LÖRDAG:

Höstträdgård med äppelträd, fallna löv, rosa kruka med växt och ljusgrå singel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite höstlikt börjar det allt bli på sina håll i trädgården nu..

Närbild på en ny sekatör i en hand, mot träveranda bakgrund, mindre och lättare modell.
Skapa konto

Fick min nya sekatör i brevlådan igår, perfekt för "pygmejag" mindre än de vanliga, lättare.. och i jämförelse med mina andra halvdana .. sylvass (y):cool:

Så nöjd!

• Gilla
Pagno
  • Laddar…
Halverad och klyftad grön melon på ett randigt tyg.
Skapa konto

Premiär av våra små meloner, goda, söta, krispiga, inte helt mogna.
Börjar plocka in dem, vågar inte vänta så att de fryser.

+19 igår på dagen, +6 som kallast inatt, märkligt väder, vi hade det kallare i september......

• Gilla
Naturliv och 1 till
  • Laddar…
Bidde inga meloner här i år (alltså, sådde inga), förra året fick vi två.. din ser ut och vara fyra ggr så stor hehe (y)

• Gilla
Pagno
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Bidde inga meloner här i år (alltså, sådde inga), förra året fick vi två.. din ser ut och vara fyra ggr så stor hehe (y)
Det verkar som om du bor i fel landsända, eller vi i rätt.... Vi har verkligen tur med bra väder, lite för torrt om sommaren, vilket man inte ska klaga på, grannbönderna var lite desperata i somras, ingen nederbörd på 3 månader, inte kul om man är spannmålsbonde.....

Mvh P-A

Pagno: Ja när man tittar på dina bilder undrar man ju ibland varför man flyttade söderut!
Men iof, det har inte varit exemplarisk Skåneväder här i sommar direkt..

Vi fick många rödbetor, äpplen och päron iaf! (y)

• Gilla
Pagno
  • Laddar…
Rödbetor och andra rotfrukter med bortskuren blast i en träback, redo för lagring.
Skapa konto

Skar bort blasten idag på lite rödbetor, nån rättika och ett par haverrötter :)

Hur väl ska man göra rent/ta bort saker på sånt man egentligen vill lagra? Borsta av värsta jorden och klippa blasten? eller ska man låta blasten vara kvar? jorden?

Bäst jag lär mig till nästa år.. då kanske vi fått till lagringsmöjligheterna..

• Nyskördade rödbetor och rötter med jordrester och avskuren blast.
    Skapa konto
  • Gilla
Pagno och 1 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
[bild]
Skar bort blasten idag på lite rödbetor, nån rättika och ett par haverrötter :)

Hur väl ska man göra rent/ta bort saker på sånt man egentligen vill lagra? Borsta av värsta jorden och klippa blasten? eller ska man låta blasten vara kvar? jorden?

Bäst jag lär mig till nästa år.. då kanske vi fått till lagringsmöjligheterna..
All jord bort, ruttnar annars lätt, tvätta inte om du inte får rotfrukterna helt torra.

Blasten skär vi väldigt kort.
Lagras mörkt torrt och svalt, inte kallt, kallt får rotfrukter att bli kletiga..... Ruttnar!

Mvh P-A

Hur torrt, hur svalt? samma för potatis.. som för rotsaker? :)

Snigla Snigla skrev:
Hur torrt, hur svalt? samma för potatis.. som för rotsaker? :)
Nope, de flesta rotfrukter vill bli särbehandlade,
vi låter palsternacka, jordärtskockor ligga kvar över vintern i jorden. Vi plockar upp efter behov.
Vissa morötter, anpassade för vinter klarar att stå kvar ute, andra sorter tar vi in i kallutrymme, likt en jordkällare, lägger dem torrt i sand, +5 till +8 grader där under vintern.
Potatis gillar inte temperaturer under +8, samma som gurka, de fryser sönder i låga plusgrader.

Kika gärna lite på skillnadens, Sara vet vid det här laget om vad som går bra för henne, ert klimat kan inte vara mycket sämre.

Vi har ofta härdigare sorter här uppe, mest för att ge garanterat bra skörd, eller skaffa oss bättre förutsättningar skall jag skriva, misslyckas en del med jämna intervaller.

Alla rotfrukter kan med fördel stå svalt ( +10 ) i trälådor, börja inte överfylla dem, bättre med många med mindre i varje.

Mvh P-A

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
S
Planterat ett äppelträd och ett plommonträd.
Det blev Silva (sommaräpple) och allmänt gulplommon. Man får inte välja mellan så mycket på utförsäljningen på handelsträdgården så här års.

• Gilla
Pagno
  • Laddar…
När vissa val gör att saker går över styr, okontrollerat, får inte glömma att Physalisen förökar sig värre än det värsta ogräs!

Överväxta krukor med physalisplantor, visar tecken på försämring och överproduktion av bär.
Skapa konto

Skäms lite över att behöva missköta plantor.
Det blev helt enkelt lite för många som gav bär, sisådär 60-80 plantor, orkar inte tänka på hur många bär per planta.

Termometer inomhus som visar hög temperatur för oktober.
Skapa konto

Utomhustemperaturen ligger långt över vad jag tycker är normalt för mitten av oktober.

Överväxt trädgårdsland med frodiga Physalis-plantor i solljus.
Skapa konto

Jordärtskockorna förökar sig nästan lika fort som Physalisen, har några hundra plantor över om någon har vägarna förbi.

Jag har aldrig tidigare längtat så mycket efter snö och många minusgrader.

@Pagno - Jag trodde vi kom överens om att jag skulle få flytta in hos er? Då fixar jag såklart allt du känner att ni inte har lust till/orkar med i trädgården. ;)

• Gilla
Pagno och 1 till
  • Laddar…
P Pagno skrev:
Kika gärna lite på skillnadens, Sara vet vid det här laget om vad som går bra för henne, ert klimat kan inte vara mycket sämre.

Vi har ofta härdigare sorter här uppe, mest för att ge garanterat bra skörd, eller skaffa oss bättre förutsättningar skall jag skriva, misslyckas en del med jämna intervaller.

Alla rotfrukter kan med fördel stå svalt ( +10 ) i trälådor, börja inte överfylla dem, bättre med många med mindre i varje.

Mvh P-A
Det är hennes bok (första) som inspirerade mig till årets odlingar :) .. och hennes recept jag "åt av" förra året hehe.. farbror grön är också trevlig o kika på.. sen har vi ju chiligurusarna,, :)

• Gilla
Pagno
  • Laddar…
P Pagno skrev:
Dheri:

Min älskling vaknade nyligen, enligt henne är det bästa sättet att hantera dill, klipp den längst ner, frys in den i påsar, oklippt i bit, när den är fryst skakar man bara påsen, då faller de finare dillgrenarna loss, kvar blir "stammen".
Mvh P-A
Och stammarna använder man till potatiskoket och annat som ska ha dillsmak men inte nödvändigtvis dillblad.

• Gilla
Pagno
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.