Oj hoppsan 😳

• Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
D09
sinuslinus skrev:
[bild]

[bild]

Börjat gräva i källaren. Barkspaden gick igenom betongplattan.
Ett "ska bara"-projekt som blev lite större. :o
Fy fan. 😁

Kanske ska skicka över bilder på när min källargrävning ballade ur så du hinner avbryta i tid 😇

• Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
..det där fick mig at tänka på hålet som dök upp i plattan sist jag var i källaren :x måste nog täppa igen det innan mus/råttinvasionen kommer härute på landet ..

Svärfar kom upp och hjälpte mig att koppla in "nya" pannan (Ariterm Biomatic 20), som stått i pannrummet sedan förra hösten. Det började bra, men på slutet gick det åt helvete. Först lyckades vi inte skruva dit flödesvakten för varmvattnet, inga klämringsmuttrar passade. Vi ignorerade den för stunden och gick vidare.

Efter vi kopplade på vattnet upptäckte vi läckage från pannan...vilket vi spårade till en anslutning till plattvärmeväxlaren, en packning som inte höll tätt. Åtgärdade det och fyllde på värmesystemet, hittade två nya läckage, en till packning till en lekande mutter som sagt tack och hej, samt en vinkelventil mot värmeväxlaren som läckte i ventilen, till synes omöjligt att reparera. Då gav vi upp och tog en öl.

Krilleman
scim skrev:
Då gav vi upp och tog en öl.
Alltid bra att omgruppera för att attackera problemet från en annan flank!

:beer:

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
krilleman_215 skrev:
Alltid bra att omgruppera för att attackera problemet från en annan flank!

:beer:
Mmm, vinkelventilen ersätter vi nog med en vanlig vinkel. Syftet med ventilen är nog att kunna byta värmeväxlare utan att tömma pannan, men den funktionen överlever jag utan. Behöver bara hitta åt en övergångsnippel R20xR15 imorrn.

Flödesvakten är jag lite mer fundersam över, det ska vara klämringskoppling, men vi lyckades inte få någon mutter att passa, det verkar vara samma gäng som Vattete, men den är så svagt konisk att den enbart gängar på två varv med klämringen monterad. Flödesvakten heter frn12212.

Krilleman
Menar du sexkantsnippel 20x15 med "övergångsnippel" så finns den överallt. Tex Jula & biltema.

Men nya muttrar på flödesvakten går du nog bet på. Honeywell kan ha hittat på vad som helst i gängväg. Jag antar att du har inte bef klämringsmuttar att tillgå?!

www.honeywell.se/energi/swfrn_2.pdf

Honeywell flödesvakt i mässing med elektrisk kabel och klämringsmuttar.

Före:
Ljus tänd på nyinstallerad utomhusarmatur med kablar längs en rödmålad vägg och takränna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter:
Utomhusbelysning monterad högt på en trävägg bredvid stuprör, med elledning för strömuttag nedåt.
Skapa konto

Nu återstår bara ett lite nya uttag på insidan och en GSM-styrt fjärrströmbrytare till motorvärmaren.

• Gilla
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
Precis en sådan menar jag, och Jula & Biltema var vad jag hade i åtanke 😊

Ang flödesvakten så borde jag ha det, plockade isär allt och la i en låda...men hittar inget som passar 🤔 Som sagt så verkar gängan överenstämma med vatette, men med klämring så "når" den inte.

Tror jag hittade en mutter nu, kuterlite 864-2 verkar det stå på den. När jag tittar på bilderna från när jag hämtade pannan så framgår det dock att den andra muttern ej följde med 😪

Inte ett smack, det har varit över 34 grader varmt här idag. Så vi slängde oss i poolen hela familjen 😃 Har iaf handlat hem virke till en gungställning åt tjejerna.

• Gilla
Ramnemark och 2 till
  • Laddar…
krilleman_215 skrev:
Kuterlite är ingen grossist som lagerför längre.

Broen äger märket.
[länk]
Jag hittade inte mycket mer heller. Jag får forcera cirkulationspumpen manuellt samtidigt som jag söker vidare...tack för hjälpen iaf!

D09
Lärt mig den hårda vägen om hur korkat det är att ställa en kärra längs en vägg, hjulen i en håla, draget instängt och sen lasta den knökfull

Trodde jag skulle få mig ett bryt när jag spettade fram den.

Hursom. En vända till tippen 😄👍

En eloge till personalen på Bråta som alltid ställer upp med maskiner när man kommer med "otympliga" grejor som inte gå att lyfta för hand

Varit och inhandlat en vattenspridare 😎

Släpvagn fullastad med bråte som träplank och blå tunna, parkerad med hjulet i en grop vid en trävägg.
Skapa konto

Gul hjullastare framför återvinningsstationens container med metallavfall, blå tunna och skog i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Gjort biblioteket nästan klart, det enda som är kvar är att frosta den sista dörren på bokhyllan (eftersom jag klantade mig så frostfilmen inte räckte...)

Billy före och efter:

Svart bokhylla med en frostat glasdörr och en ofrostad, stege framför, i ett rum under renovering.
Skapa konto

Bokhylla med frostat glas och en ofrostad dörr, stege och verktyg i ett rum under renovering.
Skapa konto

• Gilla
Ramnemark och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.