Bankat plåt. Så nu kan det regna på bäst det vill. :)

klaryta.JPG

Redigerat:
  • Gilla
BiFuel och 2 till
  • Laddar…
Goteborg skrev:
Bankat plåt. Så nu kan det rega på bäst det vill. :)
Snyggt! Har alltid gillat sådana plåttak...

P
Mikael_L skrev:
Spelat lite mer 15-spel.
Är du jag?

Det är precis vad jag håller på med i verkstan. Fuskade lite och flyttade ut två skåp i lusthuset idag. Så nu har jag målat 1/3 av väggarna. Nästa steg är att gjuta upp golvet som är lite snett - det skiljer 5 cm på 2 m. När det är gjort kan jag flytta prylar så att jag kan måla nästa tredjedel. Målbilden är att allt ska vara klart till midsommar, vilket år som helst.

Mikael_L skrev:
Spelat lite mer 15-spel.
Jag har också flyttat på grejer i helgen precis som ett 15-spel. I lördags kikade jag ner i en av lådorna och hittade då mitt gamla spel som jag hade som ung. Jag plockade fram det och gav det till barnen att leka med. Vilket sammanträffande att du då refererar till ett dylikt idag. Mitt är dock blått.

Har handlat hem lite hydrauliskt kalkbruk och lite annat så att jag kan fixa till ett par källarväggar.

BiFuel skrev:
Gjutit fundament för verandan:
[länk]
Är inne ock kollar er blogg ibland, och blir lika imponerad varje gång. BRA jobbat!

MB77 skrev:
Är inne ock kollar er blogg ibland, och blir lika imponerad varje gång. BRA jobbat!
Tack! Det värmer att höra. Allt går ju inte alltid så snabbt när man inte har några förkunskaper, men vi lär oss efter hand och förhoppningsvis blir slutresultatet bra i alla fall :)

Isolerat, isolerat, isolerat hela dagen. Allt det pilliga runt takkupa och rörgenomgångar klart. Mycket inslag av ovan nämnda 15-spel, flytta isolerbalar, flytta stegen. Flytta isolerbalar någon annanstans, flytta stegen...

Har precis bytt elementet i badrummet. Det gamla tvärdog. Givetvis så passade inte fästhålen till det nya elementet så nu har jag 8 hål i väggen bakom elementet.

ullberg
Goteborg skrev:
Är det där bandfalsat enligt "gamla hantverktstraditioner" eller en av de modernare GDS-varianterna? Oavsett, hur krångligt var det att få till? (och hur nöjd är du med resultatet, det ser iaf. väldigt fint ut)

/U

Goteborg skrev:

[bild]
Bankat o bankat ! Du har säkert en sån där automatisk maskin som slår ihop falsarna. Skall oxå ge mig på det där snart.... Hämtade rullarna i förra veckan.. Satan va de vägde! :)

Städat upp på baksidan av huset efter viss fuktsäkring av källarväggarna. Det var smutsigt och tungt. Puh....

Crebel skrev:
Isolerat upp till nocken på övervåningen av tillbyggnaden. En hel del kvar...
Köpt mer isolering. Flera paket hos bygghandeln var droppfuktiga på utsidan av plasten och luktade urin (undvek dessa).
Jag trodde att det smitit in en katt och ofinat sig, men en av de anställda sa att det var en impregneringsvätska som luktade så. Stämmer det verkligen?
Jo, det kan nog stämma, det lär vara urea, som finns i urin (därav lukten). Vissa isoleringsfabrikat är värre än andra, jag har faktiskt lämnat tillbaka ett visst märke och köpt ett annat, för jag ville banne mig inte bygga in en sån stank i mina väggar, även om det värsta vädras ut när det kommer ut ur det inplastade paketet.

ullberg skrev:
Är det där bandfalsat enligt "gamla hantverktstraditioner" eller en av de modernare GDS-varianterna? Oavsett, hur krångligt var det att få till? (och hur nöjd är du med resultatet, det ser iaf. väldigt fint ut)

/U
Det är gamla metoder, dubbelfalsad stålplåt från plannja. Köpt på rullar och bockar dem själv :)
Skulle aldrig komma på tanken att lägga klicktak hemma då de är enkelfalsade, iaf aldrig på ett isolerat utrymme.

Om intresset finns så har jag skrivit om bygget i en annan tråd.

http://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/190471-en-renovering-mitt-livsprojekt.html

Och tack, är själv väldigt nöjd såhär långt.

verktygsgurun skrev:
Bankat o bankat ! Du har säkert en sån där automatisk maskin som slår ihop falsarna. Skall oxå ge mig på det där snart.... Hämtade rullarna i förra veckan.. Satan va de vägde! :)
Ja jag har tillgång till en "sån där automatisk maskin" :) falsslutare eller slarvigt kallad loket. Men dessa är handklämda med ett verktyg. Rullarna i detta formatet (670 mm) är 80 m långa och väger omkring 250 kg inget man kastar över axeln och bär iväg inte :)

Lägg upp lite bilder då du bygger, kul att se!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.