StevieGee skrev:
Tycker inte att man ska nöja sig med ett nytt påslag som är sämre (högre) än det man hade tidigare. Det har i alla fall varit min grundtanke de senaste förhandlingarna.
Vad är det som skulle göra det? Du har kanske fått högre lön? Huset har stigit i värde? Du kanske har ett högre sparande? Mer pengar i sparkontot? Allt detta gör dig till en säkrare kund. Enligt senaste statistiken har huspriserna stigit i snitt med 10% senaste året. Då har ju inte bankens risk ökat i alla fall. Därav är en marginalhöjning orimlig i min ögon..
Bankerna har fått andra krav på sig gällande hur de får placera likvider och säkerheter för bolån, samt högre krav på kapitaltäckning än tidigare vilket gör att de vill ha högre marginaler. Deras förutsättningar i det avseendet är därför inte jämförbara med när man senast förhandlade om räntan. Då får man hitta andra argument istället.

timmelstad skrev:
Bankerna har fått andra krav på sig gällande hur de får placera likvider och säkerheter för bolån, samt högre krav på kapitaltäckning än tidigare vilket gör att de vill ha högre marginaler. Deras förutsättningar i det avseendet är därför inte jämförbara med när man senast förhandlade om räntan. Då får man hitta andra argument istället.
Vilka typer av motargument ser du om banken säger att de måste höja sina marginaler..?

Quote #1590.
Sådär.. Jag har förlängt två lån hittills. Senast var i nyåras. Då ville de ge mig 0,95 i påslag. Hade 0,85 tidigare. Det slutade på 0,88. Min första höjde de från 0,8 till 0,85.
De sa precis som du sa att de ville höja sina marginaler men med andra ord. Läs: att de hade fått högre krav på bättre täckning.
Jag upplevde det som att de sket i mig eftersom att jag hade två av tre lån bundna vid första tillfället. Men snart är det andra bullar.. ;-)

Redigerat:
timmelstad skrev:
Du säger att de fått andra krav på sig. Något som hade varit intressant att veta är när dessa krav kom? Vilka datum?
För det är väl ingen löpande process det där med att de hela tiden får stramare och stramare tyglar?
Vad jag menar är att inte kan de väl år efter år komma med samma argument..

Man ser ju tydligt på SEB att de fått hårdare krav om man kollar historiken på Unionens rabatt. När jag köpte huset mitt 2012-01 var det 0,9 påslag, sen höjde de något år senare till 1,0 och nu är det 1,15..

StevieGee skrev:
Du säger att de fått andra krav på sig. Något som hade varit intressant att veta är när dessa krav kom? Vilka datum?
För det är väl ingen löpande process det där med att de hela tiden får stramare och stramare tyglar?
Vad jag menar är att inte kan de väl år efter år komma med samma argument..

Man ser ju tydligt på SEB att de fått hårdare krav om man kollar historiken på Unionens rabatt. När jag köpte huset mitt 2012-01 var det 0,9 påslag, sen höjde de något år senare till 1,0 och nu är det 1,15..
Om det ändå hade varit så enkelt som att det fanns ett visst datum.

http://www.svd.se/kapitaltackningskrav-skarps-i-banker

Men som du kan se från den här hyfsat lättbegripliga artikeln om en komplicerad fråga, så är det dels en fråga om att bygga upp en högre kapitaltäckningsgrad över tid, samt att utöver det förväntas man sänka risk, hålla ytterligare buffert, samt göra en bedömning av konjunktur och tillväxt samt tillväxten av utlåning.

Det finns såklart fler parametrar än så här som styrs av än mer komplicerade algoritmer.

Det ironiska i sammanhanget är ju att inte ens bankpersonalen själv fattar hur det hela fungerar, men de lutar sig ändå tillbaka och bara yttrar den magiska frasen "ökade kapitaltäckningskrav" och sen eftersom det är så komplicerat så är det ytterst få kunder som kan säga emot för de vet ju inte heller hur eller varför det eventuellt ska påverka bolåneräntan och deras marginal.

Vad det handlar om rent krasst, "på ren svenska" är att bankerna behöver spara mer av vinsten i händelse av finanskris så att det inte blir en upprepning av bankkrisen när staten fick gå in och garantera deras osäkra krediter.

Bankerna har dock enligt min mening inga som helst problem med att tjäna pengar, och uttalandena från början när de ökade kapitaltäckningskraven infördes var i stil med att "de inte skulle påverka bolånen" men likt sänkningen av krogmomsen så tar såklart alla tillfället i akt och ökar på sina marginaler när man kan.

Du behöver alltså göra två saker som jag ser det. Förklara för banken hur de tjänar pengar på dig och att de tjänar mer på att du är kvar som kund, och även konkret ordna fram ett bättre bud från en annan bank att ställa din nuvarande emot. Om du planerar att spara, erbjud dig att mot bra villkor t ex öppna en eller flera ISK där du placerar ditt sparande. Det är den typ av tjänster de tjänar på. Även att titta över möjligheten att flytta tjänstepensionsinbetalningar till sparformer hos din bank kan ge dig extra rabatt på lånen.

Vi tog nyligen vårt första bostadslån. Swedbank blev banken.
Trots att jag läser att topplån i princip inte finns kvar, så gjorde banken ett upplägg där 75% belåningsgrad hamnade på ränta 1.58% och resterande 10% upp till 85% belåningsgrad hamnade på en högre ränta som nu är 2.52%. Räntorna är rörliga 3mån.
Motiveringen blev kort att "man gör alltid så".

Jag har svårt att få klarhet i om det är riktigt eller om banken "blåst oss". Är det ett topplån vi fått? Varför?

Som ni förstår la vi 15% av värdet i kontantinsats.

Tacksam för svar

Kolla i den utmärkta räntelistan här på byggahus och fundera över om banken blåste er eller ej: https://www.byggahus.se/ekonomi/borantor

Kollade ni med andra banker? Alltid värdefullt att få ett annat bud.

Ni är iaf inte bundna mer än tre månader så det är ju enkelt för er att byta alternativt hota med att byta bank.

• Gilla
plan-g
  • Laddar…
plan-g skrev:
Vi tog nyligen vårt första bostadslån. Swedbank blev banken.
Trots att jag läser att topplån i princip inte finns kvar, så gjorde banken ett upplägg där 75% belåningsgrad hamnade på ränta 1.58% och resterande 10% upp till 85% belåningsgrad hamnade på en högre ränta som nu är 2.52%. Räntorna är rörliga 3mån.
Motiveringen blev kort att "man gör alltid så".

Jag har svårt att få klarhet i om det är riktigt eller om banken "blåst oss". Är det ett topplån vi fått? Varför?

Som ni förstår la vi 15% av värdet i kontantinsats.

Tacksam för svar
Swedbank ger bara bottenlån upp till 75% av husets värde. Så ja, ni har fått motsvarande ett topplån på de sista 10%. Byt bank eller betala och var glada. Ni har väl ett amorteringskrav på lånen också antar jag?

• Gilla
plan-g
  • Laddar…
timmelstad skrev:
Swedbank ger bara bottenlån upp till 75% av husets värde. Så ja, ni har fått motsvarande ett topplån på de sista 10%. Byt bank eller betala och var glada. Ni har väl ett amorteringskrav på lånen också antar jag?
Tackar för svaren.
Vi kollade bara med swedbank denna gången eftersom vi har allt annat där, smidigast. Ska jämföra lite olika banker.

Ja vi har amorteringskrav på "topplånet". Det stör oss inte direkt.

plan-g skrev:
Vi kollade bara med swedbank denna gången eftersom vi har allt annat där, smidigast..
Ja, smidigast och bäst för Swedbank också ;-)

• Gilla
peterhjalmarsson och 1 till
  • Laddar…
henq skrev:
Ni är iaf inte bundna mer än tre månader så det är ju enkelt för er att byta alternativt hota med att byta bank.
Har man ett tremånaderslån och byter bank innan tremånadersperioden går ut så åker man inte på någon räntejusteringsersättning. I alla fall inte på SEB eller Swedbank om jag har förstått det rätt. Tror att det är lika på alla banker.

magda136 skrev:
Vilka typer av motargument ser du om banken säger att de måste höja sina marginaler..?
Det finns bara ett: ge mig det jag vill ha, annars går jag någon annanstans.

Har omförhandling av min 3mån bolån och dess ränterabatt nu i dagarna hos SEB. Helt plötsligt fick jag ett betydligt dyrare lån och sämre rabatt. Nu när jag kollar så ser jag att t.o.m. medlem i unionen får bättre. 1,53% och jag blev erbjuden 1,54. Min nuvarande 3 månaders ränta ligger under 1%... Har bolånet i flera delar så flytta lånet är kanske inte aktuellt.

Olika löptider på uppdelade bolån är ett smart trick av bankerna... det låter tryggt men ökar bara inlåsningseffekten.

• Gilla
peterhjalmarsson
  • Laddar…
Ja det kändes tryggt när man köpte huset men nästa gång blir det nog rörligt för att kunna flytta det lite enklare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.