Snigla Snigla skrev:
[bild]
Var hittar man såna klämmor? Billigt.. och vad kallas de? U-klammer? U-bult? (Mellan 30-40 mm typ)
Avgasklammer, finns bla på biltema

Skärmdump av en produktlista med olika storlekar av rörklammer och priser från en återförsäljare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två avgasklammor på 106 mm från Biltema på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
sir_daniel sir_daniel skrev:
Avgasklammer, finns bla på biltema

[bild] [bild]
Om man behöver hm.. längre "skruvyta" ? Finns det sådana oxå? på bilden jag skickade med tidigare var den skruvad genom en bräda :thinking:

Dvs den ska hålla en pem-slang hårt mot en brädsida :)

H
Snigla Snigla skrev:
Om man behöver hm.. längre "skruvyta" ? Finns det sådana oxå? på bilden jag skickade med tidigare var den skruvad genom en bräda :thinking:

Dvs den ska hålla en pem-slang hårt mot en brädsida :)
hittar dyra just nu 200 kr för en bygel. kolla en järnhandel

Köp rörklammer i rätt dim. Men använd vagnsbult ist för bygeln. Så får du mer valmöjligheter med längden.

H
Mazen Mazen skrev:
Köp rörklammer i rätt dim. Men använd vagnsbult ist för bygeln. Så får du mer valmöjligheter med längden.
inte lika snyggt ;)

tommib
U-bult. Finns på massa ställen, t.ex Classe, Jula, m.fl.

• Gilla
DTS
  • Laddar…
Varför u-bult överhuvud taget? Blir bara skumt på baksidan. Tittar ni på Sniglas bild så är det vanliga 6-kant skruvar som bygeln sitter med, förmodligen med bara mutter och bricka på andra sidan.

Man får väl köpa avgasklammer för att få plåtbygeln och sen skruva fast den med vanlig skruv.

Får förtydliga mig, blev ett syftningsfel. Med bygel menade jag den jängade U bulten.
Alltså vagnsbult som låser "bygeln" vilken håller fast pem röret.

TeroM TeroM skrev:
Varför u-bult överhuvud taget? Blir bara skumt på baksidan. Tittar ni på Sniglas bild så är det vanliga 6-kant skruvar som bygeln sitter med, förmodligen med bara mutter och bricka på andra sidan.
Så vitt jag vet stämmer det bra, alltså att det bara är mutter o bricka på andra sidan :)

Snigla Snigla skrev:
Så vitt jag vet stämmer det bra, alltså att det bara är mutter o bricka på andra sidan :)
Eller vagnsbult :)

Det är väl mer en trädgårdsfråga eg, men tänkte att ni kunde komma med bra tips här med (y) det handlar alltså om att bygga ett eget typ tunnelväxthus på pallkragar - och Pem-rören är stommen för plasten att ligga på.. och då vill man att "rören" sitter ordentligt fast i pallkragarna!

Vill jämföra priser med att bygga eget som jag vill ha det!
Länken nedan visar vad jag funderar i för bana..

https://www.granngarden.se/vaxthus-njord-for-4-pallkragar/p/1260943_BASE

• Gilla
Mazen
  • Laddar…
H
Snigla Snigla skrev:
Det är väl mer en trädgårdsfråga eg, men tänkte att ni kunde komma med bra tips här med (y) det handlar alltså om att bygga ett eget typ tunnelväxthus på pallkragar - och Pem-rören är stommen för plasten att ligga på.. och då vill man att "rören" sitter ordentligt fast i pallkragarna!

[länk]
aha. snyggt. (y)

Snigla Snigla skrev:

[länk]
Eller så fäster du pem rören med genomgående bult bricka och mutter . 3 på rad/höjd borde göra susen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.