Vi får ge 20' och får 40 m grävning. Vi bor ganska glest mellan husen.

fiber från kommunen kostar 2000kr. Och det är utblåsningen av fiber från tomtgräns till medialåda i huset.

norrbottenssnickaren skrev:
fiber från kommunen kostar 2000kr. Och det är utblåsningen av fiber från tomtgräns till medialåda i huset.
Beskriv hela affärsupplägget och hur du bor, t.ex. är det nybyggt där man vid byggnation gjorde förberedande arbete som ingick i huspriset. Annars går det inte att jämföra , för du kan inte ens blåsa enbart fiber för de pengarna i kostnad än mindre bygga fibernät, etc.

Gav 24.000:- 2007 för anslutningen,då grävde vi själva in från gatan ca 10m
Det är från Mälarenergi (stadsnät) här i Västerås
Betalar väl 24:-/månaden i underhållskostnad

20900:- inkopplat och klart i huset. Vi bor på gård på landet med ganska några hundra meter mellan husen.

S
Fick ett pris för att efterinstallera i nyköpt hus, fiberkabeln finns vid tomtgräns, priset ligger på 25000kr efter rotavdrag. Jag tycker själv det är lite saftigt då jag betalade ca 15000 för fyra år sedan med samma leverantör, visserligen var det under en drive där även grannarna anslöt sig. Vad säger ni?

Det är ju i princip monopol. Så de kan ju sätta vilket pris de vill. Jag tror dock inte att fibern finns vid gränsen, det är kanalisationen som finns dit. De vill ju även ha betalt för tidigare gjort arbete.

Ca 21000 för allt, dvs grävt, återställt och mediabox uppskruvad på väggen. Bor drygt 1,5 mil utanför Uppsala.

Hos oss börjar de gräva v33, kostar 15 k att få de installerat och klart, då gräver ja själv ner slangen, ca 10 m

D09
18900, egen fiberförening samt avtal med iponly.

Grävt fram till fastighetsgräns sen får jag gräva den sista biten själv.

Montering av väggdosa etc ingår.

21.600:- med rot och rut. Efterbeställning ... grannarna anslöts för 3 år sedan och efter ett antal chanser ringde jag förra måndagen och beställde. På tisdagen var de här och kollade var "lådan" skulle sitta. På torsdagen var de här och grävde (anslutningen låg vid tomtgräns redan). Min merkostnad blev 5.000:- och det tycker jag är acceptabelt.
Ip Only. Jag var nog en av de få som dragit på beställningen i vår lilla by.

18500 med svensk Infrastruktur
Bunden i 2 år till valfri av deras samarbetspartners
De börjar gräva i augusti

14 000 kr med Bahnhof i Norra Stockholm. Anslutning, fiber, mediabox och allt installerat och klart. De fick gräva mer än 25 m på en skaftväg för att komma fram till huset. Bundet i ett år till Bahnhof.

S
Fjojtmehmet Fjojtmehmet skrev:
18500 med svensk Infrastruktur
Bunden i 2 år till valfri av deras samarbetspartners
De börjar gräva i augusti
Var det samtidigt som grannarna, eller efteranslutning? Samma firma som vill ha 25kkr efter rutavdrag av mig.

S Smajten skrev:
Var det samtidigt som grannarna, eller efteranslutning? Samma firma som vill ha 25kkr efter rutavdrag av mig.
Samtidigt som grannarna
De ville ha 25tkr om 5/7 anmälde, och 23 om 7/7 anmälde
Efter en del dealande kom vi överens om 18500

De vill ju sälja och gör en himla vinst, man ska vara fräck och pruta

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.