1 161 071 läst ·
8 568 svar
1161k läst
8,6k svar
Vad har ni gjort med er trädgård idag?
Jordärtskockorna är ett av nästa års projekt, är knölarna stora? överlever de en bubbelpåse till skåne?P Pagno skrev:När vissa val gör att saker går över styr, okontrollerat, får inte glömma att Physalisen förökar sig värre än det värsta ogräs!
[bild]
Skäms lite över att behöva missköta plantor.
Det blev helt enkelt lite för många som gav bär, sisådär 60-80 plantor, orkar inte tänka på hur många bär per planta.
[bild]
Utomhustemperaturen ligger långt över vad jag tycker är normalt för mitten av oktober.
[bild]
Jordärtskockorna förökar sig nästan lika fort som Physalisen, har några hundra plantor över om någon har vägarna förbi.
Jag har aldrig tidigare längtat så mycket efter snö och många minusgrader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Knipsade av en liten ros åt mig själv, de är vackra just nu.. och luktar ganska mycket har jag upptäckt.. *aaaastjooooo*
Logga in
Skapa konto
Planterat lite jordgubbssticklingar/revor inför nästa säsong..
Logga in
Skapa konto
Fortsatte med några fler.. ska sätta några på en stenhög tillsammans med smultron.. sedan blir det minst en pallkrage till
Gav bort en hel hög med "revor" också.. det var ena jäkla plantor och reva sig - kul om nån annan får nytta av det ju.. även om jag älskar jordgubbar så kan jag ju inte ha hela trädgården full..
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 713 inlägg
Blev till att stänga ner växthuset för säsongen, shit vad tråkigt det är att rengöra krukor etc.
Sedan satte jag vitlök, kanske totalt 60, hälften therador, hälften germidour.
Satte även lagerhäggsplantorna i backen för övervintring, ska bli skoj och se om de överlever och tar sig.
Jag hade tänkte göra egna "odlingslådor" som är självbevattnande. Tanken är att bygga en låda i trä där jag klär insidan med nått vattentätt, i dem stället jag sedan fyrkantiga murarhinkar jag gjort hål i,
Visst vill man fortfarande ha typ Leca i botten på detta? Funderar på att göra livet enkelt för sig själv och i så fall göra "kuddar" med någon duk och leca, som är enkla att lyfta ut och spola av varje år.
Sedan satte jag vitlök, kanske totalt 60, hälften therador, hälften germidour.
Satte även lagerhäggsplantorna i backen för övervintring, ska bli skoj och se om de överlever och tar sig.
Jag hade tänkte göra egna "odlingslådor" som är självbevattnande. Tanken är att bygga en låda i trä där jag klär insidan med nått vattentätt, i dem stället jag sedan fyrkantiga murarhinkar jag gjort hål i,
Visst vill man fortfarande ha typ Leca i botten på detta? Funderar på att göra livet enkelt för sig själv och i så fall göra "kuddar" med någon duk och leca, som är enkla att lyfta ut och spola av varje år.
De är i det närmaste omöjliga att ta död på.Snigla skrev:
Innan jag lovar något skall jag uppfylla några andra saker först, till en i dina trakter.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 713 inlägg
Förlåt, måste varit för att jag ställde in citronträdet i garaget.
Vi (2 personer) använder säkert 2-3 vitlökar per vecka. Köper enbart ekologisk vitlök och de är mindre än den kemiskt fullbesprutade vitlöken från Kina.Snigla skrev:
Planering för nästa års odlingar är påbörjade här.. och jag har en fråga..
Hur mycket vitlök borde jag plantera i år för att försäkra mig om att jag får en årsförbrukning klar nästa år.. (vi gillar vitlök men är inte så många personer i hushållet).
Räcker en hel pallkrage tro?
BONUSFRÅGA: Hur mycket vanlig lök (gul/röd) sätter ni och är ni självförsörjande på lök hela året?
Gul och röd lök (och silverlök, schalottenlök och purjolök) använder vi massor av, i princip varje dag. Flera kilo i veckan blir det nog.
Vi äter mest vegetariskt även om vi inte är vegetarianer. Det har bara blivit så. Kött från ekologiskt uppfödda djur är väldigt dyrt. Fisk äter vi oftare.
Redigerat:
Hemmakatten: Kanske inte så trädgårdsrelaterat, men vad äter ni för fisk? (vi får låtsas som om den är fiskad i dammen därute i trädgården hehe)
Jag tycker att vi aldrig äter fisk, för den fisk jag oftast uppskattar är på tok för dyr 
Brukar köpa fisk (färsk) när det är extrapris. Rödspättafiléer, torsk, lax oftast men även röding. Förra veckan köpte jag strömming och la in som Brantevikssill. Bläckfisk har hänt att jag köpt. Marulk, havskatt, tonfisk m fl brukar vara för dyra. Räkor köper jag djupfrysta och röker i vår rökugn, röker även lax.
(Fryst fisk köper jag aldrig, den har seglat runt nästan hela jordklotet för rensning o paketering innan de hamnar i affärernas frysdiskar.)
(Fryst fisk köper jag aldrig, den har seglat runt nästan hela jordklotet för rensning o paketering innan de hamnar i affärernas frysdiskar.)
Redigerat:
Hobbysnickare
· skaraborg
· 365 inlägg
Jag hade inte tänkt att ha några i år. Så jag grävde upp och grävde igenom jorden så gott jag kunde för att få bort dem. De tar ju plats och ljus då de blir så höga.P Pagno skrev:
Svårt att säga vad som finns under jord men ovan så ser det ut att va lika mycket som i fjol...
Låter inte helt fel hehe, jag är så grymt sur på att laxen blivit så dyr.. älskar lax men det har varit en otrolig prisökning på den senaste året (här iaf - vi kunde köpa för 79-99 kr/rea innan och ord pris kanske 149-179 kr, nu är reapriset 149 kr och ord pris runt 229 + kr). Ibland köper vi nån annan rolig fisk (tonfisk och torsk är också gott), men det är sällan något nedsatt tyvärr.Hemmakatten skrev:
Brukar köpa fisk (färsk) när det är extrapris. Rödspättafiléer, torsk, lax oftast men även röding. Förra veckan köpte jag strömming och la in som Brantevikssill. Bläckfisk har hänt att jag köpt. Marulk, havskatt, tonfisk m fl brukar vara för dyra. Räkor köper jag djupfrysta och röker i vår rökugn, röker även lax.
Vi köper delar av grannens ko istället.. så vi får väldigt fint kött/färs att fylla frysen med
Logga in
Skapa konto
Beställde några fröer häromdagen (man kunde köpa 3 till priset av 2, vintersort). Ser väldigt mycket fram emot att odla mittenpåsen.. någon som provat? gott?
Logga in
Skapa konto
Fick också hem ett par tavlor jag låtit trycka upp, med ett par av mina bilder från trädgården.. ska få hänga i ena gästsviten i andra huset
Logga in
Skapa konto
Börjat att stänga ner odlingsområdet inför senhöst/vintern.
Logga in
Skapa konto
Det börjar bli många tomma hinkar!
Planerar samtidigt vad jag skall odla nästa säsong, det är bara 3 månader kvar tills vi startar förkultiveringen, skall se om vi hinner ett par varmbäddar också.