Byggahus.se
Hej!

Vi har under flera månader felsökt varför vår ducsh-lösning inte ger ett tillräckligt bra tryck i duschen. Nu börjar vi fundera på om det är vattentrycket som är för lågt.

VI upplever det lägre på ovanvåningen. Det tar ca 56 sek at tfylla 10-litershink utan själva duschhandtagen på på nedervåningen tar samma procedur ca 25 sek.

Vad är rimligt vattentryck och hur lång tid ska det ta at tfylla 10 liter. Hur mycket tryck får en blandare och ev ofördelare (mellan taksuch och handduch ) ta?

Vad är rimligt?

Ha kommunen några skyldigheter?
 
Kommunen var ut till mig och mätte upp trycket på inkommande vatten, var 3bars (tror det var bar de mätte i) vilket var helt ok. Vårt problem visade sig ligga i våra rör + att duschen har något filter som gör att det är snålt.
 
  • Gilla
3ricj
  • Laddar…
10 liter per minut ur en dusch får anses normalt, snålspolande ligger runt 5-6 liter.

Har man kommunalt vatten är det vanligen inga problem med vattentrycket, det ligger typisk runt 7 Bar.

Vi har, som jämförelse, eget vatten och trycket ligger på ca 3-3,5 Bar utan att det är några problem med duschen.
 
Tryckskillnaden i höjdmeter inne i huset borde vara marginell. 10 m är ca 1 bar. Om det är 2,5 m skillnad mellan tappställena är det ca 0,25 bar.
Är ledningarna klena kan dessa ge ett stort tryckfall vid stora flöden.
 
Igensatta filter i blandaren kanske. Sitter mellan kopplingsstycket i väggen och blandaren.
Lätt att lossa med en skiftnyckel och rensa.
 
Vi har kollat blandare, ledningar, slangar och mätt inkommande tryck i huset. I gatan är trycket 4,0 bar och in i huset 3,5 bar. Sedan funkar det bra från blandaren med slangen Kopplar jag däremot vidare till "fördelaren" av som tillhör Altherna dusch II så tappar jag nästan allt tryck.

Kommunen anser att detta tryck är acceptabelt. och tillverkaren menar att det finns en gräns för när deras fördelare inte kan fungera pga lågt vattentryck. Dock vid vilken nivå vet jag inte och kan inte heller få fram det svaret.

Hur som helst har jag testat alla möjliga varianter på att koppla. Mitt senaste förslag är att få en badkarsblandare, som har två öppningar, där jag kan koppla en till takduschen och en till handduchsen. Men det får jag ju vår entreprenör stå för som har sålt dusch-lösningen till oss.

Blir bara så trött på allt detta strul.
 
4bar räcker mer än väl. Gott om marginal. Så på din beskrivning låter det som fördelaren är boven.
Alt att innerdiametern på någon komponent i födelaren är så liten att det blir ett massivt tryckfall över den när du tar ut vatten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.