1 161 067 läst ·
8 568 svar
1161k läst
8,6k svar
Vad har ni gjort med er trädgård idag?
LÖRDAG:
Lite höstlikt börjar det allt bli på sina håll i trädgården nu..
Fick min nya sekatör i brevlådan igår, perfekt för "pygmejag" mindre än de vanliga, lättare.. och i jämförelse med mina andra halvdana .. sylvass
Så nöjd!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite höstlikt börjar det allt bli på sina håll i trädgården nu..
Logga in
Skapa konto
Fick min nya sekatör i brevlådan igår, perfekt för "pygmejag" mindre än de vanliga, lättare.. och i jämförelse med mina andra halvdana .. sylvass
Så nöjd!
Logga in
Skapa konto
Premiär av våra små meloner, goda, söta, krispiga, inte helt mogna.
Börjar plocka in dem, vågar inte vänta så att de fryser.
+19 igår på dagen, +6 som kallast inatt, märkligt väder, vi hade det kallare i september......
Det verkar som om du bor i fel landsända, eller vi i rätt.... Vi har verkligen tur med bra väder, lite för torrt om sommaren, vilket man inte ska klaga på, grannbönderna var lite desperata i somras, ingen nederbörd på 3 månader, inte kul om man är spannmålsbonde.....Snigla skrev:
Mvh P-A
Pagno: Ja när man tittar på dina bilder undrar man ju ibland varför man flyttade söderut!
Men iof, det har inte varit exemplarisk Skåneväder här i sommar direkt..
Vi fick många rödbetor, äpplen och päron iaf!
Men iof, det har inte varit exemplarisk Skåneväder här i sommar direkt..
Vi fick många rödbetor, äpplen och päron iaf!
Logga in
Skapa konto
Skar bort blasten idag på lite rödbetor, nån rättika och ett par haverrötter
Hur väl ska man göra rent/ta bort saker på sånt man egentligen vill lagra? Borsta av värsta jorden och klippa blasten? eller ska man låta blasten vara kvar? jorden?
Bäst jag lär mig till nästa år.. då kanske vi fått till lagringsmöjligheterna..
All jord bort, ruttnar annars lätt, tvätta inte om du inte får rotfrukterna helt torra.Snigla skrev:
[bild]
Skar bort blasten idag på lite rödbetor, nån rättika och ett par haverrötter
Hur väl ska man göra rent/ta bort saker på sånt man egentligen vill lagra? Borsta av värsta jorden och klippa blasten? eller ska man låta blasten vara kvar? jorden?
Bäst jag lär mig till nästa år.. då kanske vi fått till lagringsmöjligheterna..
Blasten skär vi väldigt kort.
Lagras mörkt torrt och svalt, inte kallt, kallt får rotfrukter att bli kletiga..... Ruttnar!
Mvh P-A
Nope, de flesta rotfrukter vill bli särbehandlade,Snigla skrev:
vi låter palsternacka, jordärtskockor ligga kvar över vintern i jorden. Vi plockar upp efter behov.
Vissa morötter, anpassade för vinter klarar att stå kvar ute, andra sorter tar vi in i kallutrymme, likt en jordkällare, lägger dem torrt i sand, +5 till +8 grader där under vintern.
Potatis gillar inte temperaturer under +8, samma som gurka, de fryser sönder i låga plusgrader.
Kika gärna lite på skillnadens, Sara vet vid det här laget om vad som går bra för henne, ert klimat kan inte vara mycket sämre.
Vi har ofta härdigare sorter här uppe, mest för att ge garanterat bra skörd, eller skaffa oss bättre förutsättningar skall jag skriva, misslyckas en del med jämna intervaller.
Alla rotfrukter kan med fördel stå svalt ( +10 ) i trälådor, börja inte överfylla dem, bättre med många med mindre i varje.
Mvh P-A
Vi har ofta härdigare sorter här uppe, mest för att ge garanterat bra skörd, eller skaffa oss bättre förutsättningar skall jag skriva, misslyckas en del med jämna intervaller.
Alla rotfrukter kan med fördel stå svalt ( +10 ) i trälådor, börja inte överfylla dem, bättre med många med mindre i varje.
Mvh P-A
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 024 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 024 inlägg
Planterat ett äppelträd och ett plommonträd.
Det blev Silva (sommaräpple) och allmänt gulplommon. Man får inte välja mellan så mycket på utförsäljningen på handelsträdgården så här års.
Det blev Silva (sommaräpple) och allmänt gulplommon. Man får inte välja mellan så mycket på utförsäljningen på handelsträdgården så här års.
När vissa val gör att saker går över styr, okontrollerat, får inte glömma att Physalisen förökar sig värre än det värsta ogräs!
Skäms lite över att behöva missköta plantor.
Det blev helt enkelt lite för många som gav bär, sisådär 60-80 plantor, orkar inte tänka på hur många bär per planta.
Utomhustemperaturen ligger långt över vad jag tycker är normalt för mitten av oktober.
Jordärtskockorna förökar sig nästan lika fort som Physalisen, har några hundra plantor över om någon har vägarna förbi.
Jag har aldrig tidigare längtat så mycket efter snö och många minusgrader.
Logga in
Skapa konto
Skäms lite över att behöva missköta plantor.
Det blev helt enkelt lite för många som gav bär, sisådär 60-80 plantor, orkar inte tänka på hur många bär per planta.
Logga in
Skapa konto
Utomhustemperaturen ligger långt över vad jag tycker är normalt för mitten av oktober.
Logga in
Skapa konto
Jordärtskockorna förökar sig nästan lika fort som Physalisen, har några hundra plantor över om någon har vägarna förbi.
Jag har aldrig tidigare längtat så mycket efter snö och många minusgrader.
Det är hennes bok (första) som inspirerade mig till årets odlingarP Pagno skrev:Kika gärna lite på skillnadens, Sara vet vid det här laget om vad som går bra för henne, ert klimat kan inte vara mycket sämre.
Mvh P-A
Och stammarna använder man till potatiskoket och annat som ska ha dillsmak men inte nödvändigtvis dillblad.P Pagno skrev: