567 805 läst ·
2 310 svar
568k läst
2,3k svar
Vad har ni för bolåneränta?
Det är två år som gäller 3-mån i TCO dealen. Övriga bindningstider gäller löptiden.noone70 skrev:
SEB kommer som första bank efter årsskiftet att ha som krav att man amorterar på sitt bolån. Lån över 70 % av bostadens värde kommer ha krav på amortering. Dessutom är utgångspunkten att lånet ska betalas tillbaka på 60 år.
Ett lån på 3 miljoner ska alltså amorteras med 4 000 kr i månaden. Undrar om fler banker följer efter? Och vad händer med priserna efter detta?
Ett lån på 3 miljoner ska alltså amorteras med 4 000 kr i månaden. Undrar om fler banker följer efter? Och vad händer med priserna efter detta?
Självbyggare
· SE4
· 3 301 inlägg
SEB hakar på den allmänna undergångsstämningen nu inför den 21:a.Emroth skrev:SEB kommer som första bank efter årsskiftet att ha som krav att man amorterar på sitt bolån. Lån över 70 % av bostadens värde kommer ha krav på amortering. Dessutom är utgångspunkten att lånet ska betalas tillbaka på 60 år.
Ett lån på 3 miljoner ska alltså amorteras med 4 000 kr i månaden. Undrar om fler banker följer efter? Och vad händer med priserna efter detta?
Menar de allvar med detta kommer antingen bostadsbubblan spricka eller SEB spricka.
Nja... om man lyssnade på nyhetssändningen igår så var det att man skulle kunna amortera av lånet på 60 år. Sedan snackade de om amorteringskrav på lån över 70% av värdet eller om det var på delen över 70%... Känns som om de mest är ett spel för galleriet för att blidka politikerna så att de inte lagstiftar om amorteringskrav.Emroth skrev:SEB kommer som första bank efter årsskiftet att ha som krav att man amorterar på sitt bolån. Lån över 70 % av bostadens värde kommer ha krav på amortering. Dessutom är utgångspunkten att lånet ska betalas tillbaka på 60 år.
Ett lån på 3 miljoner ska alltså amorteras med 4 000 kr i månaden. Undrar om fler banker följer efter? Och vad händer med priserna efter detta?
från svd:
Hur stränga kommer ni att vara? - Vi kommer att se till varje kunds situation och göra en bedömning av vad som är rimligt i det enskilda fallet .
Låter som om de finns ett visst förhandlingsutrymme
Hur stränga kommer ni att vara? - Vi kommer att se till varje kunds situation och göra en bedömning av vad som är rimligt i det enskilda fallet .
Låter som om de finns ett visst förhandlingsutrymme
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Det blir spännande att se 1) hur hårda de kommer vara kring detta, 2) om andra banker följer efter samt 3) effekterna om bankerna är hårda i efterföljningen.
Även om jag är något partisk då jag själv har en belåningsgrad ganska långt under 70% och amorterar i dagsläget på knappt 30 år* tycker jag detta i grunden är sunt. Jag fattar att det kan slå väldigt olyckligt mot vissa individer men att ha ett mål på belåningsgrad kring 70% tycker jag i grunden är rimligt, det räcker väl att titta på nergången i Köpenhamn (ja ja, det kanske inte går att jämföra rakt av, men troligtvis mycket närmre än man egentligen vill tro) för att inse att detta på intet sätt är orimligt.
*(kör iof. med en manuell annuitetsmodell, så om räntan sticker ett par procentenheter upp kanske jag får justera ner amorteringstakten något, mindre svängningar tar jag utan justering)
Även om jag är något partisk då jag själv har en belåningsgrad ganska långt under 70% och amorterar i dagsläget på knappt 30 år* tycker jag detta i grunden är sunt. Jag fattar att det kan slå väldigt olyckligt mot vissa individer men att ha ett mål på belåningsgrad kring 70% tycker jag i grunden är rimligt, det räcker väl att titta på nergången i Köpenhamn (ja ja, det kanske inte går att jämföra rakt av, men troligtvis mycket närmre än man egentligen vill tro) för att inse att detta på intet sätt är orimligt.
*(kör iof. med en manuell annuitetsmodell, så om räntan sticker ett par procentenheter upp kanske jag får justera ner amorteringstakten något, mindre svängningar tar jag utan justering)
Jag förstår inte riktigt vad problemet är, alternativt har jag missförstått? Vårt bottenlån motsvarar 75% av husets värde, topplånet och renoveringslån utöver amorterar vi på vilket är en självklarhet för oss, målet är ju att snarast ta oss ner till ca 70% belåning och därefter även amortera på bottenlånet som en form av "pensionssparande"..
Tycker synd om alla som ska ta sig in på bostadsmarknaden. Man har studerat klart vid ca 25. Måste spara till 15% insats. Tar kanske 2-3 år. Sedan ska man amortera topplånet på 10 år + de här ca 1,5% av bolånet som det blir i praktiken. Samtidigt som man kanske är föräldraledig och senare har barnen på dagis. Dessutom har man tömt sin buffert till insatsen och behöver snabbt spara ihop 100-200 k. Knapert blir det minst sagt!
Själv planerar jag att amortera lejonparten av mitt lån från 45 års ålder till pension, när man har peak-lön och barnen ändå inte vill umgås med en.
Tror inte på ett större boprisfall eftersom det fortfarande finns folk med bra insatser från tidigare bostadskarriärer som kan fortsätta buda upp priserna men det känns som det här blir spiken i kistan för förstagångsköpare och kanske även för nyproduktionen.
Själv planerar jag att amortera lejonparten av mitt lån från 45 års ålder till pension, när man har peak-lön och barnen ändå inte vill umgås med en.
Tror inte på ett större boprisfall eftersom det fortfarande finns folk med bra insatser från tidigare bostadskarriärer som kan fortsätta buda upp priserna men det känns som det här blir spiken i kistan för förstagångsköpare och kanske även för nyproduktionen.
Negativ inverkan på upphaussade bopriser eller i allmänhet? Det jag menar är att huspriserna trycks upp delvis av att det är så billigt och lätt att låna bara liiiite till? Tycker personligen att amorteringskrav är sunt och amorterar 5000:-/månad, varför skulle man inte vilja är min stora fråga, pengarna i bankens eller egen ficka?
Vi har kontantinsatsen i form av bankens privatlån med borgen och amortering och har lånat efter det att reglerna gjordes om. Tycker banken har varit juste med att låta oss ligga på relativt låg amorteringsnivå medans grabben var liten, nu tjänar sambon bättre så vi fortsätter med hög amortering trots att tvåan är på väg, buffert sparar vi vid sidan om! Känns bra att veta att vi har en mycket låg månadskostnad inom 5-10 år när bara 70% är kvar 
Vad folk har för motiv är väl ändå inte relevant?Nybergskan skrev:
Folk amroterar inte. Tvingas den stora massan att amortera mer så finns det mindre pengar kvar till räntor = mindre lån.