1 161 063 läst ·
8 568 svar
1161k läst
8,6k svar
Vad har ni gjort med er trädgård idag?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Kameratyp?Lexington skrev:
Objektiv?
Slutartid?
Avstånd?
När är bilden tagen (datum och klockslag)?
(Ja, jag är född nyfiken och misstänksam)
Men det är en underbart vacker fågel!
Här hos oss ser vi dem bara underifrån.
Och de flyger så snabbt att man knappt ser mer än en skugga,
utom när de svävar i termik, men det får bli på sommaren.
KnockOnWood skrev:Kameratyp?
Objektiv?
Slutartid?
Avstånd?
När är bilden tagen (datum och klockslag)?
(Ja, jag är född nyfiken och misstänksam)
Men det är en underbart vacker fågel!
Här hos oss ser vi dem bara underifrån.
Och de flyger så snabbt att man knappt ser mer än en skugga,
utom när de svävar i termik, men det får bli på sommaren.
Kameran är en Canon EOS 550D o objektivet ett Tamron 150-600, kanske fotat på 30-35 meter!
ISO 500, bilden tagen 2015-02-28 12:47:13 och slutartid 1/1000
Kan även ladda upp några av de mindre skarpa bilderna!
Redigerat:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag begriper inte hur fågeln lät dig komma så nära!Lexington skrev:
Gärna fler bilder om du har tid
Ett problem med min lilla Lumix pocketkamera är att den är så långsam.
Innan bilden "tas" har fågeln oftast försvunnit ur bild.
Bara att fotografer hönsen här hemma är ett företag.
Men annars är det en utmärkt kamera.
Vi har planterat 9 rosor nu
.. som vi köpt lite här och var.. några på lidl, några på netto och några på blomsterlandet..
Två stycken röda klättrisar mot stalldelen (har ett tag på oss att bygga spalje).. en vit storblommig buske i en rabatt.. en annan vit buskros i en annan rabatt vid uteplatsen.. en lila storblommig busksort (spännande färg,är jättenyfiken..) i en stor kruka (måste se hur den ser ut innan den planteras ut i trädgården).. två stamrosor i varsin kruka som ska få sällskap av några lobelia när mina plantor är klara....
.. och två stycken i hink..tills dess att grävnisse varit här.. sen ska de ner i trädgården istället.. en rosa stark klättrare och ytterligare en vit buskros..
Jag som inte brukar ha rosor i trädgården normalt..
Men jag tycker att en gammal gård ska ha några rosor här och var i sin trädgård (helst några av den gamla typen ..som ser lite ut som i "mormors trädgård" också)..

PS - Jag planterade en trojka (underbar ros..blommade massa redan förra året.. och ser urstark ut i år i sin kruka) och 4 röda klättrare (jazz) förra året.. hoppas klättrarna tar sig bättre i år! vi planterade dem lite sent förra året så de borde komma bättre nu..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två stycken röda klättrisar mot stalldelen (har ett tag på oss att bygga spalje).. en vit storblommig buske i en rabatt.. en annan vit buskros i en annan rabatt vid uteplatsen.. en lila storblommig busksort (spännande färg,är jättenyfiken..) i en stor kruka (måste se hur den ser ut innan den planteras ut i trädgården).. två stamrosor i varsin kruka som ska få sällskap av några lobelia när mina plantor är klara....
.. och två stycken i hink..tills dess att grävnisse varit här.. sen ska de ner i trädgården istället.. en rosa stark klättrare och ytterligare en vit buskros..
Jag som inte brukar ha rosor i trädgården normalt..
Men jag tycker att en gammal gård ska ha några rosor här och var i sin trädgård (helst några av den gamla typen ..som ser lite ut som i "mormors trädgård" också)..
PS - Jag planterade en trojka (underbar ros..blommade massa redan förra året.. och ser urstark ut i år i sin kruka) och 4 röda klättrare (jazz) förra året.. hoppas klättrarna tar sig bättre i år! vi planterade dem lite sent förra året så de borde komma bättre nu..
Redigerat:
Idag grät jag när jag upptäckte att ena äppelträdet bara rasade ner på marken pga att sorkar gnagt i sig alla rötter.
Vi har en inhägnad köksträdgård med en bokhäck runt om för att förhindra att rådjuren kommer in. Aldrig hade jag väl kunnat tro att sorkarna skulle gräva sig in och ge sig på äppelträden.
Äppelträden sattes för 4 eller 5 år sedan och förra året var första året de gav frukt. Nu får vi se om det andra äppelträdet och de två päronträden får stå kvar.
Jag som varit så glad över vår naturtomt med både äng och träd och strand. Har aldrig sett så mycket sorkar och sorkhål som i år. De har mångfaldigats sedan förra året. Går man på ängen så får man titta noga för att inte trampa ner i ett sorkhål.
Är det den milda vintern som gjort att de förökat sig så kopiöst? Eller finns det speciella sorkår?
Finns det något man kan göra så att sorkarna håller sig ifrån köksträdgården? Har både hund och katt så gift går bort.
Vi har en inhägnad köksträdgård med en bokhäck runt om för att förhindra att rådjuren kommer in. Aldrig hade jag väl kunnat tro att sorkarna skulle gräva sig in och ge sig på äppelträden.
Äppelträden sattes för 4 eller 5 år sedan och förra året var första året de gav frukt. Nu får vi se om det andra äppelträdet och de två päronträden får stå kvar.
Jag som varit så glad över vår naturtomt med både äng och träd och strand. Har aldrig sett så mycket sorkar och sorkhål som i år. De har mångfaldigats sedan förra året. Går man på ängen så får man titta noga för att inte trampa ner i ett sorkhål.
Är det den milda vintern som gjort att de förökat sig så kopiöst? Eller finns det speciella sorkår?
Finns det något man kan göra så att sorkarna håller sig ifrån köksträdgården? Har både hund och katt så gift går bort.
Redigerat:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag provade sådana där skrämmor som man stoppar ner i marken och som surrar mot mina mullvadar.
Inget resultat, möjligen lockade det hit flera mullisar.
De skall ju fungera mot både sork och mullvadar.
Du kan få mina skrämmor om du vill.
Nu gäller det grövre artilleri här, med bättre effekt.
Inget resultat, möjligen lockade det hit flera mullisar.
De skall ju fungera mot både sork och mullvadar.
Du kan få mina skrämmor om du vill.
Nu gäller det grövre artilleri här, med bättre effekt.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det är beskrivet i en av de dödskallemärkta trådarna här på forumet:Hemmakatten skrev:
https://www.byggahus.se/forum/tradg...et-mot-mullvadarna-varning-starka-bilder.html
Inte trodde jag du hade en sån brutal läggning, det var nytt för mig.KnockOnWood skrev:
Problemet med de där är ju att de inget ser, meningslöst att sätta upp skyltar, men en god näsa har de, känner folk som också har mullvad och hund. Det lustiga är att där hundarna springer runt samt uträttar sina behov finns inte mullvaden. Om det är tack vare springet eller odören vet jag inte men det tycks fungera. Har man ingen hund funkar det kanske att göra jobbet själv, kanske nattetid om man har nära till grannar. Viss risk att gubbarna i den vita bilen dyker upp finns dock om man blir observerad springa runt och skvätta nattetid på sin gräsmatta.
Min far använde bilens avgaser, men det funkar nog inte längre, de är numera för rena, dessutom får man inte köra på tomgång längre tider nu mera.