564 039 läst ·
2 310 svar
564k läst
2,3k svar
Vad har ni för bolåneränta?
Administrator
· Skåne
· 6 698 inlägg
Förstår jag dig rätt när jag säger att du har delat upp ditt bolån i 5 delar och att förfallodatumet på 3-månadersräntan är 2012-05-02? Vågar jag fråga hur många tusenlappar respektive del är på?vithaken skrev:Band med SEB i fredags (och förhandlade villkoren för ca ett år sedan) och fick följande:
3mån 3,3%
2 år 2,86%
3år 2,51%
5år 3,1%
10 år 3,67%
inser att detta är sjukt bra räntor just nu då jag kan göra ett ränte arbitrage på över en procent jämfört med inlåningsräntan på bluestep med statlig insättningsgaranti. Vi har en belåningsgrad på vårt nybyggda hus på ca 35-40% mot värderingen som 2 oberoende mäklare gjort, vilket är en del i förklaringen till de förmånliga villkoren.
He he...Per Eskilsson skrev:
Tänkte det var intressant för tråden och se faktiska räntor. Jag delade upp lånet på tre olika förfallodatum. Jag går mot strömmen o band rubbet på långa löptider, jag är riskavert när det gäller boende.
Administrator
· Skåne
· 6 698 inlägg
Menar du att du band ditt lån på 3 år, 5 år och 10 år? Hur mycket pengar lånade du på respektive lån?
Två lån idag. Ett på 812 tkr bundet på två år förfaller 13-06-30 och med en ränta på 4,18% i HB. Och ett på 406 tkr bundet på två år med 2,59% förfaller 12-07-30
()
Pratade precis med HB igen då vi ska utöka med ett tredje lån om 560 tkr och får då 0,35% rabatt. Vi belånar då till 85% med ett totalt lånebelopp på ca 4,3 bruttoårsinkomster, så vi är högt belånade. Skulle inte spela så stor roll sa bankmannen då vi redan hade en bra rabatt trots hög belåning.
Pratade precis med HB igen då vi ska utöka med ett tredje lån om 560 tkr och får då 0,35% rabatt. Vi belånar då till 85% med ett totalt lånebelopp på ca 4,3 bruttoårsinkomster, så vi är högt belånade. Skulle inte spela så stor roll sa bankmannen då vi redan hade en bra rabatt trots hög belåning.
Administrator
· Skåne
· 6 698 inlägg
Datumet är när denna 3-månadersperiod förfaller. Vid det tillfället (eller strax före då) kan du byta bank förhandla om ditt lån utan att det innebär några kostnader för dig. Jag skriver in "förfaller 2012-03-21" så länge.ullberg skrev:
Administrator
· Skåne
· 6 698 inlägg
Jag skrev in "förfaller 2012-02-28" både på ullbergs och jackts räntor eftersom det är den dagen 3-månadersräntorna förfaller på SEB (kollade precis upp det).
Det datum som de båda hade rapporterat in 2012-03-21 - "datum för räntejustering" - är den dag då SEB kan justera räntesatsen för 3-månadersräntan.
Hoppas ni hänger med vad det är för skillnad på dessa datum. Och hoppas ni förstår varför förfallodatumet är mer intressant för oss.
Det datum som de båda hade rapporterat in 2012-03-21 - "datum för räntejustering" - är den dag då SEB kan justera räntesatsen för 3-månadersräntan.
Hoppas ni hänger med vad det är för skillnad på dessa datum. Och hoppas ni förstår varför förfallodatumet är mer intressant för oss.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 995 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 995 inlägg
Då fattade jag rätt (och datumet är rätt också) sen finns det, åtminstone på SEB, men jag har för mig på andra (/alla?) banker, ett datum när man aktivt måste gå in och göra något, typ förlänga/ omförhandla, och om man inte gör det tror jag man brukar ramla tillbaka på 0% ränterabatt (tja på något sätt bli lurad nästan förutsätter jag i alla fallPer Eskilsson skrev:
/U
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 995 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 995 inlägg
Ah, jag visste inte att det fanns ett sådant datum (men förstår nog vad du menar), jag trodde räntan förändrades dagligen och att man fick det som råkade gälla den dagen jag påbörjar en ny 3-mån period (vilket i mitt fall är 2012-03-21)Per Eskilsson skrev:Jag skrev in "förfaller 2012-02-28" både på ullbergs och jackts räntor eftersom det är den dagen 3-månadersräntorna förfaller på SEB (kollade precis upp det).
/U
Administrator
· Skåne
· 6 698 inlägg
I SEBs internetbank kallas den dagen för förlängningsdag och det är citat
"Dag då nya villkor ska väljas för ditt lån. Vi kommer att skicka hem ett brev till dig om det i god tid. Om förlängningsdagen inträffar på en helg förlängs ditt lån första vardagen därpå, och räntan blir den som gäller den vardagen.".
Det är från och med då du blir lurad BIG TIME (om du inte gör någon aktiv förhandling, vilket de flesta förmodligen inte gör). Då försvinner alla rabatter (även om banktjänstemannen tidigare sagt till dig att räntan gäller tills vidare).
"Dag då nya villkor ska väljas för ditt lån. Vi kommer att skicka hem ett brev till dig om det i god tid. Om förlängningsdagen inträffar på en helg förlängs ditt lån första vardagen därpå, och räntan blir den som gäller den vardagen.".
Det är från och med då du blir lurad BIG TIME (om du inte gör någon aktiv förhandling, vilket de flesta förmodligen inte gör). Då försvinner alla rabatter (även om banktjänstemannen tidigare sagt till dig att räntan gäller tills vidare).
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 995 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 995 inlägg
Nu kanske jag har förvirrat dig, men så här ligger landet (har bara mobilen så jag kan f.n inte slå upp de exakta termerna, men jag har koll på deras (praktiska) innebörd för mig.Per Eskilsson skrev:I SEBs internetbank kallas den dagen för förlängningsdag och det är citat
Mitt "big time screw you"-datum (förlängingsdatum kan nog stämma att det heter) är runt 1 dec. i år (då har jag haft lånet i två år)
Nästa gång jag får en räntejustering (när den slår igenom för mig) är den 21/3, om det råkar vara så att den baseras på någon (list)räntejustering SEB gjorde i slutet av feb må vara hänt men för mig slår den igenom i mars. Detta datum (21:a mars) tror jag heter "datum för räntejustering" på internetbanken.
/U
EDIT: eller menar du nästa gång jag ska betala ränta (vilket jag gör en gång i månaden) för det kan säkert vara den 28:e feb, men det kan väl inte vara speciellt intressant för jämförelsen? Då är väl nästa räntejusteringsdag (eller kanske den förra men det kan man ju räkna sig till) mycket mer intressant, eller?
Redigerat:
Administrator
· Skåne
· 6 698 inlägg
Jag menar den dagen då ditt 3 månader långa lån förfaller. Jag är ganska säker på att ditt lån förfaller den 28 februari 2012. Om du hittar en annan bank som kan erbjuda dig en bättre deal än din nuvarande bör du alltså byta vid det tillfället när lånet förfaller.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 995 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 995 inlägg
Sorry att jag ältar det här (men rätt ska vara rättPer Eskilsson skrev:
Nu är jag hemma och har kollat, och du har helt rätt i att jag har en ränteförfallodag den 28:e feb, men det betyder (såvitt jag vet) bara att jag ska betala ränta den dagen. Jag har en räntejusteringsdag den 21:a mars, då ändras min ränta och då kan jag byta bank. Eller som SEB uttrycker det: "Lånagare får säga upp lånet till ovan angiven räntejusteringsdag/villkorsändringsdag." och min räntejusteringsdag är den 21:a mars och min villkorsändringsdag är den 28:e november visade det sig (men fortfarande nära 1:a december som visst var en lördag)
Så: förfallodag (ränteförfallodag) är fel sak att lista här, vi vill rimligtvis åt räntejusteringsdagen, åtminstone när banken är SEB (som den är i ditt, mitt och jackts fall)
/U
Administrator
· Skåne
· 6 698 inlägg
Ja, rätt ska vara rätt. Jag tycker det är jättebra att du är nogrann. Nu blir jag osäker.ullberg skrev:Sorry att jag ältar det här (men rätt ska vara rätt)
Nu är jag hemma och har kollat, och du har helt rätt i att jag har en ränteförfallodag den 28:e feb, men det betyder (såvitt jag vet) bara att jag ska betala ränta den dagen. Jag har en räntejusteringsdag den 21:a mars, då ändras min ränta och då kan jag byta bank. Eller som SEB uttrycker det: "Lånagare får säga upp lånet till ovan angiven räntejusteringsdag/villkorsändringsdag." och min räntejusteringsdag är den 21:a mars och min villkorsändringsdag är den 28:e november visade det sig (men fortfarande nära 1:a december som visst var en lördag)
Så: förfallodag (ränteförfallodag) är fel sak att lista här, vi vill rimligtvis åt räntejusteringsdagen, åtminstone när banken är SEB (som den är i ditt, mitt och jackts fall)
/U
Räntejusteringdag ELLER villkorsändringsdag. Lånet måste alltså enligt avtalet sägas upp skriftligen 14 dagar innan räntejusteringsdagen eller villkorsändringsdagen.
Villkorsändringsdagen var den 28 november 2011 medan
räntejusteringsdagen är den 21 mars 2012.
Mellan vilka datum gäller 3 månaders lånet? Borde det inte vara mellan den 28 november 2011 och 27 februari 2012 (och därefter påbörjas en ny 3 månadersperiod)?
![bild[2].jpg](https://static.byggahus.se/attachments/images/medium/49/49021-81428eee8d05e87bb8997f039ca00ad8.jpg)