33 271 läst ·
110 svar
33k läst
110 svar
Vad har ni betalt för anslutning av fiber
11 300 plusminus 2000. Fiberföreningen (Ölme fiber) gräver i egen regi. Det skulle kostat minst 40 000 annars. Sen när kanalisationen är utförd så tar Kristinehamns stadsnät: IP-only över och kopplar in allt. Vi är först i Sverige med den här arbetsfördelningen, helt klart det prisvärdaste alternativet. Dock så tar det tid, många griniga markägare som ska bearbetas.
Medlem
· Södermanlands län
· 112 inlägg
Intressant då vi i vår fiberförening tänker i samma banor som Ölmefiber.
Inväntar dock besked om bidrag eller inte och har så gjort en längre tid!!!
Hur har ni projekterat? Har ni köpt detta av en fristående konsult eller har ni haft denna kunskap själva?
Inväntar dock besked om bidrag eller inte och har så gjort en längre tid!!!
Hur har ni projekterat? Har ni köpt detta av en fristående konsult eller har ni haft denna kunskap själva?
12 500 kronor inklusive grävning, blåsning av fiber samt installation av teknisk utrustning (fiberuttag och wetternet-box). Detta är kampanjpris hos Jönköping Energi. Efteranslutning blir 17 500.
Gamla priset var någonstans runt 5-7000, så de höjde rejält häromåret.
Gamla priset var någonstans runt 5-7000, så de höjde rejält häromåret.
Har fått erbjudande om Telia öppenfiber här hemma i vårt område nu. Verkar som tidigare pris varit 19900:-, men det kampanjpris jag fick nu var 21900:-. Vi köpte huset några veckor efter att förra kampanjen avslutats och trots tjat hos Telia så gick det inte hoppa på tåget förra kampanjen. Fibern är i vårt fall redan dragen till tomtgränsen, så det är bara sista snutten som fattas in i huset nu..
Synd att de höjt med 2000:- men lär ju hoppa på kampanjen ändå..
Synd att de höjt med 2000:- men lär ju hoppa på kampanjen ändå..
Jag har tackat ja till erbjudande från IP-Only. Först skulle de ha runt 20 000 om de skulle gräva och 15 900 om jag grävde själv. Det var det jag tackade ja till.
Efter ett tag kom ett nytt brev. De erbjöd alla i min stad fiber för priset 17900 om de gräver, samt 13 900 om jag gräver själv.
Nya priset gällde även oss som redan skickat in avtal, så mitt pris blev till slut 13 900:-
OM det nu blir någon fiber så klart. De har tagit byggbeslut, men det är väl mycket som ska klaffa innan de sätter skopan i marken.
Efter ett tag kom ett nytt brev. De erbjöd alla i min stad fiber för priset 17900 om de gräver, samt 13 900 om jag gräver själv.
Nya priset gällde även oss som redan skickat in avtal, så mitt pris blev till slut 13 900:-
OM det nu blir någon fiber så klart. De har tagit byggbeslut, men det är väl mycket som ska klaffa innan de sätter skopan i marken.
2013 så var det dags för vår förening att renovera kabel-tv nätet, hade Comhem som leverantör och analogt nät.
Ringde och hörde om de hade något erbjudande eller några installationstjänster med ev. bindningstidet - fick svaret att det fanns inte och det var bara att själva ta in offerter på byte av kabeltv nät, sedan kunde ComHem koppla in och erbjuda både digitalTv och bredband.
Kontaktade Telia och vi tackade ja till deras erbjudande:
Fiberanslutning in till fastighet och mellan husen, switchar samt kabeldragning till alla lägenheter samt hobbylokaler och tvättstugor, kostnad 0:- mot ensamrätt i 7 år. Månadskostnad 259:- för 100/10Mbit bredband, Digitaltv Kanalpaket lagom samt bredbandstelefoni (exkl. samtalskostnad).
Vi är mycket nöjda med Telia, de håller mer än väl utlovad hastighet och haft få driftstörningar. Att sedan en uppgradering till 250/100 kostar en hundring extra är inte heller fel.
Ringde och hörde om de hade något erbjudande eller några installationstjänster med ev. bindningstidet - fick svaret att det fanns inte och det var bara att själva ta in offerter på byte av kabeltv nät, sedan kunde ComHem koppla in och erbjuda både digitalTv och bredband.
Kontaktade Telia och vi tackade ja till deras erbjudande:
Fiberanslutning in till fastighet och mellan husen, switchar samt kabeldragning till alla lägenheter samt hobbylokaler och tvättstugor, kostnad 0:- mot ensamrätt i 7 år. Månadskostnad 259:- för 100/10Mbit bredband, Digitaltv Kanalpaket lagom samt bredbandstelefoni (exkl. samtalskostnad).
Vi är mycket nöjda med Telia, de håller mer än väl utlovad hastighet och haft få driftstörningar. Att sedan en uppgradering till 250/100 kostar en hundring extra är inte heller fel.