Bor på ort i Västra Götaland. Idag har det varit uppåt 90% luftfuktighet utomhus.
På vinden har vi idag haft en relativ luftfuktighet på mellan 72-74%. Mellan 9-12 plusgrader.
Har loggat nu i säkert över en månad och den har typ aldrig loggat över 70% i mer än någon timme eller två. Visserligen har det varit väldigt torrt ute de senaste veckorna. Men nu legat över 70%-gränsen i en hel dag, eller sedan inatt liksom.
Bör jag vara orolig? Hur ser det ut med fuktigheten på era vindar under ungefär samma förhållanden avseende grader och luftfuktighet utomhus? Har ni problem med mikrobiell påväxt?
På vinden har vi idag haft en relativ luftfuktighet på mellan 72-74%. Mellan 9-12 plusgrader.
Har loggat nu i säkert över en månad och den har typ aldrig loggat över 70% i mer än någon timme eller två. Visserligen har det varit väldigt torrt ute de senaste veckorna. Men nu legat över 70%-gränsen i en hel dag, eller sedan inatt liksom.
Bör jag vara orolig? Hur ser det ut med fuktigheten på era vindar under ungefär samma förhållanden avseende grader och luftfuktighet utomhus? Har ni problem med mikrobiell påväxt?
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 1 959 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 1 959 inlägg
Jag hade inte varit orolig. Är på en annan ort (antar jag) i Västra götaland idag och här är det otroligt fuktigt ute. Men det är rätt kallt och ge det någon dag som kommer det vara 30-40 grader på din vind antagligen och allt torkar ut.
Oroa dig om det fortsätter vara 75%+ när det kryper över 12-13 grader på vinden. Själv har jag 65% och ca 11 grader på vinden idag. Har regnat så det är förmodligen nära 100% ute.
Under vintern har det varit uppe och sniffat på 80% men då har det också bara varit några plusgrader och därmed ingen fara för det är i princip ingen ånga i luften ändå och för kallt för påväxt.
Om du har en stigande trend så är det förmodligen något som är knas, men att det släpar under några timmar är nog inte en trend, om det håller i sig en dag eller två borde du kanske fundera på var fukten kommer ifrån.
Under vintern har det varit uppe och sniffat på 80% men då har det också bara varit några plusgrader och därmed ingen fara för det är i princip ingen ånga i luften ändå och för kallt för påväxt.
Om du har en stigande trend så är det förmodligen något som är knas, men att det släpar under några timmar är nog inte en trend, om det håller i sig en dag eller två borde du kanske fundera på var fukten kommer ifrån.
Tack för svar. Loggar du också din vind? Hur kan det se ut över tid? Ser du några trender?Ossian K Olsson skrev:
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 1 959 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 1 959 inlägg
Jag har loggat, också med Aqara som det ser ut som du har(?). Tyvärr kan jag inte se den datan längre då Aqara bara verkar spara 1 månad tillbaka nu.F FluxVortex skrev:
Trenden jag såg var att på vintern när det var som idag så blir det hög fuktighet. Men att så fort solen kommer fram på våren/sommaren så blir det varmt och då passar jag på att vädra ur lite.
Jag har haft nivåer som legat på gränsen men det har aldrig blivit någon påväxt.
Får hålla koll här nu under våren och sommaren. För några dagar sedan var det 22 grader på vinden och fuktigheten var då på 59%. Vet dock ej hur fuktigt det var ute den dagen. Tycker det är lite högt, men jag är säkert bara nojig.J jishi skrev:Oroa dig om det fortsätter vara 75%+ när det kryper över 12-13 grader på vinden. Själv har jag 65% och ca 11 grader på vinden idag. Har regnat så det är förmodligen nära 100% ute.
Här har vi väldigt fuktiga somrar i och med närheten till vatten osv så… Måhända att vinden blir väldigt fuktig på sommaren även om den är väldigt varm. Jag tycker mig känna att vinden är fuktig när den är varm, slår emot mig som en bastu när jag går in. Har dock aldrig loggat vid sådana temperaturer än.
När jag säger vind menar jag typ stor kattvind. Uppe i nock har jag också mätt. Där är det alltid bättre värden. Som mest har det diffat 15% i luftfuktighet mellan kattvind/sidovind och uppe i nock. Å andra sidan blir det varmare däruppe, och luftcirkulationen är bättre. Oftast diffar det 5-10% mellan ”vind” och nock.
Okej! Ja, jag använder Aqara också. Kanske dum fråga - men visst presenterar den alltid den relativa luftfuktigheten direkt? Med tanke på att den loggar temperaturen med menar jag. Har förstått att det är skillnad på luftfuktighet och relativ luftfuktighet och att det är den senare man ska analysera.Ossian K Olsson skrev:
Jag har loggat, också med Aqara som det ser ut som du har(?). Tyvärr kan jag inte se den datan längre då Aqara bara verkar spara 1 månad tillbaka nu.
Trenden jag såg var att på vintern när det var som idag så blir det hög fuktighet. Men att så fort solen kommer fram på våren/sommaren så blir det varmt och då passar jag på att vädra ur lite.
Jag har haft nivåer som legat på gränsen men det har aldrig blivit någon påväxt.
För jag har aldrig suttit och försökt räkna ut relativ fuktighet själv… 🤓
Har ett trähus från 1920 med kallvind. Ska man tro alla olyckskorpar, Anticimex mm så borde det vara mögel på vår vind givet att fuktighet konstant ca 60-75% luftfuktighet (har en trådlös Shelly som mäter temp o fuktighet)
Antar det har varit såhär sen pannan byttes bort för nästan 20 år sen, fortfarande inget problem. Kul när man eldar i spisen, ser direkt hur fuktigheten sjunker.
Har ändock spikat upp två träskivor i färsk plywood för att stilla min oro, om det finns problematik borde synas där först. Sen har vi såklart inget av större värde däruppe eller dyrare saker av organiskt material.
Antar det har varit såhär sen pannan byttes bort för nästan 20 år sen, fortfarande inget problem. Kul när man eldar i spisen, ser direkt hur fuktigheten sjunker.
Har ändock spikat upp två träskivor i färsk plywood för att stilla min oro, om det finns problematik borde synas där först. Sen har vi såklart inget av större värde däruppe eller dyrare saker av organiskt material.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Lösning för att tömma vatten systemet på distans
Vatten & Avlopp -
Söker trådbunden sensor för mätning av temperatur och luftfuktighet i krypgrund
Grund & Markarbeten -
Vad gör ni för att hålla luftfuktigheten nere?
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Vad har ni för luftfuktighet i krypgrunden nu ?
Grund & Markarbeten -
Vad har ni för relativ luftfuktighet på era kallvindar såhär års?
Tak & Vind