4 827 827 läst ·
33 458 svar
4828k läst
33,5k svar
Vad har ni gjort med era hus idag?
Svärfar kom upp och hjälpte mig att koppla in "nya" pannan (Ariterm Biomatic 20), som stått i pannrummet sedan förra hösten. Det började bra, men på slutet gick det åt helvete. Först lyckades vi inte skruva dit flödesvakten för varmvattnet, inga klämringsmuttrar passade. Vi ignorerade den för stunden och gick vidare.
Efter vi kopplade på vattnet upptäckte vi läckage från pannan...vilket vi spårade till en anslutning till plattvärmeväxlaren, en packning som inte höll tätt. Åtgärdade det och fyllde på värmesystemet, hittade två nya läckage, en till packning till en lekande mutter som sagt tack och hej, samt en vinkelventil mot värmeväxlaren som läckte i ventilen, till synes omöjligt att reparera. Då gav vi upp och tog en öl.
Efter vi kopplade på vattnet upptäckte vi läckage från pannan...vilket vi spårade till en anslutning till plattvärmeväxlaren, en packning som inte höll tätt. Åtgärdade det och fyllde på värmesystemet, hittade två nya läckage, en till packning till en lekande mutter som sagt tack och hej, samt en vinkelventil mot värmeväxlaren som läckte i ventilen, till synes omöjligt att reparera. Då gav vi upp och tog en öl.
Mmm, vinkelventilen ersätter vi nog med en vanlig vinkel. Syftet med ventilen är nog att kunna byta värmeväxlare utan att tömma pannan, men den funktionen överlever jag utan. Behöver bara hitta åt en övergångsnippel R20xR15 imorrn.krilleman_215 skrev:
Flödesvakten är jag lite mer fundersam över, det ska vara klämringskoppling, men vi lyckades inte få någon mutter att passa, det verkar vara samma gäng som Vattete, men den är så svagt konisk att den enbart gängar på två varv med klämringen monterad. Flödesvakten heter frn12212.
Menar du sexkantsnippel 20x15 med "övergångsnippel" så finns den överallt. Tex Jula & biltema.
Men nya muttrar på flödesvakten går du nog bet på. Honeywell kan ha hittat på vad som helst i gängväg. Jag antar att du har inte bef klämringsmuttar att tillgå?!
www.honeywell.se/energi/swfrn_2.pdf
Men nya muttrar på flödesvakten går du nog bet på. Honeywell kan ha hittat på vad som helst i gängväg. Jag antar att du har inte bef klämringsmuttar att tillgå?!
www.honeywell.se/energi/swfrn_2.pdf
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Precis en sådan menar jag, och Jula & Biltema var vad jag hade i åtanke 😊
Ang flödesvakten så borde jag ha det, plockade isär allt och la i en låda...men hittar inget som passar 🤔 Som sagt så verkar gängan överenstämma med vatette, men med klämring så "når" den inte.
Ang flödesvakten så borde jag ha det, plockade isär allt och la i en låda...men hittar inget som passar 🤔 Som sagt så verkar gängan överenstämma med vatette, men med klämring så "når" den inte.
Tror jag hittade en mutter nu, kuterlite 864-2 verkar det stå på den. När jag tittar på bilderna från när jag hämtade pannan så framgår det dock att den andra muttern ej följde med 😪
Kuterlite är ingen grossist som lagerför längre.
Broen äger märket.
http://broen.se/Tappvatten/Installations/Kompressionsfittings/Kuterlite/978-A.aspx
Broen äger märket.
http://broen.se/Tappvatten/Installations/Kompressionsfittings/Kuterlite/978-A.aspx
Lärt mig den hårda vägen om hur korkat det är att ställa en kärra längs en vägg, hjulen i en håla, draget instängt och sen lasta den knökfull
Trodde jag skulle få mig ett bryt när jag spettade fram den.
Hursom. En vända till tippen 😄👍
En eloge till personalen på Bråta som alltid ställer upp med maskiner när man kommer med "otympliga" grejor som inte gå att lyfta för hand
Varit och inhandlat en vattenspridare 😎
Trodde jag skulle få mig ett bryt när jag spettade fram den.
Hursom. En vända till tippen 😄👍
En eloge till personalen på Bråta som alltid ställer upp med maskiner när man kommer med "otympliga" grejor som inte gå att lyfta för hand
Varit och inhandlat en vattenspridare 😎
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Gjort biblioteket nästan klart, det enda som är kvar är att frosta den sista dörren på bokhyllan (eftersom jag klantade mig så frostfilmen inte räckte...)
Billy före och efter:
Billy före och efter:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto