Jag håller på att renovera ett rum från okänt årtal och var tvungen att plocka ner taklisterna för att sänka taket. Listerna var dock väldigt torra och sprack på flera ställen under demonteringen. De var dessutom målade ett antal gånger varav de senaste med roller som lämnat en knottrig yta. Jag har därmed ett digert arbete framför mig att reparera och avlägsna gammal färg, vilket fått mig fundera på att köpa nya i samma stil istället. Problemet är att jag inte hittar profilen nånstans, jag har hittat något som heter ”kantig hålkäl” som är ganska lik, men definitivt inte samma.

Kan någon peka mig i rätt riktning med hjälp av denna bild:
Hand håller en gammal, sprucken taklist med flera lager knottrig färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Krilleman
Ser dock ut att vara en variant av skugglist.

Finns det flera olika profiler av skugglist?

Jag ser det framför mig, "fabulia profil", "snedsågad 3.0 profil"....

Men jag är ju bara rörkrökare! :rolleyes:

Skugglist%20profil2%20-%20257.jpg

Det kan vara en variant från en lokal snickare/snickeri.

Immobil Immobil skrev:
Det kan vara en variant från en lokal snickare/snickeri.
Det kan det mycket väl vara, men det är samma lister hemma hos min mor 25 mil härifrån och jag tror mig sett den på fler ställen.

Krilleman krilleman_215 skrev:
Ser dock ut att vara en variant av skugglist.
Jag tror inte det, skugglister brukar ju skapa en glipa mot taket och den här ligger an mot taket. Dessutom är bilden något missvisande, den är inte rundad till höger, utan det är en skarp kant, den är bara lite sliten just där.

fahlis fahlis skrev:
Liknar den här:

[länk]
Helt klart, synd bara att det är för långt bort och inte står vad den heter.

S scim skrev:
Jag håller på att renovera ett rum från okänt årtal och var tvungen att plocka ner taklisterna för att sänka taket. Listerna var dock väldigt torra och sprack på flera ställen under demonteringen. De var dessutom målade ett antal gånger varav de senaste med roller som lämnat en knottrig yta. Jag har därmed ett digert arbete framför mig att reparera och avlägsna gammal färg, vilket fått mig fundera på att köpa nya i samma stil istället. Problemet är att jag inte hittar profilen nånstans, jag har hittat något som heter ”kantig hålkäl” som är ganska lik, men definitivt inte samma.

Kan någon peka mig i rätt riktning med hjälp av denna bild:
[bild]
Jag skakar liv i denna tråden igen, då jag inte lyckas hitta någon som säljer denna typ av list. Har exakt likadana profiler i huset jag börjat renovera och behöver köpa mer då det inte känns särskilt lockande att byta ut alla befintliga lister.

Någon som har koll på vad dessa heter eller om det finns att tillgå någonstans i Stockholmsområdet?

alejons alejons skrev:
Jag skakar liv i denna tråden igen, då jag inte lyckas hitta någon som säljer denna typ av list. Har exakt likadana profiler i huset jag börjat renovera och behöver köpa mer då det inte känns särskilt lockande att byta ut alla befintliga lister.

Någon som har koll på vad dessa heter eller om det finns att tillgå någonstans i Stockholmsområdet?
Hur mycket behöver du?

Vi jagade specifika profiler och det landade ganska raskt i att beställa från lokalt hyvleri, men det krävdes då att vi beställde "hyfsade mängder" så det blev totalt 200m med listverk som vi lagrar i väntan på att de skall upp. Skall du ha till ett par rum så är det mitt tips iaf.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Hur mycket behöver du?

Vi jagade specifika profiler och det landade ganska raskt i att beställa från lokalt hyvleri, men det krävdes då att vi beställde "hyfsade mängder" så det blev totalt 200m med listverk som vi lagrar i väntan på att de skall upp. Skall du ha till ett par rum så är det mitt tips iaf.
Vad var minsta mängd ni kunde beställa? Räknar jag lite grovt så kommer jag upp i runt 50m eftersom det kommer vara öppen planlösning på övervåningen

alejons alejons skrev:
Vad var minsta mängd ni kunde beställa? Räknar jag lite grovt så kommer jag upp i runt 50m eftersom det kommer vara öppen planlösning på övervåningen
Minns inte. Vi behövde såpass mycket totalt sett, så vi beställde allt på en gång. Lite stökigt att lagra så mycket material i huset i väntan på att det skall upp, men men.

Men "minsta" antal löpmeter av en enskild profil var 80m i vår beställning. Hade väl säkert gått med 50 också. De sa bara att om man kommer och skall ha ett par få brädor hyvlade så tackar de nej. För mycket jobb för vad det ger.

Vet inte om man kan lyckas hyvla till den profilen på egen hand annars?

tensiden tensiden skrev:
Minns inte. Vi behövde såpass mycket totalt sett, så vi beställde allt på en gång. Lite stökigt att lagra så mycket material i huset i väntan på att det skall upp, men men.

Men "minsta" antal löpmeter av en enskild profil var 80m i vår beställning. Hade väl säkert gått med 50 också. De sa bara att om man kommer och skall ha ett par få brädor hyvlade så tackar de nej. För mycket jobb för vad det ger.

Vet inte om man kan lyckas hyvla till den profilen på egen hand annars?
Okej, får åka till lokala sågen och fråga helt enkelt.
Tror inte det blir så lätt att hyvla till profilen själv. Ska inte säga att det är omöjligt, men näst intill om man vill få det bra

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.