Hej, håller på att renovera ett gammalt 1860-tals timmerhus. Har snart färdigt första delen men när jag började för 2 år sen så rev jag all panel och tapet på insidan i hela byggnaden för att se skicket på timran.

Idag märkte jag att i ett av rummen så ser alla väggar ut som på bilden. Alltså helt mögliga. Och detta har skett EFTER att panel- och tapet lagren blivit rivna för dagen när timran exponerades var den mögelfri.

Mögligt timmerhus med fläckar och sprickor på väggarna, visar skicket efter att panelen och tapeten tagits bort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Der verkar ju vara målfärgen (eller vad man ska kalla det) som är boven. I resten av huset är det obehandlat/ofärgat timmer.

Den här delen på huset är för övrigt väldigt "ventilerat". Fönsterrutor söndriga t.ex.

Vad är det dom har penslat på väggarna i tiderna? Varför har det blivit mögligt efter att panelen och tapeten tagits bort? Borde jag göra något åt det redan nu eller går det att hyvla/bila bort sen (om ~1 år) när jag börjar arbeta på denna del?

(Vet inte ifall detta passade bäst under Miljö & Hälsa, Timmerhus eller Färg, mål o tapet forumet men fick bli detta.)

Redigerat:
Jag gissar att du någon gång har haft hög luftfuktighet i rummet. Jag antar att huset står tomt delar av året. Jag har ett sommarhus som står kallt under vintern och på våren blir det märkbart fuktigt inne. Ett år kom jag dit och då hade motorsågsbyxorna som hängde i hallen mögel på sina ställen. Samma gällde svettbandet på ett par kepsar. Antagligen fanns det organiska avlagringar på dem som möglet kunde leva av. Sedan dess är jag noga att tvätta allt innan jag kallställer.

Vidare misstänker jag att det finns någonting organiskt i färgen som mögelsvampen kan leva av. Äggoljetempera tror jag exempelvis är anfällig för mögel. Du borde kunna tvätta bort det, men det beror ju lite på vad det är för färg och hur rädd du är om väggen.

Henningelvis Henningelvis skrev:
Jag gissar att du någon gång har haft hög luftfuktighet i rummet. Jag antar att huset står tomt delar av året. Jag har ett sommarhus som står kallt under vintern och på våren blir det märkbart fuktigt inne. Ett år kom jag dit och då hade motorsågsbyxorna som hängde i hallen mögel på sina ställen. Samma gällde svettbandet på ett par kepsar. Antagligen fanns det organiska avlagringar på dem som möglet kunde leva av. Sedan dess är jag noga att tvätta allt innan jag kallställer.

Vidare misstänker jag att det finns någonting organiskt i färgen som mögelsvampen kan leva av. Äggoljetempera tror jag exempelvis är anfällig för mögel. Du borde kunna tvätta bort det, men det beror ju lite på vad det är för färg och hur rädd du är om väggen.
Jo denna del har stått kall i över 50 år. Äggoljetempera är en av min gissning också. Lite lustigt bara att det först nu börjat mögla, och mycket på en gång.

Är inte alls rädd om väggen den täcks in sen ändå. Men vågar man vänta med att åtgärda möglet eller borde jag ta itu med det nu redan? (Som sagt bara detta rum med mögel och den här färgen)

Du kan prova att tvätta rent, klorin eller YES diskmedel och vatten kan vara värt att prova .

• Gilla
Metafor
  • Laddar…
Tvätta med ättika. Det gillar inte mögel. Gärna salt också

Lite åt det hållet blir även gipsskivor i ouppvärmt garage. Pappen på gipsskivorna är visserligen organisk men jag tror att det i hög utsträckning är smuts/damm som fastnat på väggarna/skivorna/ytorna som är den huvudsakliga maten för möglet. Tapetklister är normalt stärkelsebaserat vilket väl också är bra mat för mögel. Smuts och damm fastnar hela tiden på alla ytor så därför blir det nästan alltid mögelpåväxt om det är för fuktigt längre perioder såsom årstider.

Personligen hade jag inte brytt mig om möglet förrän det är dags att börja jobba med den väggen. Det kan ju komma tillbaka över ännu en ouppvärmd (=fuktig) vinter och då är det ogjort arbete.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.