P
Gri11en skrev:
Ska det kosta 13000:- att ansluta sig när det är grävt och klart och slangen finns i huset? Det vill Karlstads stadsnät ha.
Har du redan betalt för nedgrävning och slangdragning tidigare? Om inte så är det rimligt att göra det nu när du vill ansluta dig tycker jag nog.

18000 kr Teleservice Sjöbo.

Vi har köpt ett hus där man har förberett för fiber bara.

bra-byggare skrev:
Har du redan betalt för nedgrävning och slangdragning tidigare? Om inte så är det rimligt att göra det nu när du vill ansluta dig tycker jag nog.
Se ovan

Gri11en skrev:
Vi har köpt ett hus där man har förberett för fiber bara.
Högst rimligt och troligtvis ett bra pris, om det sedan är kostnader enbart för de tjänster du betäller.
Det du betalar för är grävning och dragning av fiber där fiberägaren ännu inte fått betalt för er fastighet.

Betalade vår/sommar 2014 15700:- för fiberinstallation av kommunägda Utsikt i Linköping.
Fick gräva själv, men övrig installation ingick.

/C¨

11 300 plusminus 2000. Fiberföreningen (Ölme fiber) gräver i egen regi. Det skulle kostat minst 40 000 annars. Sen när kanalisationen är utförd så tar Kristinehamns stadsnät: IP-only över och kopplar in allt. Vi är först i Sverige med den här arbetsfördelningen, helt klart det prisvärdaste alternativet. Dock så tar det tid, många griniga markägare som ska bearbetas.

Intressant då vi i vår fiberförening tänker i samma banor som Ölmefiber.
Inväntar dock besked om bidrag eller inte och har så gjort en längre tid!!!
Hur har ni projekterat? Har ni köpt detta av en fristående konsult eller har ni haft denna kunskap själva?

Tätt samarbete med IP-only och markägare. Inihelvetemycket ideella timmar i planeringsstadiet.

Konsult var inblandat, sett efteråt helt i onödan då han inte kände till området.

12 500 kronor inklusive grävning, blåsning av fiber samt installation av teknisk utrustning (fiberuttag och wetternet-box). Detta är kampanjpris hos Jönköping Energi. Efteranslutning blir 17 500.

Gamla priset var någonstans runt 5-7000, så de höjde rejält häromåret.

Har fått erbjudande om Telia öppenfiber här hemma i vårt område nu. Verkar som tidigare pris varit 19900:-, men det kampanjpris jag fick nu var 21900:-. Vi köpte huset några veckor efter att förra kampanjen avslutats och trots tjat hos Telia så gick det inte hoppa på tåget förra kampanjen. Fibern är i vårt fall redan dragen till tomtgränsen, så det är bara sista snutten som fattas in i huset nu..

Synd att de höjt med 2000:- men lär ju hoppa på kampanjen ändå..

Jag har tackat ja till erbjudande från IP-Only. Först skulle de ha runt 20 000 om de skulle gräva och 15 900 om jag grävde själv. Det var det jag tackade ja till.

Efter ett tag kom ett nytt brev. De erbjöd alla i min stad fiber för priset 17900 om de gräver, samt 13 900 om jag gräver själv.

Nya priset gällde även oss som redan skickat in avtal, så mitt pris blev till slut 13 900:-

OM det nu blir någon fiber så klart. De har tagit byggbeslut, men det är väl mycket som ska klaffa innan de sätter skopan i marken.

20 000:-. Dala energi, paketpris där grävning fram till hus ingår. Beställt 2016. Hus på landet, 0,5km till närmsta granne.

2013 så var det dags för vår förening att renovera kabel-tv nätet, hade Comhem som leverantör och analogt nät.

Ringde och hörde om de hade något erbjudande eller några installationstjänster med ev. bindningstidet - fick svaret att det fanns inte och det var bara att själva ta in offerter på byte av kabeltv nät, sedan kunde ComHem koppla in och erbjuda både digitalTv och bredband.

Kontaktade Telia och vi tackade ja till deras erbjudande:

Fiberanslutning in till fastighet och mellan husen, switchar samt kabeldragning till alla lägenheter samt hobbylokaler och tvättstugor, kostnad 0:- mot ensamrätt i 7 år. Månadskostnad 259:- för 100/10Mbit bredband, Digitaltv Kanalpaket lagom samt bredbandstelefoni (exkl. samtalskostnad).

Vi är mycket nöjda med Telia, de håller mer än väl utlovad hastighet och haft få driftstörningar. Att sedan en uppgradering till 250/100 kostar en hundring extra är inte heller fel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.