R Robert-san01 skrev:
Börjat med gräsmattan. :)

[bild]
Jävla pollen :D

• Haha
Robert-san01
  • Laddar…
Man kan gåden kemiska vägen också, om man vill

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Man kan gåden kemiska vägen också, om man vill
Menar du mig? Tell me more...

Odlingslådan färdigmurad och fylld med fin kompostjord.
Nu ska det fyllas upp med grus runtom.

Kostnad hitintills ca 500kr för betong och murbruk.

Färdigmurad odlingslåda i trädgården fylld med kompostjord, redo för grus och plantering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
maah maah skrev:
Odlingslådan färdigmurad och fylld med fin kompostjord.
Nu ska det fyllas upp med grus runtom.

Kostnad hitintills ca 500kr för betong och murbruk.

[bild]
Kanske har missat det, men hade du stenarna sen innan? De kostar ju en slant annars.

MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Kanske har missat det, men hade du stenarna sen innan? De kostar ju en slant annars.
Stenarna ingick i husköpet. Har legat i en hög bakom garaget i väntan på nåt bättre.
Jag ville bli av med stenarna och ha en plats att odla på så det perfekt att använda dom till detta.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Menar du mig? Tell me more...
Bekämpningsmedel typ Roundup bör väl ta död på kirskålen

Rackartekla Rackartekla skrev:
[länk]
Tack, ja jag har läst den där artikeln. Men det är såpass stor yta (och vi har ingen dagstidning, hahaha) att jag tänkte testa med att trimma.

S scim skrev:
Ramat och tunnlat jordgubbslandet. Ett nät på det här så får man förhoppningsvis ha jordgubbarna ifred!
[bild]
Har du kanske fler bilder?

A
Gjöt till plintarna igår, med metoden att använda spännband för att höja plintarna skruva i dem rakt och hälla i lite betong. Fungerade super och vi fick plintarna exakt där de ska stå =)
Lade även i lite reglar och det mättes upp till kortlingar och var staketstolpar och grind ska byggas.
Så blir väl så lite som kortlingar och sätta alla skruv som går denna veckan. Och om allt går enl plan blir det trall nästa vecka igen.
Efter det blir det påbörja staket, det blir inte ribbor iallafall =)

Håller tummarna för att det inte tänkte storma när jag gör resten.

• Plintar och reglar monterade på en pågående trädgårdsrenovering, med staketstolpar och en delvis byggd ramverksstruktur.
Tack, ja jag har läst den där artikeln. Men det är såpass stor yta (och vi har ingen dagstidning, hahaha) att jag tänkte testa med att trimma.
Om du bestämmer dig för att utrota beståndet, se då till att trimma konstant. En gång i veckan eller så beroende på hur mycket det växer upp så att du hela tiden kör av de blad som dyker upp. Då är du av med det så småningom. Jag vill minnas att kirskål är en växt som relativt tidigt i sin livscykel börjar lagra ner energi i rotsystemet, så det gäller att ta bladen tidigt för att utarma rötterna och hela plantan.

Att bara trimma lite här och där, då och då är bara onödigt arbete.

I min mening är det faktiskt också tillämpbart att fräsa ytan och sen plocka det som sticker upp. När jorden är lite lucker är det betydligt lättare att få med sig stora rotsystem, så även om man kanske orsakar fler individuella plantor på det viset, så är det ett snabbare sätt för att få bort hela beståndet.

tensiden tensiden skrev:
Om du bestämmer dig för att utrota beståndet, se då till att trimma konstant. En gång i veckan eller så beroende på hur mycket det växer upp så att du hela tiden kör av de blad som dyker upp. Då är du av med det så småningom. Jag vill minnas att kirskål är en växt som relativt tidigt i sin livscykel börjar lagra ner energi i rotsystemet, så det gäller att ta bladen tidigt för att utarma rötterna och hela plantan.

Att bara trimma lite här och där, då och då är bara onödigt arbete.

I min mening är det faktiskt också tillämpbart att fräsa ytan och sen plocka det som sticker upp. När jorden är lite lucker är det betydligt lättare att få med sig stora rotsystem, så även om man kanske orsakar fler individuella plantor på det viset, så är det ett snabbare sätt för att få bort hela beståndet.
Tack för tipset! Ja, ska vi trimma så ska vi trimma ofta, det förstår jag. Det går ganska snabbt att köra över den där ytan. Problemet nu är att tråden till trimmern är slut, bra att du påminde mig, nu måste jag beställa nytt. (y)

Idag har jag varit övervakare/nyfikenienstrut/kaffeservitris åt 2 pigga käcka snickare som ska "ge" mig den där altanen som maken och svärfar i Norrland skulle ha byggt om inte corona stövlat in och förstört planerna. Underbart att se proffs som jobbar nästintill ljudlöst, problemfritt och med ett leende. :D Konstruktion av en träaltan med reglar och plankor i en trädgård, byggarbete påbörjat bredvid ett gult hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.