Hej!

Har nu funderat fram och tillbaka och undrar om vi inte skall
bygga med eksjöhus, men nu är frågan om vi blir lurade eller om det är rimligt pris vi har fått, för att vanligt standrad hus..

Vad har ni fått för pris på era offerter?
Skriv gärna vad som ingick i erat pris...

Vad gör dem gällande gunden? Måste man lägga till pengar själv om det
behövs fyllas upp mer mer grus ect??

Tack för svar!

Har inget pris på Kvadraten men ville kommentera den sista frågan.

Självklart ingår bara det som de offererat i priset, så ingår 100 kubik får du betala för allt överskjutande. Det är därför otroligt viktigt att kräva riktigt specade offerter, lusläsa leveransspecar och entreprenadsbeskrivningar så man verkligen jämför spanska Granny Smith med spanska Granny Smith. Dessutom vet man mer säkert vad man faktiskt får och vad man kan förvänta sig, det kommer underlätta när bygget väl är igång.

Lycka till!

Sunshine_pill/a
Kanske skulle vara en bra trådstart om du skrev vad ni fått för offert och vad som ingick?

Är det 1-plans varianten du syftar på?

Tänkte på 1 ½ plans villan.
Vi fick en offert på 1.359.000.
Då ingår inget Kök (valde bort)
Grunden finns med
Golv
Tapeter
Lister
Trapp
Vanliga innedörrar
Badrum med standrad, vill säga våtrums matta.

Vi kollade upp allt som vi ville lägga till och hamnade minst 150,000 till :(
braskaminen och dyrare saker är inte än tänka på..
Blev dyrt tycker vi, för tomten vill vill bygga på kostar 465,000 ink all anslutning.

Hamnar stax under 2 miljoner.

Dyrt eller Billigt??

Vart vill du bygga någonstans? (Mina hemtrakter, så jag är mest nyfiken).

Det är svårt att hitta hus som är mycket billigare än det pris du har fått, om man inte är snickarkunnig och göra stora delar av bygget själv. Snarare är det så att det är lätt att spendera en halv till en hel miljon till.

Ingår köket i era 150 000 kr som ni lägger till? Jag antar det.

Jag tycker spontant att det låter billigt. Ett nybyggt hus på 110 + 67 kvm borde kosta en del. Jag vet visserligen inte vilket kvm-pris man brukar räkna med på oinredd övervåning.

Om vi räknar med 1/3 av kostnaden för varje kvadratmeter oinrett, så hamnar vi på 11335 kr/kvm för den inredda delen och 3778 kr/kvm på den oinredda delen.

Det känns väldigt billigt tycker jag, med tanke på att ni då lagt till en del till grundutförandet. Har ni verkligen fått med allt i kalkylen?

sunshine_pilla skrev:
Tänkte på 1 ½ plans villan.
Vi fick en offert på 1.359.000.
Då ingår inget Kök (valde bort)
Grunden finns med
Golv
Tapeter
Lister
Trapp
Vanliga innedörrar
Badrum med standrad, vill säga våtrums matta.

Vi kollade upp allt som vi ville lägga till och hamnade minst 150,000 till :(
braskaminen och dyrare saker är inte än tänka på..
Blev dyrt tycker vi, för tomten vill vill bygga på kostar 465,000 ink all anslutning.

Hamnar stax under 2 miljoner.

Dyrt eller Billigt??
Ja vad ska man säga, jag har då ett annat pris på kvadraten med oinredd övervåning.
Ditt pris på 1 359 000 :- räcker i min offert endast till "byggsatsen" och grunden, dvs omonterat.

Om jag istället antar att du precis som mig måste betala för alla kommunala avgifter och liknande så hamnar totalen på ett nyckelfärdigt kvadraten (oinredd övervåning) utan några tillval samt justerat till ditt tomtpris på 2 698 000:-

Ni eller Eksjöhus har missat något?

Ska sätta oss igen och gå igenom allt...
Verkar inte som om det borde stämma...
Återkommer om hur det blev...

Kolla vad jag hittade skrevs 2006, kan det verkligen skilja så mycket, detta är på kvarten med oinredd övervåning.

1,45 milj alltså? Ingår grund och markarbetena i detta pris?
[/quote]

Grund och markarbete ingår. Det finns dock vissa reservationer angående sprängning och övrig dålig mark (lera osv). Grovplanering 4 m runt om huset ingår.

Kanske skulle ha byggt hus för 3 år sen :O(

sunshine_pilla skrev:
Kolla vad jag hittade skrevs 2006, kan det verkligen skilja så mycket, detta är på kvarten med oinredd övervåning.

1,45 milj alltså? Ingår grund och markarbetena i detta pris?

Grund och markarbete ingår. Det finns dock vissa reservationer angående sprängning och övrig dålig mark (lera osv). Grovplanering 4 m runt om huset ingår.

Kanske skulle ha byggt hus för 3 år sen :O(
Vet inte om du missade vad jag skrev ovan, men priserna på huset är som följer per 2009-05-20 (i Uppsala);

Hus, materialsats: 1 112 000:-
Grund: 223 000 (osedd, reserv om 100 000:- ej medräknad)
Montering: 540 000:-

Totalt: 1 875 000:- för nyckelfärdig undervåning utan ev. tillval. (Bara huset)

OBS: Allt övrigt tillkommer på totalen ovan, KA, el, VA-avgifter, tomt osv.

Visste inte att det var i Uppsala, vi skall förmodligen bygga i nyköping eller
Oxelösund..

Har gått igenom kalkylen igen och då hade Eksjöhus missat lite, han var tydligen ny..

Men huset slutade på 2,500,000 standard + tomten 500,000
Ojjj..mycket dyrt!!

Så nu blir det ut och leta igen. Vi vill ha ett hus som ligger runt 1,200,000- 1,300,000 utan tomt och oinreddvind..

Har varit och tittat lite på byggsatserna i Fiskehedenvillan...mycket intressant...Då ingår ju standard utföranden...Hittade ett för 784,000.
Har ju en händig sambo :O)

Tips på några andra bra hustillverkare med skapliga priser?

sunshine_pilla skrev:
Så nu blir det ut och leta igen. Vi vill ha ett hus som ligger runt 1,200,000- 1,300,000 utan tomt och oinreddvind..

Har varit och tittat lite på byggsatserna i Fiskehedenvillan...mycket intressant...Då ingår ju standard utföranden...Hittade ett för 784,000.
Har ju en händig sambo :O)

Tips på några andra bra hustillverkare med skapliga priser?
Priserna som Fiskarheden anger på hemsidan gäller byggsatsen, grovt sett en hög med brädor (lösvirkeshus), ingen grund med i priset. Har offerter från FHV och om jag minns rätt nu så låg ett NF hus på knappt 3 ggr priset på hemsidan. Dock erbjuder man olika färdigställande så att du kan ta över lite när som.

I övrigt ligger väl Älvsbynhus, Smålandsvillan och liknande lägre. kika in under Prefabhus här på forumet, finns massor skrivet där.

Själva valde vi ett LB-hus 185 med oinredd övervåning och får betala ca 1 650 000 för det.

Någon som byggt Kvadraten nyligen? nyfiken på pris.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.