Vi har förvandlat en massa björkstockar till i runda slängar 8kbm travad ved idag. Det känns i kroppen kan man säga :)

• Gilla
mexitegel och 3 till
  • Laddar…
iSnobben iSnobben skrev:
Vi har förvandlat en massa björkstockar till i runda slängar 8kbm travad ved idag. Det känns i kroppen kan man säga :)
"Höhö, ved värmer 2 ggr, minst.." ;)
:beer:

• Gilla
iSnobben och 2 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
"Höhö, ved värmer 2 ggr, minst.." ;)
:beer:
Ja i det här fallet blir det nog ännu mer eftersom veden ligger och torkar hemma hos brorsan så jag kommer få åka dit med släpkärra och hämta och sedan lasta av och trava hemma innan det är dags att bära in när det ska eldas :)

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
iSnobben iSnobben skrev:
Ja i det här fallet blir det nog ännu mer eftersom veden ligger och torkar hemma hos brorsan så jag kommer få åka dit med släpkärra och hämta och sedan lasta av och trava hemma innan det är dags att bära in när det ska eldas :)
Känns igen lite.. Vi har tidigare fått ved av svärfar när han mördat nån björk, kapat där, klyvt där, lastat och kört hem, lastat av och travat.
Men värt det (y)

• Gilla
iSnobben
  • Laddar…
M
Putsat om kakelugnen invändigt för andra gången i år. Hann med fem inkörningseldningar och en halv brasa, den rasade det som ett korthus.

Har gjort enligt konstens alla regler 4-5 gånger, aldrig har det blivit bra. Det enda jag har kunnat konstatera nu är att den här gången var hantverket riktigt dåligt. Otroligt tjockt putsat, antagligen därför det höll så dåligt.

Bemödade mig nu att köpa in en tvättsvamp för hela 5 riksdaler och har nu putsat riktigt tunt, kanske 1mm, för att se om det sitter uppe då.
Till och med den halvblinda ser att det skiljer 4-5mm mellan det jag har lagat och det som ännu sitter kvar.

Tiden får utvisa om jag har lyckats den här gången :)

• Nyputsad del av kakelugnens insida med betydligt tunnare puts jämfört med de intilliggande tjockare lagren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Taket "invävt".. Slut på mineralullsdamm!
I stort sett iaf, en smal remsa öppen närmast balken.
Kliar lite i fingrarna att börja med vägglisten till innertaket. Tak med vindskyddsduk delvis fäst vid takbjälkar, remsa av mineralull synlig.
Skapa konto

Fått undan lite saker jag klivit över i några veckor..

• Gilla
ceson
  • Laddar…
K
Putsat en fönstersmyg, inte helt lätt att få bruket att hänga, men det gick bra!

• Nyligen putsad fönstersmyg inomhus med utsikt över en trädgård.
    Skapa konto
  • Nyligen putsad fönstersmyg runt ett fönster med träram och utsikt över träd.
    Skapa konto
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
"Ny" toa i väntan på den vägghängda som står å väntar på en total rewamp av vår enda toa i dagsläget. (Skönt att slippa fylla vatten via balofixen och nu är frun glad å slippa se det spruckna locket som skulle ha bytts för 2 år sedan ) Kostade gratis då en granne är färd med badrumsrenovering

• En glasägerplatta och en vanlig stående toalett i ett badrum under renovering.
    Skapa konto
Fick upp skivor på väggen enligt planen.

Renoveringsarbete med nya gipsskivor installerade på en vägg och verktyg på golvet.
Skapa konto

• Gilla
Biggie och 2 till
  • Laddar…
Fyllt upp vedförådet inför vintern

Vedföråd fullt med ved under en utomhustrappa med inbyggda ljus på kvällen.
Skapa konto

• Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Taket "invävt".. Slut på mineralullsdamm!
I stort sett iaf, en smal remsa öppen närmast balken.
Kliar lite i fingrarna att börja med vägglisten till innertaket. [bild]

Fått undan lite saker jag klivit över i några veckor..
Du skall inte ha ngn mer ljudisolering mot våningen över?

#varinterädda

Eventuella rykten om pistolbeväpnad psykopat med pannlampa söder om Borlänge var inget värre än jag som tog mig i kragen och sköt dit u-profilen till salningen.
Det är nåt speciellt med att krångla med pannlampa...
Reflektion av en person med pannlampa som arbetar sent på ett fönsterprojekt, synlig genom ett fönster.
Skapa konto

Tätaste taklistningen skedde i skenet från en pannlampa med hungriga barn ute på gräsmattan, och en pappa som "bara skulle fixa det sista innan maten.."

• Gilla
Pagno och 3 till
  • Laddar…
TeroM TeroM skrev:
Du skall inte ha ngn mer ljudisolering mot våningen över?
Det är 170mm mineralull i bjälklaget nu.
Sen Ecophon Sombra som innertak.

Delvis installerat vitt innertak med synliga skarvar och ojämna väggar.
Skapa konto

Svärföräldrarna på besök, så både hjälp med barnvakt och att sätta innertak. Gjorde väl drygt hälften, har dock den besvärligaste biten kvar, att få ihop det bra i andra snedtaksskarven :surprised:

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Det är 170mm mineralull i bjälklaget nu.
Sen Ecophon Sombra som innertak.
Är inte sombran mer en absorbent och inte ljudisolering?

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.