3 191 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
Vad har ni hört?
Enl en "expert" vi har frågat ska man vänta 100 dagar innan man lägger klinkers på betonggolvet.
Betongen krymper under torktiden och det gör att om man har satt klinkers, efter 1-2 år spricker hela golvet.
Vi har diskuterat att kanske sätta klinkers t ex i köket där skåpen ska stå och vänta med resten. Samma sak i tvättstugan.
Det blir att fråga flera "experter" innan vi börjar med bygget den 2 januari.
Betongen krymper under torktiden och det gör att om man har satt klinkers, efter 1-2 år spricker hela golvet.
Vi har diskuterat att kanske sätta klinkers t ex i köket där skåpen ska stå och vänta med resten. Samma sak i tvättstugan.
Det blir att fråga flera "experter" innan vi börjar med bygget den 2 januari.
Är det verkligen sant?
JAg har även läst här på forumet att ett par fick riktlinjer från sin hussäljare att inte tapetsera på x antal månader eller ett är. Detta är ju ett skämt, det måste vara ett riktigt skithus de bygger.
Förövrigt undrar jag om det inte är det mest idealiska att göra grunden och resa huset på den vara årstiden?
JAg har även läst här på forumet att ett par fick riktlinjer från sin hussäljare att inte tapetsera på x antal månader eller ett är. Detta är ju ett skämt, det måste vara ett riktigt skithus de bygger.
Förövrigt undrar jag om det inte är det mest idealiska att göra grunden och resa huset på den vara årstiden?
Fukten i betongen måste ta sig ut åt något håll, frågan är bara om det blir uppåt eller nedåt?
En fuktsaneringskille jag har pratat med säger att en platta på mark bör stå i 6 månader så att mycket av fukten hinner ut innan man stänger igen med golvet och ev. fuktspärrar.
Det där med knöliga tapeter får man alltid eftersom ett trähus sätter sig. Väntar man på att trähuset ska sätta sig så minskar väl risken men att tapeterna kommer att spricka det är säkert. Det är bara att köra med billiga tapeter första vändan ;D
En fuktsaneringskille jag har pratat med säger att en platta på mark bör stå i 6 månader så att mycket av fukten hinner ut innan man stänger igen med golvet och ev. fuktspärrar.
Det där med knöliga tapeter får man alltid eftersom ett trähus sätter sig. Väntar man på att trähuset ska sätta sig så minskar väl risken men att tapeterna kommer att spricka det är säkert. Det är bara att köra med billiga tapeter första vändan ;D
Självklart ska fukten hinna ut, men jag tror att det inte spelar nån större roll hur lång tid du väntar med att ställa dit ytterväggarna... huset sätter sig i alla fall, det har ju inte med betongens brinntid att göra utan att huset är av Trä (oftast) även stenhus sätter sej men tydligen inte lika mycket.
Vi har bara fått höra att vi ska utföra ett fuktprov för att vara på den absolut säkraste sidan. Visar det sig att plattan är ännu för fuktig får vi helt enkelt hyra in oss på en camping för att lägenheten är såld och vi kan inte flytta in som planerat 
Allvarligt talat, så kör vi med byggfläkten på halvfart så länge temperaturen inte sjunker under -5 eller så. Annars finns risken att kondens uppe i taket bildas och råsponten slår sig, hela taket kan visst bli ganska så skevt. För övrigt har vi planer på att ca en månad innan huset ska vara färdigt göra i ordning tvättstugan och sätta igång golvvärmen. Så har våra hantverkare tillsammans med KA resonerat.
Allvarligt talat, så kör vi med byggfläkten på halvfart så länge temperaturen inte sjunker under -5 eller så. Annars finns risken att kondens uppe i taket bildas och råsponten slår sig, hela taket kan visst bli ganska så skevt. För övrigt har vi planer på att ca en månad innan huset ska vara färdigt göra i ordning tvättstugan och sätta igång golvvärmen. Så har våra hantverkare tillsammans med KA resonerat.
Klicka här för att svara