4 934 262 läst ·
34 008 svar
4934k läst
34,0k svar
Vad har ni gjort med era hus idag?
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Klättrat på stege för att ta modulmåttet på några fönster. Sen skulle jag beställa men kunde inte välja. U-värde hit och dit, tänkte att jag måste ju ha lågt. Men varför ska jag ha så lågt som möjligt..
Slutade med att jag skjuter upp beställningen till imorgon och hoppas att jag bestämt mig för både fönstertillerkare, material och u-värde.
Fritt fram att tala om för mig vad jag ska ha
Slutade med att jag skjuter upp beställningen till imorgon och hoppas att jag bestämt mig för både fönstertillerkare, material och u-värde.
Fritt fram att tala om för mig vad jag ska ha
Nått braholmberg87 skrev:Klättrat på stege för att ta modulmåttet på några fönster. Sen skulle jag beställa men kunde inte välja. U-värde hit och dit, tänkte att jag måste ju ha lågt. Men varför ska jag ha så lågt som möjligt..
Fritt fram att tala om för mig vad jag ska ha![]()
Jag var också i bryderier, alla fönster till hela huset.holmberg87 skrev:Klättrat på stege för att ta modulmåttet på några fönster. Sen skulle jag beställa men kunde inte välja. U-värde hit och dit, tänkte att jag måste ju ha lågt. Men varför ska jag ha så lågt som möjligt..
Fritt fram att tala om för mig vad jag ska ha![]()
Men som jag räknat så ger det inte så väldigt många tusenlappar i besparing även på flera års sikt att välja t.ex. 0,8 isf 1,2, om man säger så.
Så i detta huset det blev med 3-glas-kasetter med u = 1,2
För att rent ekonomiskt motivera lägre u-värde får det inte vara så stor prisskillnad på fönstret. Jag anser att det börjar vara svårt att motivera någonstans runt u = 1,0 till 1,4. Under 1,2 brukar priserna snabbt raka uppåt.
Men så finns det andra aspekter.
Högre u-värde = mindre imma på fönstren på sen kväll/natt/morgon vid sådan väderlek.
Lägre u-värde = mindre kallras. Något som verkligen kan vara värt extra pengar om man t.ex. har höga fönster som går ner till golv, eller nästan golv.
Man kanske inte sparar några uppvärmningskronor, men får å andra sidan lyxen att gå på varma sköna golv, även om man kommer lite närmare fönstret.
edit:
Och som Ramnemark skriver, även utseende och ev underhållsfrihet (t.ex. Alu-utsida) ska också vägas in.
Redigerat:
Mina kostade typ 400kr mer per fönster för Plus, dvs 0,8 i u-värde. Tyckte inte det var så farligt. Då fick man lite annat smått och gott som jag inte kan förklara, men typ säkrare infästning av rutor m.m .
Innan du beställer så be om en offert. Jag köpte mina på en sida som har ganska likt namn som denna och de har ganska schyssta priser till att börja med. Men när jag bad om en offert så sparade jag 7000kr (per beställning) som blev drygt 1000kr per fönster till hela huset.
(Lite mycket reklam, vi kan ta resten på pm om du är intresserad
)
Innan du beställer så be om en offert. Jag köpte mina på en sida som har ganska likt namn som denna och de har ganska schyssta priser till att börja med. Men när jag bad om en offert så sparade jag 7000kr (per beställning) som blev drygt 1000kr per fönster till hela huset.
(Lite mycket reklam, vi kan ta resten på pm om du är intresserad
Redigerat:
Ja det blev nog inget svårt val. Jag hade varit tvungen att punga ut med ett par tusenlappar extra per fönster för att få u= 0,7-0,8 nåt ...Ramnemark skrev:
Då backade jag och lät det bli u = 1,2
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Vilka fina tips! Jo Ramnemark jag har tittat på den sidan jag också, finns fina priser just nu! Min kåk ser ut så här och det är den här gaveln som jag ska byta panel på i sommar och bygga altan.
Alla fönster är SP på nedervåningen, dom på övre plan inklusive dörr ska jag byta nu. Dörren är gammal typ som man kan dela och 2 glas.. Rena skiten!
Såg att Allmoge hade aluminium för mycket bra pris med u-värde 1,3 som jag funderar på. Huset är ju gammalt så att jaga låga u-värden är onödigt.
Men jag är fundersam på utseendet, det är ju inte jättefint nu heller med dom fönster som sitter där. Jag vill gärna få känslan av mer skärgård då jag har havstomt.. Känns som att jag borde ha spröjs där nere men jag vet inte vilka och nu är ju fönstren monterade
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Alla fönster är SP på nedervåningen, dom på övre plan inklusive dörr ska jag byta nu. Dörren är gammal typ som man kan dela och 2 glas.. Rena skiten!
Såg att Allmoge hade aluminium för mycket bra pris med u-värde 1,3 som jag funderar på. Huset är ju gammalt så att jaga låga u-värden är onödigt.
Men jag är fundersam på utseendet, det är ju inte jättefint nu heller med dom fönster som sitter där. Jag vill gärna få känslan av mer skärgård då jag har havstomt.. Känns som att jag borde ha spröjs där nere men jag vet inte vilka och nu är ju fönstren monterade
Redigerat:
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Har precis grundat väggarna i hallen med tapetgrund/spärrfärg. Kan tyckas vara överkurs när det är gips uppsatt men det känns bra
Imorgon ska vi välja tapet!
Beställde också fönster för ca 2 minuter sedan!
Beställde också fönster för ca 2 minuter sedan!