1 161 069 läst ·
8 568 svar
1161k läst
8,6k svar
Vad har ni gjort med er trädgård idag?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vindruvorna är få men söta, de som är mogna.
Logga in
Skapa konto
Bytte ut gamla tomatplantor mot nya som huserat utomhus, de börjar mogna i värmen.
Logga in
Skapa konto
Slanggurkan trivs fortfarande trots 1 - 2 grader ibland om nätterna.
Logga in
Skapa konto
Arava, små meloner verkar hinna att mogna, om det inte blir för kallt de närmaste veckorna.
Logga in
Skapa konto
Physalis, kapkrusbär, växer vilt i och utanför växthusen. De har en fantastisk reproduktionsförmåga.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Vissa äppelsorter är mogna.
Logga in
Skapa konto
Tar nya plantor med olika sorters mynta.
Logga in
Skapa konto
Ordnade ett gäng med nya "blompinnar" på jobbet. Lugnt att vara där under helgerna, då kan man pilla med lite hemarbeten.
Så har det tolv fågelholkarna kommit tillrätta på sin plats. Det blev verkligen det färgglada blickfång jag ville att det skulle bli. De tre svarta odlingslådorna, som tidigare knappast syntes framför häggen, körsbärsträden och det gigantiska lärkträdet, syns nu tydligt. Det kommer sannolikt lysa upp trädgården såväl på sommaren som på vintern.
Elva av holkarna har hål på 26 mm, vilket mesfåglar tycker om. De gillar dessutom att bo i flock, så att de har nära till grannen gör ingenting. En av holkarna har fått ett 30 mm stort hål, så att talgoxen eller flugsnapparen också kan hitta en boplats. De sitter på olika höjder, så de kan välja det bo som passar bäst.
Nu ser jag fram emot våren, då jag kan plantera något trevligt i lådorna och se om någon av holkarna blir bebodda. Jag kommer att spana in holkarna under vintern, eftersom sannolikheten för att de blir bebodda ökar om de har använts för att få skydd under vintern.
Elva av holkarna har hål på 26 mm, vilket mesfåglar tycker om. De gillar dessutom att bo i flock, så att de har nära till grannen gör ingenting. En av holkarna har fått ett 30 mm stort hål, så att talgoxen eller flugsnapparen också kan hitta en boplats. De sitter på olika höjder, så de kan välja det bo som passar bäst.
Nu ser jag fram emot våren, då jag kan plantera något trevligt i lådorna och se om någon av holkarna blir bebodda. Jag kommer att spana in holkarna under vintern, eftersom sannolikheten för att de blir bebodda ökar om de har använts för att få skydd under vintern.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Flyttat alla jordgubbsplantor från det här lilla landet:
Till det här stora:
Det gamla landet på 2x4m som fanns när vi köpte huset var väldigt trångt och vildvuxet så trots att det nya var dubbelt så stort så blev det plantor över. Nu är det 40cm mellan plantorna och 80 mellan raderna.
Arbetet inkluderade både hämtning av några hundra kilo koskit hos grannen samt en hel del jordfräsande, så en dusch var obligatorisk efteråt
Logga in
Skapa konto
Till det här stora:
Logga in
Skapa konto
Det gamla landet på 2x4m som fanns när vi köpte huset var väldigt trångt och vildvuxet så trots att det nya var dubbelt så stort så blev det plantor över. Nu är det 40cm mellan plantorna och 80 mellan raderna.
Arbetet inkluderade både hämtning av några hundra kilo koskit hos grannen samt en hel del jordfräsande, så en dusch var obligatorisk efteråt
Det blev nå´t till slut. Regntunga skyar idag, bilderna blir mörka. Mera kullerstensgångar och en surjordsbädd blev det. Viss justering av de stora stenarna dvs det som är möjligt. Jag undviker att rada och strävar efter asymmetri.
Det gick åt några stora balar torv, en kärra kross, lite barkmull och kogödsel samt Rhododendronjord.
Torven är vattenavstötande så det tar lite tid att vända den tills den är genomvåt men sedan håller den fukten bra.
Återstår ännu en grop att fyll med samma materialblandning. Plasten som syns är enbart till för att skydda mossan på stenarna som annars blir indränkta av våt torv när vi slänger i torven.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det gick åt några stora balar torv, en kärra kross, lite barkmull och kogödsel samt Rhododendronjord.
Torven är vattenavstötande så det tar lite tid att vända den tills den är genomvåt men sedan håller den fukten bra.
Logga in
Skapa konto
Återstår ännu en grop att fyll med samma materialblandning. Plasten som syns är enbart till för att skydda mossan på stenarna som annars blir indränkta av våt torv när vi slänger i torven.
Logga in
Skapa konto
Jag kombinerade äppelskörd och beskärning av äppelträd. Lättare att plocka äpplen när grenarna ligger på marken. Beskärningen var verkligen nödvändig, trädet har fått växa hej vilt i många år och har varit hårt drabbat när starka vindar dragit ned hela grenar. Nu hoppas jag på mer ljus i trädet och att de äpplen som kommer växer på en lägre höjd.
Logga in
Skapa konto
Fotograferat hösten..
Överblommat
Överallt poppar svamparna upp
Frukten hos den vita trolldruvan Actea pachypoda
Clematis frön som snart är mogna att flyga iväg
Gula rönnbär på Sorbus aucuparia `Autumn Spire´
Fertila frön på bergspionen P. officinalis ssp. banatica
Icke fertila frön på svavelpionen P. mlocosewitschii
Sorbus ulleungensis börjar rodna i trädgården. Denna rönn som nyligen fått status som egen art har en spännande historia med svensk anknytning. Det var nämligen Tor Nitzelius som hämtade hem fröna till denna ståtliga rönn från den sydkoreanska ön Ullung - do. Finns numera att köpa även som e-planta, en kvalitetsmärkning.
Överblommat
Logga in
Skapa konto
Överallt poppar svamparna upp
Logga in
Skapa konto
Frukten hos den vita trolldruvan Actea pachypoda
Logga in
Skapa konto
Clematis frön som snart är mogna att flyga iväg
Logga in
Skapa konto
Gula rönnbär på Sorbus aucuparia `Autumn Spire´
Logga in
Skapa konto
Fertila frön på bergspionen P. officinalis ssp. banatica
Logga in
Skapa konto
Icke fertila frön på svavelpionen P. mlocosewitschii
Logga in
Skapa konto
Sorbus ulleungensis börjar rodna i trädgården. Denna rönn som nyligen fått status som egen art har en spännande historia med svensk anknytning. Det var nämligen Tor Nitzelius som hämtade hem fröna till denna ståtliga rönn från den sydkoreanska ön Ullung - do. Finns numera att köpa även som e-planta, en kvalitetsmärkning.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Hallonen vägrar ge efter för hösten.
Logga in
Skapa konto
Kokat mos, saft, fryst in delade äpplen, märks knappt på träden.
Logga in
Skapa konto
Plocksalladen börjar ta sig.
Logga in
Skapa konto
Tomaterna tror att sommaren kommit!
Logga in
Skapa konto
Smultronen börjar blomma igen.
Logga in
Skapa konto
Hösten har kommit för några veckor sedan, varmt fortfarande...
Ha det gott!
@Pagno - var bor ni egentligen? Har du måhända tryckt i fel i din beskrivning, det skulle kanske egentligen stått Toscana eller nåt. 
Här har jag inte sett solen på flera veckor, allt är bara en grå dimma. Samt blött och kallt. Tror starkt på att flytta in lite obemärkt i något uthus hos er till nästa odlarsäsong.
Här har jag inte sett solen på flera veckor, allt är bara en grå dimma. Samt blött och kallt. Tror starkt på att flytta in lite obemärkt i något uthus hos er till nästa odlarsäsong.
Södra Dalarna, mellan sjöar, bäckar lite här och var, väldigt skyddat läge med mycket sol verkar det som....Dalbotös skrev:
@Pagno - var bor ni egentligen? Har du måhända tryckt i fel i din beskrivning, det skulle kanske egentligen stått Toscana eller nåt.
Klart att du får flytta hit, har några rum över....