Jo i samband med att jag bytte vattenlås och skulle sticka ner avloppsröret i muffen i golvet så lossnade hela muffen och jag upptäckte att den nedre packningen gått sönder. Nu svämmar avloppet över vid golvet när vatten rinner ned i avloppet. Så jag behöver en ny sådan här muff. Frågan är då vad kallas denna del som jag kallar muff? Den är grå med en övre halva som är bredare och sticker upp ur golvet under huven och så en smalare del som sticks ned i avloppet i golvet, denna smalare del ska vara försedd med en packning/O-ring, I den övre bredare delen så sitter en gängad gummibussning som är den delen man sticker ned handfatets avloppsrör i, denna bussning minskar diametern på hålet så att det blir tight (avloppsröret som används är 40mm).

Nån som vet vad denna del kallas och var man kan få tag på en ny?

Enklast är nog att ta med den trasiga till en VVS-handlare/byggvaruhus och visa upp den. Eventuellt kanske du kan hitta rätt del här (exempelvis).

https://www.bauhaus.se/vvs/avlopp

J Joakim Ågren skrev:
Jo i samband med att jag bytte vattenlås och skulle sticka ner avloppsröret i muffen i golvet så lossnade hela muffen och jag upptäckte att den nedre packningen gått sönder. Nu svämmar avloppet över vid golvet när vatten rinner ned i avloppet. Så jag behöver en ny sådan här muff. Frågan är då vad kallas denna del som jag kallar muff? Den är grå med en övre halva som är bredare och sticker upp ur golvet under huven och så en smalare del som sticks ned i avloppet i golvet, denna smalare del ska vara försedd med en packning/O-ring, I den övre bredare delen så sitter en gängad gummibussning som är den delen man sticker ned handfatets avloppsrör i, denna bussning minskar diametern på hålet så att det blir tight (avloppsröret som används är 40mm).

Gumminippel 50/40?
J Joakim Ågren skrev:

• Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
Jag tror att gumminippel är den vanligaste beteckningen på en sådan övergång. Finns i en massa olika dimensioner.

Här ett par bilder på denna del vars packning gått sönder:

1RaO16h.jpg

1T1UVHi.jpg

Kan denna del vara rätt:

https://www.bauhaus.se/ersattningsmuff-wavin-wafix-pp-50-mm

Det sitter dock en förminskning ner till 40mm i form av en gummipackning med yttre gängor (gängorna syns bara om man drar ut den ur röret), denna packning syns på bild 2.

Var hittar jag en sådan packning?

Jag köpte denna muff på Bauhaus: https://www.bauhaus.se/ersattningsmuff-wavin-wafix-pp-50-mm Visade sig att den inte fungerar, den smala delen är för smal och den har en krage på 57 mm som förhindrar den att gå tillräckligt långt ned (vilket är lite konstigt eftersom den bredare delen på min gamla muff också mäter 57mm). Så var ett misslyckat köp. Har börjat fundera på att den gamla muffen kanske går att återanvända, men då behöver den en ny packning. Den smalare delen av röret är 50mm, nån som vet vilken sorts packning/tätningsring som man ska använda på den här?
1T1UVHi.jpg

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.