Hej, jag har ärvt ett hus utav min far och jag skulle vilja veta vad det är för typ av värme system som sitter här.. Jag ska göra mitt bästa för att förklara för er med ord och bilder

Som jag har förstått det så är detta en värmeväxlare, jag vet inte riktigt hur en sån fungerar heller men jag har gått upp på vinden och jag kan säga att det vita röret är ett tilluftsrör, luftintaget sitter på husväggen. Plåtröret har ett plaströr i sig som ser ut att gå upp på taket. Dom båda rören går ihop nertill bakom gallret ni ser, under värmeväxlaren. På plåtröret så sitter det en ratt och vad jag antar är ett spjäll av något slag. I alla rummen sitter det väggventiler som blåser in luft, ingen av dom blåser ut luft. Så hur funkar det här, är plåtröret ett insug eller ett utsug? Jag fattar inte detta

Anledningen till att jag vill förstå mig på detta är att det är ett väldans drag i ventilationen och det blir kallt på vintrarna så jag tänkte om det gick att lösa det problemet, typ att begränsa intagsluften eller något men jag vet inte vilka konsekvenser det har så därför så frågar jag er. Ni är välkommna med era teorier om vad detta är för ett system och hur det fungerar :) Tack på förhand //Andreas

P.S Anledningen till att det ser ut som det gör är att det sitter ett icke standard relä i då originalet gick sönder, jag håller på att lösa detta så det är ingen fara med det

• Värmeväxlare med tilluftsrör och gallret nertill, bredvid en dammsugare i ett bostadsutrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmeväxlare med rör och rattar, potentiellt ventilationssystem i ett hus.
    Skapa konto
  • Värmeväxlarinstallation med synligt gallergaller, ett metallrör på en hylla och diverse föremål inklusive ventilationskomponenter.
    Skapa konto
  • Galvaniserat plåtrör med ratt och spjäll, troligtvis en del av ventilationssystemet.
    Skapa konto
  • Etikett från enessen ab med information om värmesystemets modell och tekniska specifikationer.
    Skapa konto
  • Typskylt på en äldre värmeväxlare tillverkad av Enessen AB med tekniska specifikationer.
    Skapa konto
Redigerat:
Hej, Efter lite vridande o vändande på bilderna kan jag ge mig på en analys

Det finns ett fläktaggregat med filter i en låda samt elektrisk förvärmning av luft i den ovanför med tre värmeelement. Går säkert att ställa effekten beroende på vilka som är inkopplade.

När du säger att rummen har luftdon ut genom vägg så måste detta vara pga. förvärmningen också vara tilluft. Men tar den luften nedtill i gallret från rummet där den står så blir det knepigt att förstå. Men blåser den ut luft där så kanske lättare att fatta

H håbbe1961 skrev:
Hej, Efter lite vridande o vändande på bilderna kan jag ge mig på en analys

Det finns ett fläktaggregat med filter i en låda samt elektrisk förvärmning av luft i den ovanför med tre värmeelement. Går säkert att ställa effekten beroende på vilka som är inkopplade.

När du säger att rummen har luftdon ut genom vägg så måste detta vara pga. förvärmningen också vara tilluft. Men tar den luften nedtill i gallret från rummet där den står så blir det knepigt att förstå. Men blåser den ut luft där så kanske lättare att fatta
Den blåser ut luft där.. Som jag har fattat det så är det som att frånluften helt saknas här. Men jag är ingen expert

Frånluften ska tas ur kök, tvättstuga och badrum. Kan det vara förvärmd tilluft i det oisolerade spiro-röret till höger och det blandas med cirkulationsluften i "sockellådan"?

Det finns nog ingen intelligens i detta skåp mer än en förvärm fläkt för tilluft och ett plåtrör brevid. Det röret slutar väl inte under skåpet utan går igenom golv? Bör nog sitta någon annan fläkt nånstans som sköter frånluften. Kanske i köket

J Josth skrev:
Frånluften ska tas ur kök, tvättstuga och badrum. Kan det vara förvärmd tilluft i det oisolerade spiro-röret till höger och det blandas med cirkulationsluften i "sockellådan"?
Allright, Plåtröret är kallt, köket verkar ha tilluft så som det känns. Just nu känner jag varken tilluft eller drag i badrum eller tvättstuga men vad jag kan minnas så är det tilluft även där

H håbbe1961 skrev:
Det finns nog ingen intelligens i detta skåp mer än en förvärm fläkt för tilluft och ett plåtrör brevid. Det röret slutar väl inte under skåpet utan går igenom golv? Bör nog sitta någon annan fläkt nånstans som sköter frånluften. Kanske i köket
Nej, röret slutar där vid gallret. Alltså det verkar ju som att det går utfrån rätt in sen med nått sorts spjäll emellan. Jag fattar ingenting, spjället är nästan stängt nu iaf. Jag har provat att öppna det helt och att nästan stänga det helt, jag tycker inte att det märks så stor skillnad. Har dock tänkt att det kanske inte är bra att stänga det helt men jag fattar inte alls hur det här funkar

Om det är ±0° ute och 20° inne så kanske tilluften i plåtröret kan bli ca 15°(?) Någonstans i huset måste det finnas ett värmeåtervinningsaggregat. Kanske på vinden?

J Josth skrev:
Om det är ±0° ute och 20° inne så kanske tilluften i plåtröret kan bli ca 15°(?) Någonstans i huset måste det finnas ett värmeåtervinningsaggregat. Kanske på vinden?
Jag var uppe på vinden men jag såg inget, å andra sidan så är det ju rätt mkt isolering där uppe kanske jag skulle ha grävt lite i isoleringen om du säger att det borde finnas nån låda där.. Jag får göra det.

Nu har jag varit uppe på vinden och grävt i isoleringen, det finns inget aggregat där uppe utan rören går bara rakt igenom taket sen ut. Plåtröret är jag inte säker på om det är ut eller insug men när jag tar lös gallret nertill och känner så känns det som att det blåser in. Det känns även som att det blåser in iaf måttligt när jag vridit den där ratten på röret till 0, och aningen mer när jag ställer den på 5. Hmm, jag får väll prova mig fram men det är den känslan jag har fått ända från början att det här inte direkt verkar vara något standardsystem..

Om det nakna plåtröret till höger går rakt upp genom vinden och ut på taket verkar det som värmeväxlare saknas!? Det röret måste ta in frisk uteluft som borde förvärmas i en värmeväxlare enligt systembeskrivningen. Finns det någon värmeväxlare ovanför spisen bakom kryddhyllan?

J Josth skrev:
Om det nakna plåtröret till höger går rakt upp genom vinden och ut på taket verkar det som värmeväxlare saknas!? Det röret måste ta in frisk uteluft som borde förvärmas i en värmeväxlare enligt systembeskrivningen. Finns det någon värmeväxlare ovanför spisen bakom kryddhyllan?
Öppet ventilationsschakt med filter och flexibla rör i ett skåp över köksbänk med timer och köksredskap.
Skapa konto
En smutsig köksfläktsmodul avlägsnad och placerad på en köksbänk bredvid en spis.
Skapa konto

Tamefan.. Där satt det en! Ser ju ut att va flera rör där också.. Det där måste ju sitta ihop uppe på vinden på nått vis jag får klättra upp dit igen och kolla. Men nu blir det grovrengöring iaf. Tusen tack Josth det verkar som att vi blir lite klokare.. Som sagt jag ska kolla hur allt det här sitter ihop så fort som jag har samlat mig modet att klättra upp dit en tredje gång. Vad jag såg senast så var det helt enkelt 2 rör till värmeväxlaren och ett rör till köksfläkten som gick igenom taget, men självklart måste väll det där sitta ihop på något vis

• Gilla
Josth
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.