4 827 776 läst ·
33 458 svar
4828k läst
33,5k svar
Vad har ni gjort med era hus idag?
Nu när det verkar vara så OK att tracka svenske chriss för sitt fina inlägg så hakar jag väl på.Chrissofsweden skrev:
Jag skulle ha lagt de två strömbrytarna i kombination med varandra.
Antingen köpt två nya, satt de kloss mot varandra över/under. Sen blir det dock tvunget att byta kabeln till en 4-ledare (eller 5-ledare om det är det man har).
Om den nya strömbrytaren har dubbla genomföringar på ena sidan så skulle det även gå att sätta den nya ovanför den gamla bakelitbrytaren, och göra samma sak, men ta ut den röda kabeln upptill bredvid den inkommande.
Jag skulle nog dessutom även flyttat uttagen till samma ställe som strömbrytarna för att helt bli av med lite kabel och apparater på höger sida.
Sen har du klamrat snyggare än det gamla, men dock gör man gärna lite snävare böjar och börjar med närmaste klammer vid böjen på samma avstånd från böjen, ca 5-6 cm ifrån den fiktiva 90°-skärningspunkten för kablarna.
Lite snålt med klammer, men det duger väl, den förra elektrikern var dock extremt sparsam med klammer, måste varit dyrt på den tiden.
Böjen längst ner, mellan uttag och brytare går i mina ögon för lågt ner, jag skulle höjt upp den kabeln 1,5 bräda (och mindre radie i böjarna). Men som jag skrev tidigare, så hade den inte alls funnits om jag installerat, utan brytarna hade ju flyttas till samma sida.
Med allt detta sagt, så ska jag också tillstå att detta är lika bra och snyggt som det var för mig när jag var nybörjare, men man lär sig lite med tiden.
Och den där trefashandsken ska naturligtvis bort, bort, bort, bort ...
Men den gör ju ingen skada att sitta där ett tag till, men ta bort den nästa gång centralen ska öppnas.
Redigerat:
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Tack Mikael, jag ska göra om och göra rätt 
Ja ta det inte för allvarligt.
Det blir ofta att inte göra om, för jobbigt och tråkigt. Se det mest som en hjälp att förnya blicken för lösningar inför nästa grej du gör.
Den där vägen vi alla vandrar, du vet.
Det är åtminstone inget som är fel, och det är raka och fina dragningar.
Jag ska förövrigt lägga upp ett par bilder någon dag över hur min kabelförläggning i friggeboden såg ut i den första etappen jämfört med det sista jag drog. Det är absolut en milsvid skillnad, helt beroende på erfarenhet, förbättrat handlag och lite pga förbättrat material.
Det blir ofta att inte göra om, för jobbigt och tråkigt. Se det mest som en hjälp att förnya blicken för lösningar inför nästa grej du gör.
Den där vägen vi alla vandrar, du vet.
Det är åtminstone inget som är fel, och det är raka och fina dragningar.
Jag ska förövrigt lägga upp ett par bilder någon dag över hur min kabelförläggning i friggeboden såg ut i den första etappen jämfört med det sista jag drog. Det är absolut en milsvid skillnad, helt beroende på erfarenhet, förbättrat handlag och lite pga förbättrat material.
En bild på hur jag skulle rensat upp lite bland kablarna, för att få ett mer cleant utseende och plats för annat på väggarna.
Just hur jag skulle arrangerat de två strömbrytarna och uttagen vet jag inte på rak arm just nu.
Skulle jag använd ELJO Aqua trend t.ex. så skulle jag nog satt de två strömbrytarna kloss mot varandra lodrätt, med ett kopplingsstycke mellan, och sen ett dubbeluttag under centrerat.
Just hur jag skulle arrangerat de två strömbrytarna och uttagen vet jag inte på rak arm just nu.
Skulle jag använd ELJO Aqua trend t.ex. så skulle jag nog satt de två strömbrytarna kloss mot varandra lodrätt, med ett kopplingsstycke mellan, och sen ett dubbeluttag under centrerat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, bra att du tar det på rätt sätt. Tonen här är ju som bekant rå men hjärtlig
. Om man ska vara installationspedant (vilket jag är och det är lite jobbigt ibland) så flytta ner den rostfria kabelklammern som sitter längst uppe till höger 5mm
.
Ja precis, nu börjar vi närma oss absolut lägsta nivå för en kräkfri installation. 
Förövrigt.
Jag skriver inte så mycket åt chriss, som åt vem som helst som läser här och kanske kommer att klamra upp lite el och gärna läser tips.
Förövrigt.
Jag skriver inte så mycket åt chriss, som åt vem som helst som läser här och kanske kommer att klamra upp lite el och gärna läser tips.
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
F-n f-n f-n! Tog ner gräs runt altanen vid stugan och råkade skjuta iväg en sten med röjsågen... Och av erfarenhet så spricker deg härdade glaset över hela solcellen. Så även idag.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto