4 827 602 läst ·
33 458 svar
4828k läst
33,5k svar
Vad har ni gjort med era hus idag?
Gick upp 04:00, 04:40 satt jag och sonen i bilen, 06:55, 18 mil senare rullade vi in på Prozink i Aneby och lämnade av mina garageportar. Drog vidare till jkpg gick på Jula, Biltema, samt Ikea och avslutade med Burger King, återvände till Aneby och hämtade upp portarna kl13, sen 18 mil hem och nu vill sonen leka med de nya bilarna med mig men jag vill helst bara sitta i soffan...
Resultatet då

Resultatet då

Inte nog med att vi är omflutna av Östersjön med 1% salthalt, borrar man djupare än ca 15 meter tränger det upp antikt vatten med 3% salthalt. Vi var tvungna att borra ca 14 m så det blir en del salt, speciellt under torrperioder.Noseone skrev:
Nästa år blir det förhoppningsvis anslutning till en bättre brunn.
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Det har ju flashats i tekniktidningar nu ett tag om nya avsaltningsmetoder med nanoteknik.mycke_nu skrev:
Billigare, effektivare och bättre på alla sätt.
Det borde ju vara högintressant för er öbor. Har det inte kommit något praktiskt användbart än?
(Själv bor jag 80 meter över havet och lider snarare av saltbrist.)
Vad jag vet finns det fn inga direkt billiga metoder. På vissa ställen här används omvänd osmos, men det är energikrävande och lämpar sig bäst för små vattenmängder typ dricksvatten i köket.
Vi har förutom saltet även problem med kalk, bakterier, humus, lukt, färg och flöde så en ny brunn är för närvarande den enda lösningen. Lyckligtvis har vi en utmärkt sådan, men den ligger ca 500 meter från huset så det är ett hyfsat stort projekt att koppla in den. Work in progress.
Vi har förutom saltet även problem med kalk, bakterier, humus, lukt, färg och flöde så en ny brunn är för närvarande den enda lösningen. Lyckligtvis har vi en utmärkt sådan, men den ligger ca 500 meter från huset så det är ett hyfsat stort projekt att koppla in den. Work in progress.
En grävd brunn kanske är ett alternativ?mycke_nu skrev:Vad jag vet finns det fn inga direkt billiga metoder. På vissa ställen här används omvänd osmos, men det är energikrävande och lämpar sig bäst för små vattenmängder typ dricksvatten i köket.
Vi har förutom saltet även problem med kalk, bakterier, humus, lukt, färg och flöde så en ny brunn är för närvarande den enda lösningen. Lyckligtvis har vi en utmärkt sådan, men den ligger ca 500 meter från huset så det är ett hyfsat stort projekt att koppla in den. Work in progress.![]()
Mest städat, snickaren kommer på måndag för att bygga vår TV-vägg, en 180 cm bred vägg framför vårt 6 meter breda snedtak att hänga 60-tums-TV:n på. Att den ska vara just 180 cm bred beror på att den ska passa till TV-bänken Bestå inköpt på IKEA för en vecka sedan.
Hämtat nya acken från Tanksvets. Som egenföretagare som bor ett par minuters väg från sitt företag vill han så klart sälja och vara smidig, men det är fan service att lasta på beställda industrivaror kl 8 en lördagmorgon!
Nu eldar vi sista pinnarna 3dm-ved. I morgon får jag hjälp att koppla ur cirkulationspumpen mellan panna och tankar (ingen laddomat, ständig cirkulation mellan tankar och panna...) och sen blir det El Patron som får sköta om värmen tills nya pannrummet är färdigt för inkoppling.
Nu eldar vi sista pinnarna 3dm-ved. I morgon får jag hjälp att koppla ur cirkulationspumpen mellan panna och tankar (ingen laddomat, ständig cirkulation mellan tankar och panna...) och sen blir det El Patron som får sköta om värmen tills nya pannrummet är färdigt för inkoppling.
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Medlem
· Halland
· 4 006 inlägg
Vänt på takstolarna på garaget så de lutar från huset! Idiotiskt konstruktion från hultfredshus-73. Blir morgondagens jobb oxå.
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg