Byggahus.se

Vad har ni gjort med era hus idag?

2202k läst  20,8k svar

1. K
    Medlem Nivå 15
    Ville fixa några stöd till ett fågelbad/fontän. Tog inte fram maskinen utan valde Stanleylådan och en fogsvans. Och sågen är ju lite tjockare än originalets ryggsåg vilket förklarar de gula spånen ;)
    Tyvärr står det och droppar om fontänen, men det får vi ordna framöver. Den andra fontänen var problemfri.

2. altaxis
    Hobbyelektriker Nivå 7
    Fuskar lite: det är inte gjort idag och inte heller med huset men jag kan inte låta bli när jag ser bilden på dina 6 ton makadam...

En entreprenör ringde och undrade om han kunde lägga några lass sand hos mig inför avloppsbygget. Visst, sa jag. 2 dagar med 2 bil och släp i skytteltrafik senare... hörde siffror på att där är drygt 7000ton!!!
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20190311_172206.jpg

20190312_165525.jpg

20190312_171025.jpg

Vi har lite olika definition på vad "några lass" innebär...

3. richardtenggren
    Verktygstokig · Nivå 14
    7000 ton skulle innebära typ 438 st á 16 ton, vilket skulle kräva nästan en bil varannan minut under två arbetsdagar ;)
    Nu kan de ju leverera med släp också, men ändå ;)

4. altaxis
    Hobbyelektriker Nivå 7
    Det har du helt rätt i. Var en siffra jag fick från stället de grävde ut. Kan va så att det kördes bort den mängden därifrån men allt hamnade då inte hos mig. Det var som sagt 2 st bil och släp som körde skytteltrafik knappt 10 minuter enkel resa. Med lastning och lossning kan varje runda tagit ca en halvtimme. Med 8 timmars arbetsdag blir det då ca 2200 ton (35ton*16lass*2bilar*2dagar). Fortfarande en helt sanslöst stor siffra
    Kan ha varit fler bilar som körde, jag var inte hemma under dagarna men såg 2 olika bilar på kvällarna.

5. richardtenggren
    Verktygstokig · Nivå 14
    Mycket i alla fall! :)

6. jonmo
    Verktygstokig Nivå 15
    Det närbelägna grustaget kommer snart sluta tillåta personbilssläp, så jag blev tvungen att ta en sväng och plocka lite gratis dekorationssten.

La även igen gräsmattan efter påhälsning av vildsvin någon gång de senaste dagarna. Små skador som tur var, dessutom i den mossigaste delen av gräsmattan.
    IMG_20190418_171830.jpg

7. Ramnemark
    Hobbysnickare Nivå 23
    Eftersom jag postade i fel tråd igår så lägger jag upp det idag.
    Invigt nya uterummet iallafall :beer:

8. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 16
    Lite tidigt att börja redan nu kanske, men starkt att få 33 cl öl att räcka två dagar. Men öppnar man den aldrig så... ;)

Gillar för övrigt bordet!

9. P
    Självbyggare Nivå 2
    Jävligt tjusigt måste jag säga. Snyggt! Och skål förstås!

• Laddar…
  10. F
    Medlem Nivå 4
    Ser gott ut.En öl är aldrig fel.

• Laddar…
  11. ullberg
    Medlem · Nivå 14
  12. Ramnemark
    Hobbysnickare Nivå 23
    En torsdag efter jobbet räcker det med 33cl för att somna :crysmile:

13. T
    Medlem · Nivå 13
  14. mexitegel
    Allvetare · Nivå 22
    Ställt ut roboten.

-Jäklar vad smidigt det är med robot, tänkte jag medan jag monterade laddplattan.
    - Det tar ju typ bara 10 minuter på våren.

Ställde dit klipparen och blev helt kallsvettig: Jag har glömt koden!

Inser sen att manualen med koden inte ligger där den borde. Två timmar senare av funderande och febrilt letande är koden återfunnen.

B1F7654F-8C80-44BE-9090-E6F2A1C997F0.jpeg

”Det är smidigt med robot”... :crysmile::crysmile::crysmile:

15. T
    Medlem · Nivå 13
    Färdig för ikväll ;)

Röterna är borta och plinten är nere :)