Förra sommaren började några enstaka av ca 20 thujor bli gula, för att sedan bli lite bruna. Färgen höll i sig under höst och vinter för att sedan återfå grönare färg i våras. Men de är fortfarande gulare än de som mår bra, intill stammen är barren helt bruna och längst ut på växten är de lite mörkare. Så min fråga nu är vad som är fel och eventuellt vad jag kan göra åt detta?

Thujor planterade i rad, några med gulnade och bruna partier medan andra är gröna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bruna och gröna barr på en tuja, vissa grenar intill stammen är helt bruna medan ytterkanterna är mörkare. Fråga om orsaken till färgskillnad.
Skapa konto

Gröna och brunfärgade thuja-grenar med små knoppliknande utväxter, viss gulning syns längst ut på barren.
Skapa konto

Det är aldrig enkelt att från ett foto ställa någon form av diagnos på växter, det kan vara ett antal olika saker.

Det kan vara näringsbrist men fullvuxna tujor brukar klara sig hyfsat utan extra näring om jorden de växer i är mullrik och inte helt invaderad av konkurrerande ogräs.

Spontant tycker jag det ser ut som om plantorna är för tätt planterade, alla barr bör få tillgång till ljus. Utan möjlighet till fotosyntes släpper barrväxter de barr som hamnar i skugga för de har ingen nytta av dem. Därför är barren intill stammen bruna.

Jag tycker också att den gula tujan ser död eller döende ut, den bör i så fall tas bort för att släppa in mera ljus i häcken.

Näring, vatten ljus är vad en tujahäck behöver för att trivas.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.