567 589 läst ·
2 310 svar
568k läst
2,3k svar
Vad har ni för bolåneränta?
Administrator
· Skåne
· 6 811 inlägg
Höll på att glömma. Idag sänkte Swedbank sin listränta från 1,99 till 1,97. Inte mycket men åt rätt håll. Tror och hoppas de och övriga banker kommer sänka sina listräntor ytterligare inom kort.Per Eskilsson skrev:
Administrator
· Skåne
· 6 811 inlägg
Här om dagen fick jag en fråga från en yngre person hur bottenlån och topplån fungerar. Jag tog först för givet att det funkade likadant på alla banker men efter att ha kollat upp det så verkar det inte alls vara så.
SEB ger inte längre ut några nya topplån. Lånar du av SEB får du låna upp till 85 % av marknadsvärdet till bottenlån. Det låter ju bra.
Nordea 75 % bottenlån, 10 % topplån.
Handelsbanken likaså, dvs 75 % bottenlån, 10 % topplån
Swedbank bara 70 % bottenlån, 15 % topplån, dvs sämst om man behöver låna 85 % eller mer.
Finns det någon annan bank än SEB som erbjuder bottenlån hela vägen upp till 85 % av bostadens värde? Hur funkar det på övriga banker som Danske Bank, Länsförsäkringar etc?
SEB ger inte längre ut några nya topplån. Lånar du av SEB får du låna upp till 85 % av marknadsvärdet till bottenlån. Det låter ju bra.
Nordea 75 % bottenlån, 10 % topplån.
Handelsbanken likaså, dvs 75 % bottenlån, 10 % topplån
Swedbank bara 70 % bottenlån, 15 % topplån, dvs sämst om man behöver låna 85 % eller mer.
Finns det någon annan bank än SEB som erbjuder bottenlån hela vägen upp till 85 % av bostadens värde? Hur funkar det på övriga banker som Danske Bank, Länsförsäkringar etc?
Jag har bottenlån upp till 85% på Nordea, inget topplån alls.
Administrator
· Skåne
· 6 811 inlägg
Då verkar det vara en förhandlingssak. På Nordeas hemsida http://www.nordea.se/privat/lan/boende/bolan.html#Mer-fakta står det så här
"När man köper bostad betalar man en del själv, oftast 15 procent, med hjälp av sparkapital och/eller vinst från tidigare bostadsförsäljning. Resterande del kan finansieras med bolån. Lånebeloppet som ryms inom 75 procent av marknadsvärdet på bostaden kallas för bottenlån. Lånedelen utöver 75 procent kallar vi för topplån. Topplånet och bottenlånet, där bostaden är säkerhet, kan tillsammans som mest uppgå till 85 procent. Behöver du eventuellt låna mer kan du komplettera med ett banklån utan säkerhet."
"När man köper bostad betalar man en del själv, oftast 15 procent, med hjälp av sparkapital och/eller vinst från tidigare bostadsförsäljning. Resterande del kan finansieras med bolån. Lånebeloppet som ryms inom 75 procent av marknadsvärdet på bostaden kallas för bottenlån. Lånedelen utöver 75 procent kallar vi för topplån. Topplånet och bottenlånet, där bostaden är säkerhet, kan tillsammans som mest uppgå till 85 procent. Behöver du eventuellt låna mer kan du komplettera med ett banklån utan säkerhet."
Det är möjligt att de kallar det för topplån då, men i realiteten finns det tex ingen skillnad på ränta.
Administrator
· Skåne
· 6 811 inlägg
Om det är samma ränta på Nordeas botten- och topplån så är det ju dumt att de inte skriver ut det på deras hemsida. Det borde ju vara till deras fördel om de gick ut med det för alla. För i sånt fall så är det ju bara amorteringskraven som skiljer sig åt på bottenlån och topplån.
Det är möjligt att det skiljer från kund till kund och kanske beroende på vilket hus man har som säkerhet och i vilket område, men jag har samma ränta på hela lånet, och en amorteringsplan som säkert då ligger på toppdelen. Dock finns det inget skrivet i mina villkor om att en del av lånet skulle vara 75% och en 10% utan hela lånet är uppdelat i tre delar på 33.33% var, ifall vi någon gång skulle vilja binda olika delar av lånet olika länge. (I nuläget vill vi inte det.)
(Eller ja, ni förstår vad jag menar med 75+10. Om man utgår ifrån husets totala köpsumma vill säga... En lånesumma är såklart 100% i sig själv.)
Om du läser vidare i tråden så ser du ju att diskussionen inte finns i mitt fall, eftersom jag inte har något topplån.
Medlem
· Stockholm
· 132 inlägg
Jo, så är det med bostadslån generellt sett. Det är otvivelaktigt så att bankerna (viaa värre än andra) ändrar påslag, marginaler, upplåningsränta, listränta, eller vad som nu behövs för att göra en bättre deal, och rövk¤%&a dig som kund. Enda sättet att undvika det är att regelbundet bevaka vad de håller på med och omförhandla så snart du upptäcker vad de gjort. Förbenat jobbigt.elpaco skrev:
Det är inte bara gällande bolån man måste vara om sig och kring sig. Det är förstås en helt annan diskussion. Men vad gäller t.ex försäkringar och pensioner gäller det ju även där att hela tiden bevaka. Tack och lov har man förståndet och hälsan i behåll och kan hålla koll. Värre är det för de stackars människor som inte har det. De är totalt utelämnade i "sina egna händer"..
Administrator
· Skåne
· 6 811 inlägg
Jag känner inte till någon som bolånar av två olika långivare. Det borde kunna gå i teorin men i praktiken tror jag banken vill "äga" hela säkerheten. Berätta hur det går för dig.Kentisola skrev:
Om du inte kan flytta en del av lånet kanske du kan flytta hela lånet till en ny aktör?
Redigerat:
När jag flyttade från lånen LF till SEB var det en process över två år där dellån för dellån (totalt tre delar) flyttades över. Det gick bra (för SEB) under förutsättning att lånen flyttades så fort bindningstiden gick ut. Så under en övergångsperiod kan du säkert få med dig en långivare på upplägget, men annars är det kanske mera tveksamt...?