F Fluxor skrev:
Eldat i vedspisen för första gången! Sjukt nöjd att äntligen kunna elda!

Plattor ska sättas på väggen och runt toppen, så det återstår en del.
Härligt och se! Går i tankarna om exakt samma modell. Hoppas den ger er mycket glädje i många år 👍
 
  • Gilla
Fluxor
  • Laddar…
richardtenggren
Satt upp de sista krokarna på hallförvaringen tidigare idag, nu ska det väl bara spacklas klart, målas och sättas lite list.

Modern vit hallförvaring med krokar, skohylla, och ryggsäckar, mot en vägg med svartvita ränder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fick även dit en täcksida som täcker diskhon i skåpet, då det stört mig men aldrig blev gjort när vi gjorde köket 🤭
Kök med täcksida vid diskbänk, öppet skåp med sopkärl och inredningsdetaljer på ljust trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyinstallerad täcksida på köksskåp som döljer diskhon, med ett handtag, mot en trägolvbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har även gipsat den sista fönstersmygen, även satt ledlist där och satt lite anslutningar till garderoberna i källaren :)
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 8 till
  • Laddar…
fortsatt på inbyggnaden av trappan. Men med det jag jacka ur i regeln för att slippa glipan eller ska jag ha några andra gångjärn?
 
  • Inbyggd trappa med synligt gångjärn och regel där det urjackats material nära ett väggutskott.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller ett metalldörrgångjärn i förgrunden med arbetsverktyg och byggmaterial i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Börjat att röja, rensa och städa på den oinredda delen av övervåningen.
Planen är sen tömma ett av sovrummen uppe till den delen ett par dagar.
Planen är att då riva bort golvlister och golv, fräsa ner golvvärmeslang och sen återställa allt, sen ta nästa sovrum och repetera.
 
  • Gilla
Kjell_G och 1 till
  • Laddar…
Det är väl inte så att jag gjort något, men idag var första dagen för i år då yttertemperaturen steg såpass att värmepumpen gick i "sommarläge" ett par timmar mitt på dan.
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Krigat vidare med svågern i det ”lilla” sidoprojektet. Ett rum helt klart med golvspån, slang och mellangolv(som inte kom med på bild). Blivande vardagsrum i princip klart med golvspån.

Snart dax att lämna över till snickarna för färdigställande, ska bara dra färdigt el och nätverk, lägga golv och golvvärme i hall, kök och badrum, glidgjuta skorstenen och mura in kamininsatsen…. 😅.


Nyinstallerade golvspån och golvvärmeslangar i ett blivande vardagsrum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 6 till
  • Laddar…
En liten operation för många, en lite större för mig.
Bytt droppande kökskran. Trots ny insats droppade den ändå. Den gamla ligger på altan och skäms.
Kökskran av krom ligger på ett träaltangolv, nybytt efter att ha droppat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Sthlm1891 och 11 till
  • Laddar…
Målat rund vedspisen.
 
  • Ny målad svart vedspis med dekorativa detaljer, skyddad med gul målartejp under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Appendix och 10 till
  • Laddar…
Fortsatt på inbyggnaden av trappan samt gjort klart fönstret i sovrummet.
 
  • Nyinstallerat fönster i sovrum med utsikt över trädgården.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inbyggd trappa med vita dörrpaneler i ett hemmiljö, bredvid trappa och kartong på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverad trappa med vita sidor och gråa steg, inbyggnad under trappan pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sthlm1891 och 6 till
  • Laddar…
tommib
Idag, igår, i förrgår....

Grundarbete för byggnad med grävd grop, timmerstöttor och murade grundelement vid tegelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dränering. För hand eftersom det är omöjligt att få in några maskiner alls här om man inte lyfter in dem med kran.
Det är min yttervägg och grannens altan. De skulle ändå göra om altanen pga röta så då passar jag på. Man ser att det varit rejält fuktigt mot min yttervägg (kalkutfällningar) så vi är överens om att altanen inte kan byggas tillbaka på samma sätt.

Jordmånen, blålera och badbollsstora sprängstenar, bygger karaktär. Stenarna som syns i bild är alltså sådana jag spräckt. Tur att jag kan det sen tidigare ;)
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
Snigla och 12 till
  • Laddar…
Reparerat gångjärn till kyl. Övre gångjärnspigg lossnat. Lite kinkigt med kabel som löper genom gångjärnet.
Besparing jämfört med offert ca åtta till femtontusen om jag köpt nya vitvaror. Nu behövde jag inte tulla på skatteåterbäring 😁
 
  • Gilla
Huzzbutt och 4 till
  • Laddar…
tommib
Grävd grop intill husgrund fylld med grus för dränering, träreglar för stöd och tegelstenar längs sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rundar av veckan med att fylla igen gropen jag grävde. Kom ner en dryg meter, det får räcka. Nivån blir i alla fall under plattans nivå. Om källarväggen är lite fuktig kan jag leva med det. Förhoppningsvis blir det betydligt bättre, det verkar vara ganska mycket plats mellan stenarna där nere så med lite tur är det som en sprängstenskulvert.
 
  • Gilla
Snigla och 11 till
  • Laddar…
S
Efter fiasko-inköp av inomhuspanel på Byggmax i veckan så köpte jag idag 220 löpmeter spontad ytterpanel för att sätta som undertak på altanen. Var dåligt målarväder så jag byggde mig ett litet väderskydd av finaste sort.
Det blev lite grundat i alla fall. Staplar av ny spontad ytterpanel redo för undertak på altan, skyddade under ett hemmagjort väderskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Altan under konstruktion med ny köpt ytterpanel och väderskydd av presenningar uppsatta kring arbetsområdet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggt väderskydd av trä med tving och oskyddad OSB-panel, synlig himmel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinköpt spontad ytterpanel delvis grundmålad ligger på en presenning vid sidan av en målarburk och pensel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
220 löpmeter nyinköpt spontad ytterpanel för tak, delvis målad, förvarad under hemmagjort väderskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 12 till
  • Laddar…
Tapetserat tvättstugan klart och fått upp två tavlor på mitt -1860 tals hus i vardagsrummet
 
  • Vardagsrum med glansig marmorliknande golv, möbler och två tavlor på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyrenoverad tvättstuga med tvättmaskin, torktumlare, diskbänk och vita skåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sthlm1891 och 5 till
  • Laddar…
Hystade ut det sista från undervåningen.
Nu är man lite lättare i sinnet
 
  • En överfylld byggcontainer med diverse rivningsmaterial på en grusyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.