Renoverar hemma, så hälften av radiatorerna avstängda. Då passar golvvärmen i badrummet på att ge upp en fredag kl 18...

Jag tror att felet sitter i ventilen..den fjädrar inte upp, och pinnen är helt lös, dvs går att bara lyfta upp utan motstånd men faller ner igen direkt om man släpper den.

Hur gör jag för att identifiera vilken sort det är och kan en vanlig klåpare byta den eller behöver jag något specialverktyg? Ventil i närbild med en lös tapp på ovansidan, del av golvvärmesystem i ett pågående renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Jochi
  • Laddar…
Det brukar gå att fixa med lite milt våld. Tryck hårt på piggen med något hårt många gånger och varva med att knacka på ventilhuset så släpper ventilen till slut

Det sitter en adapter på ventilen, skruva av adaptern så kommer du åt ventilens packbox & stift.

Om ventilkäglan sitter fast så kan man banka/slå på ventilhuset "som en hackspett" så släpper ofta ventilkäglan.

useless useless skrev:
Det brukar gå att fixa med lite milt våld. Tryck hårt på piggen med något hårt många gånger och varva med att knacka på ventilhuset så släpper ventilen till slut
Demmpa Demmpa skrev:
Det sitter en adapter på ventilen, skruva av adaptern så kommer du åt ventilens packbox & stift.

Om ventilkäglan sitter fast så kan man banka/slå på ventilhuset "som en hackspett" så släpper ofta ventilkäglan.
Även om själva piggen är så att säga helt lös?
Tänker att ventilgummit eller vad det kan heta har lossat?

Frustrator Frustrator skrev:
Även om själva piggen är så att säga helt lös?
Tänker att ventilgummit eller vad det kan heta har lossat?
Piggen sitter inte fast i ventilen, så när gummit fastnat och ventilen inte fjädrar ut blir piggen lös.

useless useless skrev:
Piggen sitter inte fast i ventilen, så när gummit fastnat och ventilen inte fjädrar ut blir piggen lös.
Då finns d t hopp :)
Ska knacka så fort jag fått ungarna i säng..

Ventilkomponenter på grå yta: Danfoss och MMA ventilhus och insats, packboxar och stift, utan adapter.
Skapa konto

Ventilinsatsen urskruvad ur ventilhuset, packboxen urskruvad ur ventilinsatsen,stiftet urtryck från packboxen.
Övre är en Danfoss, nedre en MMA

Det som saknas på ovanstående bild men som du har är adaptern,
Ventilinsats med packbox och stift, förmodligen Danfoss eller MMA, adaptern saknas enligt beskrivningen.
Skapa konto

Demmpa Demmpa skrev:
[bild]
Ventilinsatsen urskruvad ur ventilhuset, packboxen urskruvad ur ventilinsatsen,stiftet urtryck från packboxen.
Övre är en Danfoss, nedre en MMA

Det som saknas på ovanstående bild men som du har är adaptern,
[bild]
Ok.
Tacksam för all hjälp, är ju lite lost på det här med vvs.
Nu verkar ventilen lossat. Visst borde det bli varmt om jag bara låter ställdonshatten vara av nu? (Om det är den som konstrar)

Ja.

Insåg att det ju skett en ändring till sista tiden, de röda slangarna är nyinkopplade men är båda avstängda.. och allt är avluftat. (Både kopplat och luftat av rörmokare).
Kanske bara märkt att det inte funkar pga kallt ute..

Före Rörsystem med nykopplade röda slangar och inspektionsbox, två avstängda ventiler och strömanslutningar på en vägg.
Skapa konto

Efter
Rörsystem med två röda avstängda slangar, kopplat och avluftat av rörmokare, mot en grön vägg.
Skapa konto

Går den tunna "blå" slangen till golvvärmen i badrummet?
Om ja, så är inte det avstängd, däremot så kan cirkulationspumpen gett upp, den typen av cirkulationspumpar håller inte mer än ca fem år.

Demmpa Demmpa skrev:
Går den tunna "blå" slangen till golvvärmen i badrummet?
Om ja, så är inte det avstängd, däremot så kan cirkulationspumpen gett upp, den typen av cirkulationspumpar håller inte mer än ca fem år.
Blå slangen till badrummet. Cirkulationspumpen snurrar på, åtminstone just nu..

Vattnet ska gå medurs i min koppling?
Isf är det nog cirkulationspumpen som ändå gett upp..
Men den låter om man drar upp den på full fart och förstärker ljudet i telefonen, kanske lite rasslande ljud iofs. Får låta ngn kompetent byta på måndag.

Demmpa Demmpa skrev:
Den låter inte helt frisk, troligen är keramiklagerkulan som pumphjulet hänger på sliten.

Såhär ser motorn och pumphjulet ut,
[bild]

[länk]

[länk]
Åt vilket håll gängar motorn på? Tänker om jag stänger vattnet till golvvärmen, tömmer ut en del vatten och bara kollar.om jag kan skruva loss och se så ingen skit fastnat. Best case får jag igång den och får värme idag, sämst case får någon som vet vad de gör ändå fixa..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.