastaren frös sönder i vintras. Rörmokaren kopplade loss rören (slangarna?) i pannrummet och pluggade.
Nu är det dags för mig att koppla på dem igen, men det ser skumt ut. Det verkar som att en stödhylsa eller något har krupit ur på den ena (jag vet inte om det är den varma eller kalla).

Vad kallas ens dom här? Vad ska jag googla på för att hitta ny koppling?

Diameter på mjölkvita röret = 15 mm
Diameter på mässingfärgade klumpen = 22,3 mm
Diameter på stödhylsan = 10 mm

Närbild av en rörkoppling med mässingfärgade delar och vita plastslangar, där en stödhylsa verkar vara ur position på ena röret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här ser den andra kopplingen ut, där stödhylsan sitter som jag tycker att den ska.

Rörkoppling i pannrum, med vit plastslang kopplad till mässingsfärgad koppling. Verktyg i bakgrunden och synliga böjda metalrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rickard.
"Klumpen" är en vatette förminskning 22-15

Kanske klokt att klippa bort det och köpa en ny förminskning och stödhylsa, är det is som gjort att stödhylsan släppt?

• Gilla
Stefan Bengtsson
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
"Klumpen" är en vatette förminskning 22-15

Kanske klokt att klippa bort det och köpa en ny förminskning och stödhylsa, är det is som gjort att stödhylsan släppt?
Vatette, vad bra. Tack!

Jag har svårt att tänka mig att det är isen som tryckt ut stödhylsan; detta är långt från ytterväggen, i ett annat rum.

Rickard.
Ah okej mystiskt, en tänkbar förklaring är att det är fel stödhylsa för den borde inte släppa(såklart...), pex och koppar har olika stödhylsor så det kan du tänka på när du köper.

• Gilla
Stefan Bengtsson
  • Laddar…
Ja, lite mystiskt. Min teori nu är att den åkte ur redan vid montaget, och att det har hållt tätt i 25+ år av rena välviljan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.