balanserat i trapphuset till övervåningen och bredspacklat, målat tak och slipat... självmordsuppdraget fortsätter i veckan:eek:

Förskönat trädgården på framsidan av huset nu när jag fick chans att se den i dagsljus (och utan regn).

Isolerat verandadörren på baksidan med lite gullfiber. Dessutom klistrat sån däringa skumtätningslist mellan yttre och inre del av sagda dörr samt detsamma på tre fönster. Passade på när svärfar putsade fönstren åt oss :) och vi hade allt öppet.
Det är kopplade tvåglas från -73 och det satt inget i förut, så detta ska nog minska kallraset. :thumbup:

b8q skrev:
Jo, det kan nog stämma, det lär vara urea, som finns i urin (därav lukten). Vissa isoleringsfabrikat är värre än andra, jag har faktiskt lämnat tillbaka ett visst märke och köpt ett annat, för jag ville banne mig inte bygga in en sån stank i mina väggar, även om det värsta vädras ut när det kommer ut ur det inplastade paketet.
Aha, intressant...
Jag blev tvungen att köpa till några paket som luktade på slutet, annars hade jag inte kommit vidare. Luktade lite dagarna efter isoleringen satts upp, men nu verkar det som tur var ha vädrat ur.

Fått upp de sista pilliga ångspärrsbitarna runt anslutningen till gamla huset.
Börjat sätta delar av det som ska bli trätaket i nya köket, tillsvidare kommer det att utgöra glesen som mellanlagsisoleringen vilar på så att vi kan börja lägga golvspånen på övervåningen.

Försökt beställa mer tysk ångspärrstejp men blev stoppad av något som måste vara en bugg på deras sajt. Har därför författat ett mail på tyska (av någon, förhoppningsvis begriplig, sort) eftersom tyska verksamheter inte brukar vara så konversabla på engelska.
Åh, jag minns triumfmomentet för min skoltyska då jag ringde teknik-killarna på ett tyskt byggmaterialföretag och lyckades diskutera "Zwischensparrendämmerung" :-)...

Mikael_L
Jag har satt upp en fågelmatare, och sitter nu och kollar på talgoxarnas förtjusning medan jag själv dricker kaffe.
Helt OK husaktivitet, tycker jag. :)

Klippte just gräset tills det blev för mörkt. Och kallt.

Krilleman
Jag har kopplat klart belysningen inne på kattvinden, förut var det en glödlampa vid dörren. Nu fem plafonder, fan vad ljust och fint det blev.

Nackdelen är ju att man ser hur mycket skräp man samlat på sig nu... :x

Wago måste ju vara guds gåva till elektrikern!

• quick_connectors.jpg
Redigerat:
Nibe var här och monterade en elanod i VVB. Den gamla zinkanoden på 60 cm var tämligen reducerad i storlek efter 22 månaders drift..

Screen Shot 2012-10-25 at 4.42.35 PM.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lämnade nycklarna till hantverkarna som ska blåsa ut badrummet och mordenisera detsamma med lite drygt 30 år. :)

Mikael_L
mycke_nu skrev:
Nibe var här och monterade en elanod i VVB. Den gamla zinkanoden på 60 cm var tämligen reducerad i storlek efter 22 månaders drift..
Hmmm, du måste ha tämligen aggressivt vatten ... :|

Glömde rapportera i går:
Knutbrädorna på garaget är på plats (uppsatta med skruv så klart).

J-r vad det gjorde för utseendet!

Behöver snart inte skämmas för hur vi bor :)

Mikael_L skrev:
Hmmm, du måste ha tämligen aggressivt vatten ... :|
Jo, 0,25% salt är inge bra för maskiner och rör.

Inte går det att dricka heller.

mycke_nu skrev:
Jo, 0,25% salt är inge bra för maskiner och rör.

Inte går det att dricka heller.
Bor du vid någon av kusterna?

Gotland får väl antas ligga "vid kusten"....

• Gilla
vojma
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.