Vad har ni gjort med era hus idag?

2066k läst  19,7k svar

1. F
    Medlem Nivå 3
    • Laddar…
  2. useless
    Självbyggare · Nivå 20
    Efter att ha dragit ny el och målat tak och väggar blev det en liten fondvägg i hallen ovanför trappen.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20190210_112021-1382x1843.jpg

Projektet som enligt min bättre hälft 'bara borde ta några timmar' är nu inne på fjärde helgen...

3. H
    Medlem · Nivå 11
    Jobbigt att foga för en gammal gubbe. Är inte 20 längre och ryggen säger aj aj. Fråga: antar att fogen blir mörkare med tiden? Valde en grå fog .

4. P
    Medlem · Nivå 10
    • Laddar…
  5. Appendix
    Husägare · Nivå 6
    Skottade av taket ovanför farstukvisten. Har droppat vatten där sen snösmältningen satte igång. Som tur är så verkar det vara ett påbyggt tak som inte påverkar inomhusmiljön. Men då det är skuggläge ville jag få bort snön för att se om det hjälper lite.

Ena grannen stod i fönstret och tittade hela tiden. Undrar om hon väntade på att jag skulle ramla ner eller om hon beundrade min magnifika norrbottniska snöskyffelföring.

• Laddar…
  6. H
    Medlem · Nivå 11
    • Laddar…
  7. tommib
    Självbyggare · Nivå 21
    Inga bilder, men ni som har barn vet hur det ser ut när man har 7-årskalas hemma....

Får se hur mycket som måste göras med huset när det är klart.

8. K
    Medlem Nivå 10
    Det där med att ”den bättre hälften tycker att jobbet tar bara någon timme” är ganska vanligt hemma hos oss med.
    Jag har otaliga exempel på dylika situationer.
    Ett växthus som skulle sättas upp bör ta, enligt henne max en eftermiddag. Det inkluderar alltså att gräva bort jord o ordna för grunden med lecablock o ram, få det rakt samt uppsättning av själva växthuset.

En tv skulle upp i ett hörn där det inte fanns vare sig el, antennuttag eller annat i närheten. Det skulle alltså dras ny el, antenn samt nätverk i mellanväggen från kattvinden, borra hål i ”golvet” från vinden, hitta rätt med slang, hålsåga, sätta dosor o dra kabel från vind mm mm.
    Dessutom hänga upp en stor tv på väggen o allt runt omkring.
    Men goda sambo tänkte alltså att det skulle fixas på juldagens eftermiddag. INKLUSIVE att köra in o välja o köpa en ny tv på julrean!:crysmile:
    ”Sa kan vi titta på en bra film ikväll”.:oops::rolleyes:

Till saken hör att jag inte är hantverkare utan en glad amatör.

9. Bernieberg
    Renoverare · Nivå 16
    Starta gärna en projekttråd om återställningen!

10. K
    Medlem Nivå 10
  11. Ramnemark
    Hobbysnickare Nivå 23
    Vi kan väll fixa pallkragar att odla i här. Med lite grus runt. Det tar någon dag eller 2.
    2,5 år tog det att ta ned 2st 20m björkar, gräva upp stubbar och rötter. Gräva bort 10 ton matjord och beställa 6 ton singel. Men i somras kom det på plats :crysmile:

• Laddar…
  12. K
    Medlem Nivå 14
    Småfix efter golvläggningen - kvartsstav i plast ffg. Synd att den var lite för vit
    Provlagt bitarna här. Superlim och lite fog så blir det nog bra.

13. L
    Medlem Nivå 6
    Idag har jag tittat ut i trädgården och konstaterat att marken äntligen börjat sätta sig efter dräneringen i våras. Allt runt huset har sjunkit 10-15 cm. Känns skönt efter en sommar där det inte hände något.

Har också bytt låskista och handtag på en innerdörr som ungarna hade sönder för några år sedan. Känns riktigt häftigt att det går att hitta passande reservdelar till mitt hus 76 år efter det byggdes.

14. Raskus
    Medlem Nivå 10
    Satt in Prevex vattenlås i båda badrummen, fantastisk produkt. Man lyfter bara vattenlåset rakt upp istället för att tjorva under handfatet.

Nackdelen att de bygger rätt mycket nedåt, fick kapa ur lite ur lådorna i kommoden.

15. mexitegel
    Allvetare · Nivå 22
    Ajdå, är du så långsam? :crysmile::love:;)

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: