Nimanjeb försöker bara förneka vårt gemensamma danska ursprung. :)

ullberg
mycke_nu skrev:
Nimanjeb försöker bara förneka vårt gemensamma danska ursprung. :)
Fast ur det perspektivet gjorde väl MathiasS den rätta analysen... ;)

• Gilla
mycke_nu
  • Laddar…
ullberg
Idag har jag inte gjort något, men däremot har jag haft "hantverkare" här (en väldigt ovanlig syn hos oss). Så sedan 5 min är min fiberinstallation klar:

ImageUploadedByTapatalk1385978487.119306.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så nu ska jag bara välja tjänsteleverantör. Har inte så bråttom då jag ändå har lite kvar på uppsägningstiden för ADSL (och egentligen funkar det rätt bra som det är)

/U

• Gilla
mycke_nu
  • Laddar…
Grattis. Två gröna lampor är en bra början!

Klädstången ,är den för att vira upp långa lan-kablar på? Jag har en jag med i utrymmet för viktig elektronik, men just nu hänger det kläder där. Kan jag hävda att kläderna ska stuvas undan och plats frigöras för viktigare saker?

Redigerat:
Bilat i Leca för VP-rör.

Vilket sk-tjobb..
Screen Shot 2013-12-02 at 13.52.08.png
Skapa konto

Mer i eftermiddag, dessutom.

• Gilla
ullberg
  • Laddar…
ullberg
mycke_nu skrev:
Bilat i Leca för VP-rör.

Vilket sk-tjobb..

Mer i eftermiddag, dessutom.
Vad synd att det är så långt med färjan, annars hade du fått låna min Ferm betongspårfräs, hade gått bra ihop med den Meec+ borrhammaren jag tycker mig se på bilden...

/U

ullberg skrev:
Vad synd att det är så långt med färjan, annars hade du fått låna min Ferm betongspårfräs, hade gått bra ihop med den Meec+ borrhammaren jag tycker mig se på bilden...

/U
:thumbup: Det hade varit kanon!

Den lånade Meecen funkar dock hyfsat. Jag köpte en fin spårmejsel från DeWalt.

14213407-origpic-dcaaec.jpg
Skapa konto

ullberg
MathiasS skrev:
Grattis. Två gröna lampor är en bra början!

Klädstången ,är den för att vira upp långa lan-kablar på? Jag har en jag med i utrymmet för viktig elektronik, men just nu hänger det kläder där. Kan jag hävda att kläderna ska stuvas undan och plats frigöras för viktigare saker?
Jo vars, det har hängt LAN-kablar på den, men mer nytta hade jag med att hänga FK på den under det att centralen kopplades

ImageUploadedByTapatalk1386002818.688918.jpg
Skapa konto

76 grupp/tändtrådar är det (plus nollor, jord & några busskablar), var ganska rörigt ett tag...

Men det är faktiskt vår klädkammare så för det mesta är det kläder som skymmer lite...

• Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
Idag har de börjat bygga på väggarna i badrummet (de var bara 38 mm tjocka!) så att rören får plats i väggen sedan. Lär spara lite ström också, eftersom det är en yttervägg. Och så har de bytt det gamla fula oputsbara fönstret mot ett i klarglas. Ska klistra på plastfolie som insynsskydd halva vägen upp, så ser man himlen när man ligger i badkaret.

Tillverkat en egen "regelsökare" eller ja, skruv/spik sökare :thumbup:
Lite spillvirke, en såg, en fil, sandpapper, ett borr, en neodymmagnet och lite trälim gjorde susen.
Fungerar riktigt bra till en kostnad av 5,90:-
20131202_203220.jpg
Skapa konto
20131202_205324.jpg
Skapa konto

Annars har jag bara röjt i garaget lite grann.

• Gilla
ullberg och 1 till
  • Laddar…
Fiber, det var som sjutton. Tänk när det kommer till byn ;)

Blev lite fixande med uttagsstolpen ute vid trädet med ljusslingorna. Fick även primat lite ytor i källaren samt skyfflat tillbaka all sand som låg ovanpå den nedre betongplattan i golvet i gillestugan.

Göta Petter vilken anläggning, Ullberg!

Vad har du för storlek på reservkraftverket :)

ullberg
KnockOnWood skrev:
Göta Petter vilken anläggning, Ullberg!

Vad har du för storlek på reservkraftverket :)
;)

Jag har faktiskt funderat på reservkraft. Problemet är att det egentligen inte behövs, så långa avbrott har vi inte, och det gör kostnaden helt orimlig - trots att jag väldigt benägen att betala löjligt mycket för att veta att jag kan hantera "kriser" (i privatkontext), jag älskar känslan av "undantagstillstånd" (återigen i privatkontext, typ tungt snöfall med strömavbrott) när jag fortsatt har full kontroll över situationen. Löjligt - jag vet...

Korta avbrott är dock inte ovanliga och av den anledningen har jag faktiskt inte mindre än 4 UPS:er för att ta avbrott <30 min. Att det behövdes så många som 4 (varje UPS är omvänt väldigt liten) var en bieffekt av att jag har min IT väldigt distribuerat, vilket i sin tur är för att ha data i olika brandceller (byggnader på tomten, jag är lite för lat för riktig off-sitelagring), samt att jag har ett par system som jag vill garantera driften på (typ kameraövervakning & hemautomation).

/U

ullberg
rodak skrev:
Tillverkat en egen "regelsökare" eller ja, skruv/spik sökare :thumbup:
Lite spillvirke, en såg, en fil, sandpapper, ett borr, en neodymmagnet och lite trälim gjorde susen.
Fungerar riktigt bra till en kostnad av 5,90:-
[bild][bild]
Annars har jag bara röjt i garaget lite grann.
Det här är ju life-hacks på hög nivå. Hoppas det är ok att jag kopierar omedelbart!

Har redan neodymmagneterna liggandes "för roliga projekt", här är ju till och med ett nyttigt projekt, är ju nästan pinsamt att jag inte redan tänkt ut detta användningsområde. (iof. har jag inte varit på jakt efter reglar på väldigt länge, men ett verktyg för detta måste man ju ha redo!)

ullberg skrev:
Det här är ju life-hacks på hög nivå. Hoppas det är ok att jag kopierar omedelbart!

Har redan neodymmagneterna liggandes "för roliga projekt", här är ju till och med ett nyttigt projekt, är ju nästan pinsamt att jag inte redan tänkt ut detta användningsområde. (iof. har jag inte varit på jakt efter reglar på väldigt länge, men ett verktyg för detta måste man ju ha redo!)
Kör hårt :-) Någon gång får man säkert nytta av den :-) Har du hittat några andra roliga användningsområden för magneterna?
Jag satte en på en trampa på cykeln ihop med en billig cykel dator. Fick en kadensmätare för under hundralappen :-)

Edit: Tänk på att göra din regelsökare så lätt som möjligt. Håller man den löst i handen så känner man riktigt hur den attackerar skruven/spiken. Min är nästan för tung så jag funderar på att borra ur hela "kärnan" från baksidan :-)

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.