Salt skrev:
Här är SEB's svar gällande dagens markanta höjning:
[länk]
"Vi anpassar prissättningen till marknadsläget".
SEB har alltså slutat att ens låtsas som om deras "upplåningskostnad" har något med deras verkliga upplåningskostnad att göra. Den sätts bara enligt hur mycket de tror sig kunna rövk*a sina trogna kunder utan att de rymmer till en annan bank. Som sagt: Satans hantlangare på jorden.

• Gilla
ojohano
  • Laddar…
Det ungefär som ett elhandels företag. Inköpspris+påslag. Dock kommer Seb undan med att ändra "parametrarna" för inköpspriset. Det skulle aldrig ett elhandels företag komma undan med. Varför är det ok för SEB?

Jag tänker snarare att det är ett resonemang grundat på marknadsekonomi. I och med att man tidigare har utnyttjat marknadsläget till att få låga upplåningsräntor genom att säkra bolånen på kortare löptider och därmed kunna vara konkurrenskraftiga i sina ränteerbjudanden så har man kunnat sno åt sig många bolånekunder. När den nu är så låg att den är i det närmaste noll, då passar man på att säkra upp, man kan skylla på myndighetskrav och kunderna kommer ändå ha fortsatt låga räntor även jämfört med kunder i andra banker som ger rabatt på listräntan.

M
Intressant att för ett år sen ändrade de också modell.

Då skrev de "I tider av sjunkande räntor tar det längre tid än innan för ränteändringen att synas hos kund, och i tider av stigande räntor har kunderna kvar den lägre räntan under längre tid än idag. "

Då gynnade ändringen givetvis banken. Nu ändrar de igen. Något som också givetvis gynnar banken.

För övrigt pratade jag med SEB och de ville nu 1.39% i påslag.

Så gått från 0,5 till 0,7 till 0,8 (som jag har idag) och nu tydligen upp till 1.39% om jag hade stannat kvar.

miksil skrev:
Intressant att för ett år sen ändrade de också modell.

Då skrev de "I tider av sjunkande räntor tar det längre tid än innan för ränteändringen att synas hos kund, och i tider av stigande räntor har kunderna kvar den lägre räntan under längre tid än idag. "

Då gynnade ändringen givetvis banken. Nu ändrar de igen. Något som också givetvis gynnar banken.

För övrigt pratade jag med SEB och de ville nu 1.39% i påslag.

Så gått från 0,5 till 0,7 till 0,8 (som jag har idag) och nu tydligen upp till 1.39% om jag hade stannat kvar.
Intressant artikell.

"Daniel Liljeberg tror att förklaringen till SEB:s aviserade höjning snarare ligger i att banken har haft lägst snitträntor på bolån sedan de började redovisas och att banken nu vill få upp dem."

Det vill inte utsätta andra banker för "konkurrens", utan som du nämner höjer både marginal och påslag.

Dröjer nog inte länge innan SEB höjer upplåningsräntan för Unionens medlemmar ytterligare. Den är idag 1,15 % men har höjts i snabbt tempo från 0,9 sedan tre år tillbaka.

Mitt i den här bolånestormen har jag förhandlat om mitt påslag med SEB eftersom det (tyvärr) går ut nu i september. Jag har 0,55 i påslag just nu, och det nya påslaget blir 0,8. Är inte helt nöjd med det eftersom jag kommer att få dels +0,25 med höjt påslag och dels får +0,15 i den höjning som SEB gjorde igår (men det får ju alla andra också). Å andra sidan, jag var rädd för att få ett mycket högre påslag så för den här gången avvaktar jag med en "prutrunda" hos andra banker.

magda136 skrev:
Mitt i den här bolånestormen har jag förhandlat om mitt påslag med SEB eftersom det (tyvärr) går ut nu i september. Jag har 0,55 i påslag just nu, och det nya påslaget blir 0,8. Är inte helt nöjd med det eftersom jag kommer att få dels +0,25 med höjt påslag och dels får +0,15 i den höjning som SEB gjorde igår (men det får ju alla andra också). Å andra sidan, jag var rädd för att få ett mycket högre påslag så för den här gången avvaktar jag med en "prutrunda" hos andra banker.
Intressant att höra. Lät som väldigt låga påslag trots allt.
Vad har du för förutsättningar?
Lånebelopp?
Belåningsgrad?

Mailade väldigt surt till SEB där jag trots att jag har mail om min marginal på 0.65 skulle gälla för mina befintliga lån så länge jag lät dom löpa utan att göra om dom Han yrade om nån lägsta påslag på 1.15 de tillämpade efter årsskiftet. Jag frågade då om de skulle börja konkurera med Bluestep men har ännu inte fått svar. Kommer nu igen att maila om de efter upplåningshöjningen går tillbaka till vettiga påslag dvs att jag får 0.65

Är ju naturligtvis helt otänkbart att fortsätta med SEB om de har de höga marginalerna och sina höjda upplåningsräntor.
De kommer nog tappa alla bolånekunder nu.

SEB lån 1 000 000
Belåningsgrad 30 - 35 &
Aktier & fonder placerade hos SEB på ca 700 000

Wesserbisser

Redigerat:
Wesserbisser skrev:
Är ju naturligtvis helt otänkbart att fortsätta med SEB om de har de höga marginalerna och sina höjda upplåningsräntor.
De kommer nog tappa alla bolånekunder nu.
Vi bytte till från SEB till Swedbank i mars.
https://www.byggahus.se/bloggar/mar...-bank-gav-oss-3-438-kr-per-r-och-tog-5-h.html

Det vore bra för marknaden om fler bytte bank. Det hade varit ännu bättre om det kom in någon eller några nya uppstickare.

Per Eskilsson skrev:
Vi bytte till från SEB till Swedbank i mars.
[länk]

Det vore bra för marknaden om fler bytte bank. Det hade varit ännu bättre om det kom in någon eller några nya uppstickare.
Tack för länken till artikeln. Hade nog inte tagit med Swedbank som alternativ annars. Med bara 1 000 000 i lån verkar jag helt ointressant för SEB :(

M
StevieGee skrev:
Dröjer nog inte länge innan SEB höjer upplåningsräntan för Unionens medlemmar ytterligare. Den är idag 1,15 % men har höjts i snabbt tempo från 0,9 sedan tre år tillbaka.
De har redan höjt för TCO (som haft samma som unionen). Nu är det 1.40 i påslag.

www.seb.se/tco

miksil skrev:
De har redan höjt för TCO (som haft samma som unionen). Nu är det 1.40 i påslag.

www.seb.se/tco
De ska tillämpa individuell prissättning enl deras hemsida. Med deras räntor nu ligger de ju i nivå med Bluestep.

Individuell prissättning
Utgångspunkten är att SEB har en individuell prissättning av bolån, också vid förlängningar. Listpriset är en indikation men din faktiska boränta som kund kan vara både lägre och högre än listpriset.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.