K
Maria T Maria T skrev:
Vad är det för griptång?
Kan såklart gåggla men tycker det är roligare att fråga och få tips från levande personer här!
Jag köpte för ett antal år sen två stycken för en billig peng i Ullared! Det måste varit innan 2017 för sen dess har jag inte varit där.
Mycket praktisk, fungerar ypperligt till att plocka sniglar med också! 🐌

• Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
Maria T
K Kakelugnen566 skrev:
Jag köpte för ett antal år sen två stycken för en billig peng i Ullared! Det måste varit innan 2017 för sen dess har jag inte varit där.
Uuuhum, funkar troligen på "bajs" av olika sorter på gräsmattan - katt, räv, nån hund.... Tack för svar, har inga planer på Ullaredbesök men finner nog liknande i närheten.

• Gilla
4774
  • Laddar…
4774
K Kakelugnen566 skrev:
Annars får man sådana som hjälpmedel när du har svårt för att böja dig och plocka upp saker från golvet och sedan finns de de som är i metall och gummi på själva gripklorna som du kan plocka ner glas och tallrikar från höga skåp. De är även betydligt bättre på att plocka upp saker från golvet då gummiytan tillsammans med den starkare grip taget gör att du kan plocka upp ett a4 ark som ligger plant på parkettgolvet. Har försökt det mesta med plastvarianten men tycker den är helt undermålig i jämförelse. Själv fick jag ett gäng redan som 27 åring efter första diskbråcksoperationen just för att jag inte kunde eller fick böja mig ner till golvet 😀

4774
Maria T Maria T skrev:
Uuuhum, funkar troligen på "bajs" av olika sorter på gräsmattan - katt, räv, nån hund.... Tack för svar, har inga planer på Ullaredbesök men finner nog liknande i närheten.
Vilken hjälpmedels butik, dollar Store, Rusta och dyl butik som helst 😄

K
4774 4774 skrev:
Annars får man sådana som hjälpmedel när du har svårt för att böja dig och plocka upp saker från golvet och sedan finns de de som är i metall och gummi på själva gripklorna som du kan plocka ner glas och tallrikar från höga skåp. De är även betydligt bättre på att plocka upp saker från golvet då gummiytan tillsammans med den starkare grip taget gör att du kan plocka upp ett a4 ark som ligger plant på parkettgolvet. Har försökt det mesta med plastvarianten men tycker den är helt undermålig i jämförelse. Själv fick jag ett gäng redan som 27 åring efter första diskbråcksoperationen just för att jag inte kunde eller fick böja mig ner till golvet 😀
Ja, känner till det, jag jobbade inom omsorgen i många år så dom tängerna känner jag till.
Tror inte heller att det går att plocka upp ett papper med dom jag har, så dom får hållas ute bland kvistar o sniglar! 😉

• Gilla
4774
  • Laddar…
4774
K Kakelugnen566 skrev:
Ja, känner till det, jag jobbade inom omsorgen i många år så dom tängerna känner jag till.
Tror inte heller att det går att plocka upp ett papper med dom jag har, så dom får hållas ute bland kvistar o sniglar! 😉
Sniglar tar jag upp med händerna om de råkar ligga ivägen. Vi har knappt några mördarsniglar men väldigt gott om skogssniglar eller vad de nu heter. Nästan helt vita både till kropp och skal. Väldigt lustiga är de, när det har varit lite för varmt och torrt ett tag så älskar de när jag tar fram vattenslangen och verkligen sträcker sig upp mot det strilande vattnet 🥰

Jag har kvar mina, varit mycket användbara under åren och kommer säkerligen fortsätta vara när åldern kryper sig på.

• Gilla
Kakelugnen566
  • Laddar…
Preppat för helgens projekt genom att åka förbi brädgården och fixa isolering, osb och gips
Rum med obehandlade väggar, isoleringspaket på bord med byggmaterial. Förberett för byggprojekt med gips och OSB-skivor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
AndersPS och 4 till
  • Laddar…
4774 4774 skrev:
Vi har knappt några mördarsniglar men väldigt gott om skogssniglar eller vad de nu heter. Nästan helt vita både till kropp och skal.
Skogssniglar har inga skal, kanske menar du vinbergssnäckor, de kan vara väldigt ljusa?

• Gilla
4774
  • Laddar…
M mxjolle skrev:
Preppat för helgens projekt genom att åka förbi brädgården och fixa isolering, osb och gips
[bild]
Haha denna ska ju inte vara i trädgårdstråden 😅

Städat ur fågelholkarna o räfsat ihop lite kvistar, grenar och löv.
Nu väntar vi bara på våren.

• Gilla
SueSue och 3 till
  • Laddar…
Det är psykiskt påfrestande såhär års.

Solsken och fågelkvitter, det spritter i benen och armarna. Försökte vända lite kompost, stenhård tjäle. Bara bita ihop och vänta lite till.

• Gilla
  • Älska
  • Haha
SueSue och 5 till
  • Laddar…
Njöt av solskenet och matade lite kvistar genom kompostkvarnen. Det blev ungefär 160 liter att ha i vår när vi rensat i planteringarna.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Tagit ned några tveksamt (inte överlevare?) friska träd, får bli ved till kaminen.

Musen hade nu knaprat på plastkåpan till kjedjesågen, men värre var att gummitutan /primern till att flöda bensin innan start var uppäten den också. Fick bli elkjedesågen.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
4774
Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Skogssniglar har inga skal, kanske menar du vinbergssnäckor, de kan vara väldigt ljusa?
Det är mycket möjligt 😀. Vet faktiskt inte vad de heter men jag tror du har helt rätt.

Sett en mystiskt iskonst som uppstått naturligt.
Det är alltså vatten i skål som fryst och på något sätt har en cirka 15 cm hög lutande ispelare bildats. Naturligt bildad iskonst i skål, med en cirka 15 cm hög, lutande ispelare på fryst vatten. Skålen står på en sten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
4774 och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.