4 827 341 läst ·
33 457 svar
4827k läst
33,5k svar
Vad har ni gjort med era hus idag?
Var nere i krypgrunden o bytte filter på avfuktaren och passade på att kika på den allmänt. Kollade över jordvärmerören och såg det jag misstänkte, en hel del kondens. När de bytte en mutter som spruckit förra året så isolerade de om med tubolit över kollektorslangen och det visade sig att de inte tejpat över kopplingarna så det var liksom inte helt tätt och det rann ut typ 1/2 dl vatten ur tuboliten och rören var blöta.
Bara att isolera om helt enkelt.
Började med att riva av allt gammalt.
Sen tejpade jag böjen, kopplingarna och förseglade skyddsröret på kollektorslangen så det blev "lufttätt" med armerad rörisoleringstejp, inte dyrvarianten armaflex utan en liknande från Bauhaus
Sen använde jag mig av överblivet isoleringsmaterial på rulle med klistersida och klippte till och la omlott med längsgående tejpremsor.
Avslutade med att tejpa ihop ändarna på allt och drog några varv eltejp och silvertejp för att hålla allt på plats och satte dit ett nytt hålband som håller röret på isoleringen istället för på själva röret för att få bort köldbryggan.
Snyggt...njae men fungerar säkert bättre än innan, ni ser det andra röret i bakgrunden som ska tas nästa helg när jag har mer isoleringstejp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bara att isolera om helt enkelt.
Började med att riva av allt gammalt.
Logga in
Skapa konto
Sen tejpade jag böjen, kopplingarna och förseglade skyddsröret på kollektorslangen så det blev "lufttätt" med armerad rörisoleringstejp, inte dyrvarianten armaflex utan en liknande från Bauhaus
Logga in
Skapa konto
Sen använde jag mig av överblivet isoleringsmaterial på rulle med klistersida och klippte till och la omlott med längsgående tejpremsor.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Avslutade med att tejpa ihop ändarna på allt och drog några varv eltejp och silvertejp för att hålla allt på plats och satte dit ett nytt hålband som håller röret på isoleringen istället för på själva röret för att få bort köldbryggan.
Logga in
Skapa konto
Snyggt...njae men fungerar säkert bättre än innan, ni ser det andra röret i bakgrunden som ska tas nästa helg när jag har mer isoleringstejp.
Redigerat:
Husägare
· Köping
· 394 inlägg
Har stenlagt det som ska bli cykelparkering bredvid uppfarten. Hade 70 st hela betongplattor och varenda en gick åt. Flax.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto