5 710 läst ·
30 svar
6k läst
30 svar
Vad har ni gett för elen i erat nybygge ?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 216 inlägg
Och så är ju Malmbergs så jädra fula också. Designen kan ju tyckas vara ganska viktig vid nybyggnation/rust av hus.
//Patrik
//Patrik
Std elen med uttag och takutag mm ingick sedan ca 50LED-spot med styrning samt utebelysning totalt enl offert 44000:- ...... dyrt - billigt..... Vad vet jag men bra blev det även om inte utebelysningen är klar då det varit fö kallt i vinter.
Jag har svårt för din ekvation. Stämmer det, är det bara att gratulera. Mitt tips är att andra som ska elektrifiera 200m2 hus + LexCom system, ska lägga till en faktor 2 på ditt pris för materialet. 25h är även extremt lite för 200m2 hus.pbengtsson skrev:
/Erik
En intressant tråd om man snart ska börja bygga och håller på att ta in offertar... Skulle gärna vilja veta lite mer priser om det är någon som vill dela med sig. Och det skulle ju vara kul att veta vad "grundkostnaden" är utan spottar och "smarta" lösningar. Och att jag vill veta det är ju såklart för att vi ska ha ett alldeles vanligt hem (143 kvm enplans) utan några som helst smartheter och bara kanske spottar i ena badrummet.
Har precis fått in 2st offerter på tvåplanshus på 167m2. 82kkr samt 106kkr, båda installation enligt svensk standard. Nr1 82kkr visade sig dock efter kontroll INTE installera enligt SS utan använde sig av en egen standard . Intressant samtal:
- Du har lämnat pris på installation enligt SS. Vet du vad som står i SS?
- Ä jag visste ju inte att du hade läst den....
- Vad menar du?
- Ska du ha enligt SS blir det tillägg!!!
Senare i samtalet:
ingenmodern familj använder väl fast telefon??
Sen tillkommer ju alla spottar å så,
Va ska du inte ha spottar ? ja då blir priset högre ! .
Ska bli mkt intressant att höra om nr2 vet vad SS är.....
- Du har lämnat pris på installation enligt SS. Vet du vad som står i SS?
- Ä jag visste ju inte att du hade läst den....
- Vad menar du?
- Ska du ha enligt SS blir det tillägg!!!
Senare i samtalet:
ingenmodern familj använder väl fast telefon??
Sen tillkommer ju alla spottar å så,
Va ska du inte ha spottar ? ja då blir priset högre ! .
Ska bli mkt intressant att höra om nr2 vet vad SS är.....
Har fått en offert genom Fiskarheden på 86 000 för ett enplanshus på 143 kvm. Men då det kostar en hel del för alla extrasaker så tänkte vi att vi kan säkert få ett bättre pris om vi tar in offertar. Det vi ska ha utöver FH:s standard är ca 10 eluttag till + 6 vägglampor och belysning till garage (sammanlagt 5 lampor).
Nu har vi fått vår första offert och den låg på 176 000!!! Och då har vi inte en enda spot, inget intelligent hem eller mediacentral eller någonting. Priset för garaget angavs till 20 000 + moms. Tror det är dags att ringa till några fler...
Nu har vi fått vår första offert och den låg på 176 000!!! Och då har vi inte en enda spot, inget intelligent hem eller mediacentral eller någonting. Priset för garaget angavs till 20 000 + moms. Tror det är dags att ringa till några fler...
Att ta all elmaterial från Malmbergs är att sätta en standard som gör att man verkligen bör köpa alla golv på Rusta för 49:- m2.
Ett rimligt pris för en komplett elanläggning ligger väl på ca 130-150 tusen om Du vill ha en modern standard och grejor som håller i 50 år.
Ett rimligt pris för en komplett elanläggning ligger väl på ca 130-150 tusen om Du vill ha en modern standard och grejor som håller i 50 år.
Husägare
· västra götalands län
· 6 inlägg
Lämnade pris på en enplans villa förra veckan. 94k. Då var det absolut standard, inga dimmrar, vanliga brytare. Inga armaturer, vanliga belysnings uttag med krok.
Skall du ha något extra utöver det så är det ~1000kr spott kopplat och klart, och ~700 - 1500 kr dimmer beroende på hur många spottar du skall ha på varje dimmer.
Och på tal om att köpa billigt elmaterial med märket "Malmbergs" är som att köpa saab delar till sin Ferrari. Dimmrarna surrar, brytarna fungerar inte alltid, vart med om kortslutning i uttagen! Samt att kvaliten brister när man monterar. Dessutom tror jag inte dom har dimmrar till ex jänkälletrafos, utan bara vanliga GLE dimmrar till vanliga 230 glödlampor.. Hittar du en elektriker som enns vill ta i dom grejerna med tång skall du hålla hårt i han/hon. Finns en anledning till att auktoriserade elektriker använder sig utav Eljo/Elko och ibland gira. Även om det känns som du kommer undan billigare med "malmbergs" så tar det antagligen längre tid och montera och då får du en längre timmpening debiterad istället.
Skall du ha något extra utöver det så är det ~1000kr spott kopplat och klart, och ~700 - 1500 kr dimmer beroende på hur många spottar du skall ha på varje dimmer.
Och på tal om att köpa billigt elmaterial med märket "Malmbergs" är som att köpa saab delar till sin Ferrari. Dimmrarna surrar, brytarna fungerar inte alltid, vart med om kortslutning i uttagen! Samt att kvaliten brister när man monterar. Dessutom tror jag inte dom har dimmrar till ex jänkälletrafos, utan bara vanliga GLE dimmrar till vanliga 230 glödlampor.. Hittar du en elektriker som enns vill ta i dom grejerna med tång skall du hålla hårt i han/hon. Finns en anledning till att auktoriserade elektriker använder sig utav Eljo/Elko och ibland gira. Även om det känns som du kommer undan billigare med "malmbergs" så tar det antagligen längre tid och montera och då får du en längre timmpening debiterad istället.
sitter alla vp rör i väggar med dragtråd etc. med 28 dubbeltrapp + dimmers. kan huset vara 300 kvm. räkna själv. vart sitter tidsåtgången i att dra tråd o skala? 25 timmar. var säkert bara en hederlig elektriker.
Varför skall man lägga faktor x 2 på materialet? Jag har köpt mina grejer via elbutik.se, elektrker och kompleterat på bauhaus m.m. Jag har konto på ahlsell och då är det 3x om man kör "offentliga" priser, men det är fantasipriser, gå inte på dessa.egl skrev:
25h, var elektrikens jobb kring elbitarna, jag fixade grovdragningarna av flex och vp, även om han gjorde finliret i krökar m.m.
Sedan drog vi tråden innan vi skivade så att vi var säkra på att allt funkade.
Det som drar upp kostnaden är att el m.m kan inte dras i ett svep utan måste tas i omgångar. Kan man köra på så fokuserat som möjligt så går det undan.
Redigerat:
1-Plans 135 kvm 4 rok Fiskarhedenvillan
Även alla utag till Tvättmaskin Diskmaskin, KK, FS, Häll, Fläkt, Micro, Ugn m.m är med på offerten.
Det nedan är bara det jag valde ut i rummen.
25st dubbel uttag Eljo
12st enkel uttag Eljo
12 dubbel data utag Eljo
Data skåp 10"
39st spottar Hide a lite
4st dimmrar
2 Pir till badrummen
Larm Teletec PC1864:
7st IR.det
2st Optiska brandvarare
Utesiren/innesiren
2st Fjärrkontroller
8st Magnetkontakter
Har säkert glömt något.
Detta gav jag 120.000kr
Även alla utag till Tvättmaskin Diskmaskin, KK, FS, Häll, Fläkt, Micro, Ugn m.m är med på offerten.
Det nedan är bara det jag valde ut i rummen.
25st dubbel uttag Eljo
12st enkel uttag Eljo
12 dubbel data utag Eljo
Data skåp 10"
39st spottar Hide a lite
4st dimmrar
2 Pir till badrummen
Larm Teletec PC1864:
7st IR.det
2st Optiska brandvarare
Utesiren/innesiren
2st Fjärrkontroller