Vi har ett gäng signaturer från senaste renoveringen 1955.

Klotter och signaturer från 1955 skrivna på träplankor under en renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Signaturer och klotter på en träyta från en renovering 1955.
Skapa konto

Klotter och signatur från 1955 på trävägg.
Skapa konto

Träbit med skrift, datum och signaturer från renovering 1955, samt klotter.
Skapa konto

Plus massor av vanligt klotter

Signaturer och klotter på träribba från renovering 1955.
Skapa konto

• Gilla
Kris1 och 4 till
  • Laddar…
ullberg
U Utsliten och utdömd skrev:
Själv hittade man aktieutropen från december 1928. 613 öre för Investor och undrar hur många dubblingar som gjorts sedan dess.
[bild]
Inflationsjusterat är det inte allt för långt från dagens kurs (stängde på 290,65 i fredags)
Skärmbild av en prisomräknare på SCB:s webbplats som visar inflationsjustering från 1928 till 2024, med förändring på 3 502,96 %.
Skapa konto

Men jag gissar att det funnits ett antal bolagshändelser på vägen, ffa split, som totalt förändrar total utveckling av den aktien

/U

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Och säkerligen många aktieutdelningar……….

AXS
Från detta:
Trägolv under renovering med verktyg och borttagna lister. Synlig radiator och bord vid fönstret i bakgrunden. En fot skymtar i hörnet.
Skapa konto

Till detta:
Slitet parkettgolv som behöver slipas, byta lister, spacklas och målas om enligt renoveringsprojektet.
Skapa konto

Nu slipas och byta alla lister. (Och spackla, måla om och göra samma i 3 rum till).

• Gilla
fredand44 och 6 till
  • Laddar…
Hej
Jag har ett minireningsverk med diverse gizmos som sitter på insidan av ett garage. Jag var inte hemma då det installerades så jag hade inte riktigt möjlighet att föreslå hur de kunnat göra. Samtidigt var det lite personer från det yngre gardet i ett familjeföretag som utförde jobbet. Jag tror att de inte riktigt hade den där erfarenheten som krävs för att förstå att man liksom vill ha det mer kosmos än kaos som kund. En eller om det är två ggr om året kommer en servicekille och gör service. Första gången han var här och tittade på installationen på väggen sa han "kunde de inte gjort det lite fulare". Jag har också tyckt att det varit lite för fult för att det skulle kännas bra. Men jag har inte kommit på hur jag ska kunna fixa till det till det bättre. Så här har det sett ut.
Foto av en Biocleaner Comfort Plus BC i ett garage, med flera kablar hängande oregelbundet från enheten.
Skapa konto

Så jag tänkte att jag måste ta tag i eländet, pga av att jag hade ett annat projekt alldeles bredvid. Hade för mig att jag hade lite elkanal på vinden... någonstans. Hittade en 40*30 mm på 150 cm. Det visade sig att jag behövde 148cm, vilken fax! Det blev inte riktigt optimalt men absolut bättre.
Kontrollpanel för ett minireningsverk inuti ett garage, med flera kablar och enheter monterade på väggen.
Skapa konto

God Jul alla kompisar på byggahus!

• Gilla
kashieda och 7 till
  • Laddar…
Kanske inte helt i linje med tråden men i samband med julfix i stugan blev det stopp i ena vasken. Rörsystemet under vaskarna är annorlunda mot vad jag är van vid och det tog mig en bra stund innan jag klurade ut hur jag skulle få isär allt. Men det gick och nu rinner vattnet som det skall.
Och allt gjordes med ett svjössvi, svejzzisk, schviis, utländskt litet verktyg.

Hand håller en röd schweizisk armékniv framför ett köksvask med rinnande vatten och en gul balja.
Skapa konto

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Kjell_G och 13 till
  • Laddar…
Jag glömde en sak gällande stoppet i vasken. Silen i vasken -som sitter ihop med avloppet- är vänstergängad. Ställde till det innan jag fattade.

Fario Fario skrev:
Jag glömde en sak gällande stoppet i vasken. Silen i vasken -som sitter ihop med avloppet- är vänstergängad. Ställde till det innan jag fattade.
Yrrol - Felgängad, typiskt.

• Haha
Horgmo och 1 till
  • Laddar…
AXS
AXS AXS skrev:
Från detta:
[bild]

Till detta:
[bild]

Nu slipas och byta alla lister. (Och spackla, måla om och göra samma i 3 rum till).
I hallen låg detta under. Hur stor risk för asbest?

Ganska fint, synd på skadorna bara.
Brunt gammalt golv med fyrkantiga rutor, några med synliga skador och slitage, potentiellt risk för asbest enligt forumdiskussion.
Skapa konto
Närbild av ett gammalt, skadat golv i en hall med bitar av röd och brun beläggning, som delvis lyfts upp för renovering.
Skapa konto

Sågen gör underverk på gamla golvet. Sågar rutor 60*60cm och lyfter upp.
Hand håller en Bosch cirkelsåg, använd för att såga 60x60 cm rutor i gammalt golv.
Skapa konto

• Gilla
Kjell_G
  • Laddar…
AXS AXS skrev:
I hallen låg detta under. Hur stor risk för asbest?

Ganska fint, synd på skadorna bara.
[bild][bild]
Sågen gör underverk på gamla golvet. Sågar rutor 60*60cm och lyfter upp.
[bild]
Är det Linoliumplattor. Om så, påstås de vara asbestarmerade. Själv har jag sådana i kök och hall. Skulle föreställa marmor, tror jag? Jag sågade hur som helst skåror i dom med cirkelsåg för att lägga i golvvärmeslang. Blev nog uppemot 100m. Ett djäkla slit i en dimma av rök och pulveriserad Linoleum. Hade jag vetat att de kunde innehålla asbest, kanske jag tagit på mig ett andningsskydd. Men nu, 30år senare, är det så dags😀.
Att bryta upp de som du gör, skulle inte bekommer mig det minsta.
För övrigt, kan de inte ligga kvar?

• Gilla
AXS
  • Laddar…
Sen kan ju svartlimmet innehålla asbest, klart jobbigare att bli av med utan att damma. Vill du ha säkert svar är enda sättet att skicka in prov för analys, finns flera lab som du hittar på nätet.

• Gilla
AXS
  • Laddar…
AXS
Intet Intet skrev:
Är det Linoliumplattor. Om så, påstås de vara asbestarmerade. Själv har jag sådana i kök och hall. Skulle föreställa marmor, tror jag? Jag sågade hur som helst skåror i dom med cirkelsåg för att lägga i golvvärmeslang. Blev nog uppemot 100m. Ett djäkla slit i en dimma av rök och pulveriserad Linoleum. Hade jag vetat att de kunde innehålla asbest, kanske jag tagit på mig ett andningsskydd. Men nu, 30år senare, är det så dags😀.
Att bryta upp de som du gör, skulle inte bekommer mig det minsta.
För övrigt, kan de inte ligga kvar?
De skulle kunnat ligga kvar, men flera är skadade.

Ska lägga kalksten, så egentligen vill jag bila bort mer. Kanske slår sönder översta plattan med slägga och sen lyfts ut stora bitar.

Vill helst få det klart innan julledigheten så hinner nog inte med labb.

Vi renoverade ett av badrummen för två år sedan och efter ett år lade handdukstorken av. Inga problem, en ny skickades och jag kunde skicka räkning för elektriker till företaget.
Tiden går. Och går. Och… …ja ni fattar.

Så förra veckan bytte jag den själv. Det är ju inga svårigheter, som att byta en väggarmatur, men naturligtvis saknar jag en 3 mm insexnyckel, någon gång har den ramlat bort. Bits har jag men inget att skruva med.

Men som alltid kommer Victorinox till min räddning (vet inte hur många gånger jag haft nytta av multiverktyget).
Nu fungerar allt som det skall.

Väggmonterad handdukstork med spegel och strömbrytare i badrum. En lampa eller arbetsverktyg syns under handdukstorken.
Skapa konto
Multiverktyg från Victorinox och en röd bits-hållare ligger på ett träbord bredvid en del av en handdukstork.
Skapa konto
Hand byter en handdukstork med en insexnyckel i ett badrum; närbild på verktyget och handdukstorkens metallrör.
Skapa konto

• Gilla
Kjell_G och 3 till
  • Laddar…
Multiverktyg är bra. Min leatherman har hjälpt mig många gånger. Den har livstids garanti också. Perfekt när den inte håller för att klyva tjurig ved med. ”Är det garanti så är det” som återförsäljaren sa 😀.

• Haha
  • Gilla
Fario och 2 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
”Är det garanti så är det”
Funkar inte när den av misstag hamnat i handbagaget... Har jag hört... 😳

• Haha
  • Ledsen
dilemma och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.