4 933 487 läst ·
33 989 svar
4933k läst
34,0k svar
Vad har ni gjort med era hus idag?
Vi har ett gäng signaturer från senaste renoveringen 1955.
Plus massor av vanligt klotter
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Plus massor av vanligt klotter
Logga in
Skapa konto
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Inflationsjusterat är det inte allt för långt från dagens kurs (stängde på 290,65 i fredags)U Utsliten och utdömd skrev:
Logga in
Skapa konto
Men jag gissar att det funnits ett antal bolagshändelser på vägen, ffa split, som totalt förändrar total utveckling av den aktien
/U
Hej
Jag har ett minireningsverk med diverse gizmos som sitter på insidan av ett garage. Jag var inte hemma då det installerades så jag hade inte riktigt möjlighet att föreslå hur de kunnat göra. Samtidigt var det lite personer från det yngre gardet i ett familjeföretag som utförde jobbet. Jag tror att de inte riktigt hade den där erfarenheten som krävs för att förstå att man liksom vill ha det mer kosmos än kaos som kund. En eller om det är två ggr om året kommer en servicekille och gör service. Första gången han var här och tittade på installationen på väggen sa han "kunde de inte gjort det lite fulare". Jag har också tyckt att det varit lite för fult för att det skulle kännas bra. Men jag har inte kommit på hur jag ska kunna fixa till det till det bättre. Så här har det sett ut.
Så jag tänkte att jag måste ta tag i eländet, pga av att jag hade ett annat projekt alldeles bredvid. Hade för mig att jag hade lite elkanal på vinden... någonstans. Hittade en 40*30 mm på 150 cm. Det visade sig att jag behövde 148cm, vilken fax! Det blev inte riktigt optimalt men absolut bättre.
God Jul alla kompisar på byggahus!
Jag har ett minireningsverk med diverse gizmos som sitter på insidan av ett garage. Jag var inte hemma då det installerades så jag hade inte riktigt möjlighet att föreslå hur de kunnat göra. Samtidigt var det lite personer från det yngre gardet i ett familjeföretag som utförde jobbet. Jag tror att de inte riktigt hade den där erfarenheten som krävs för att förstå att man liksom vill ha det mer kosmos än kaos som kund. En eller om det är två ggr om året kommer en servicekille och gör service. Första gången han var här och tittade på installationen på väggen sa han "kunde de inte gjort det lite fulare". Jag har också tyckt att det varit lite för fult för att det skulle kännas bra. Men jag har inte kommit på hur jag ska kunna fixa till det till det bättre. Så här har det sett ut.
Logga in
Skapa konto
Så jag tänkte att jag måste ta tag i eländet, pga av att jag hade ett annat projekt alldeles bredvid. Hade för mig att jag hade lite elkanal på vinden... någonstans. Hittade en 40*30 mm på 150 cm. Det visade sig att jag behövde 148cm, vilken fax! Det blev inte riktigt optimalt men absolut bättre.
Logga in
Skapa konto
God Jul alla kompisar på byggahus!
Kanske inte helt i linje med tråden men i samband med julfix i stugan blev det stopp i ena vasken. Rörsystemet under vaskarna är annorlunda mot vad jag är van vid och det tog mig en bra stund innan jag klurade ut hur jag skulle få isär allt. Men det gick och nu rinner vattnet som det skall.
Och allt gjordes med ett svjössvi, svejzzisk, schviis, utländskt litet verktyg.
Och allt gjordes med ett svjössvi, svejzzisk, schviis, utländskt litet verktyg.
Logga in
Skapa konto
I hallen låg detta under. Hur stor risk för asbest?AXS skrev:
Ganska fint, synd på skadorna bara.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Sågen gör underverk på gamla golvet. Sågar rutor 60*60cm och lyfter upp.
Logga in
Skapa konto
Är det Linoliumplattor. Om så, påstås de vara asbestarmerade. Själv har jag sådana i kök och hall. Skulle föreställa marmor, tror jag? Jag sågade hur som helst skåror i dom med cirkelsåg för att lägga i golvvärmeslang. Blev nog uppemot 100m. Ett djäkla slit i en dimma av rök och pulveriserad Linoleum. Hade jag vetat att de kunde innehålla asbest, kanske jag tagit på mig ett andningsskydd. Men nu, 30år senare, är det så dags😀.AXS skrev:
Att bryta upp de som du gör, skulle inte bekommer mig det minsta.
För övrigt, kan de inte ligga kvar?
Sen kan ju svartlimmet innehålla asbest, klart jobbigare att bli av med utan att damma. Vill du ha säkert svar är enda sättet att skicka in prov för analys, finns flera lab som du hittar på nätet.
De skulle kunnat ligga kvar, men flera är skadade.Intet skrev:
Är det Linoliumplattor. Om så, påstås de vara asbestarmerade. Själv har jag sådana i kök och hall. Skulle föreställa marmor, tror jag? Jag sågade hur som helst skåror i dom med cirkelsåg för att lägga i golvvärmeslang. Blev nog uppemot 100m. Ett djäkla slit i en dimma av rök och pulveriserad Linoleum. Hade jag vetat att de kunde innehålla asbest, kanske jag tagit på mig ett andningsskydd. Men nu, 30år senare, är det så dags😀.
Att bryta upp de som du gör, skulle inte bekommer mig det minsta.
För övrigt, kan de inte ligga kvar?
Ska lägga kalksten, så egentligen vill jag bila bort mer. Kanske slår sönder översta plattan med slägga och sen lyfts ut stora bitar.
Vill helst få det klart innan julledigheten så hinner nog inte med labb.
Vi renoverade ett av badrummen för två år sedan och efter ett år lade handdukstorken av. Inga problem, en ny skickades och jag kunde skicka räkning för elektriker till företaget.
Tiden går. Och går. Och… …ja ni fattar.
Så förra veckan bytte jag den själv. Det är ju inga svårigheter, som att byta en väggarmatur, men naturligtvis saknar jag en 3 mm insexnyckel, någon gång har den ramlat bort. Bits har jag men inget att skruva med.
Men som alltid kommer Victorinox till min räddning (vet inte hur många gånger jag haft nytta av multiverktyget).
Nu fungerar allt som det skall.
Tiden går. Och går. Och… …ja ni fattar.
Så förra veckan bytte jag den själv. Det är ju inga svårigheter, som att byta en väggarmatur, men naturligtvis saknar jag en 3 mm insexnyckel, någon gång har den ramlat bort. Bits har jag men inget att skruva med.
Men som alltid kommer Victorinox till min räddning (vet inte hur många gånger jag haft nytta av multiverktyget).
Nu fungerar allt som det skall.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Multiverktyg är bra. Min leatherman har hjälpt mig många gånger. Den har livstids garanti också. Perfekt när den inte håller för att klyva tjurig ved med. ”Är det garanti så är det” som återförsäljaren sa 😀.