Hej! Jag bor i ca 230kvms villa med 1.5 plan.

Jag värmer huset genom panna och har golvvärme på nedervåningen (delar av den) och element. På övervåningen (som alltid är kall) har jag ett element i varje rum som dock aldrig/sällan är på samt en liten toalett utan något.

Ventilation
Övervåning
3 stycken sovrum, liten toalett och en balkong. Finns någon form av tilluftsventil i ett av rummen. Övriga delen av ovanvåningen + 2 sovrum saknar ventiler.

Nedervåningen
Nedervåningen består av en gigantisk hall, pannrum, 2 sovrum, tvättstuga, badrum, kök och vardagsrum
Pannrummet som alltid står stängt har bara ett fyrkantigt hål med en metall kåpa (alltså inget annat än ett hål och ett skydd).
Sovrummet som ligger vägg i vägg saknar ventilation.
Lilla sovrummet som ligger en bit in i hallen, saknar ventilation (Golvvärme)
Tvättstugan saknar ventilation (Golvvärme)
Köket saknar ventilation
Badrummet har en Pax Calima (Golvvärme)
Vardagsrummet har en vanlig tilluftsfläkt (uråldrig antar jag).

Jag har haft en ventilationsfirma som kollade på allt och sa att det skulle kosta en halvförmögenhet om jag ska börja dra massa kanaler. De rekommenderade spaltventiler men har hört dåligt rykte om dem.

Så hur ska jag göra för att få bra ventilation? Jag ska i veckan få upp en Calima fläkt i tvättstugan. Men resten av huset? Och vad heter "systemet"? Mekanisk frånluft? Mekanisk tilluft? Mekanisk ingentingdåjagsaknarluft?

Mekanisk frånluft=motordriven fläkt som drar ut luft
Mekanisk tilluft=motordriven fläkt som blåser in friskluft

Kanske diskuterade ni ett sk FTX-system ett system som bygger på både mekanisk till- och frånluft, där tilluften värms upp av den avgående frånluften.

Någon form av ventilation måste ni väl ha i kök, badrum och tvättstuga?

Hur gammalt är huset? Din beskrivning över den i stort sett obefintliga ventilationen låter märklig.
I äldre hus använde man självdrag som grund för ventilation.

Pax-fläktar och andra fläkt i samma storlek fungerar bra i små utrymme som toaletter etc, men kan inte ses som något universalfix för vent. i ett helt hus.

Hej!
I köket (35kvm) har vi kåpan ovanför spisen.
I badrummet har vi Pax Calima (i lilla toaletten på övervåningen sitter någon plats-fyrkant med ränder, antar att det är någon form av luft). Jag är extremt oinsatt tyvärr.
Huset är byggt 1920, en del av huset (den stora hallen med sovrum + tvättstuga) byggeds 2014, och saknar, konstigt nog (fråga mig inte varför) ventilation. Jag köpte huset förra året.

Krypgrund finns under kök/kontor/vardagrsum (om det är väsentligt?).

E etompau skrev:
Mekanisk frånluft=motordriven fläkt som drar ut luft
Mekanisk tilluft=motordriven fläkt som blåser in friskluft

Kanske diskuterade ni ett sk FTX-system ett system som bygger på både mekanisk till- och frånluft, där tilluften värms upp av den avgående frånluften.

Någon form av ventilation måste ni väl ha i kök, badrum och tvättstuga?

Hur gammalt är huset? Din beskrivning över den i stort sett obefintliga ventilationen låter märklig.
I äldre hus använde man självdrag som grund för ventilation.

Vad upplever du för problem med husets vent? Det är inget måste att ha ventiler i alla bostadsutrymme.
Badrum har under lång tid nyttja konvektion som grund för vent. dvs varm luft stiger uppåt, låter som det är det du har i toa på övervåningen.

E etompau skrev:
Vad upplever du för problem med husets vent? Det är inget måste att ha ventiler i alla bostadsutrymme.
Badrum har under lång tid nyttja konvektion som grund för vent. dvs varm luft stiger uppåt, låter som det är det du har i toa på övervåningen.
Tack för svar! Verkligen uppskattat.

Det finns en lukt i vardagsrummet som kommer från krypgrunden. så när besiktningsmannen var här så sa han att det beror på dålig ventilation. Han (och sedan ytterligare en som vi tog in) sa att ventilationen är dålig. I Sovrummen får vi knappt luft när vi sover och går man in i rummet luktar det allt annat än gott.

I öppna spisen i vardagsrummet när vi eldar, efter ca 30-40 minuter brukar all rök komma ut. När jag pratade med sotaren frågade han "Har ni bra ventilation?". För tydligen så finns det inte tillräckligt med luft i rummet.

Sedan så känner jag inte riktigt att fläkten i badrummet verkar klara av det trots att den kör för fulla muggar. När man duschar blir det snabbt imma och nästan dimma. Vidare när man kommer in i badrummet så känns det kvavt där en vanlig vinter när golvvärmen är på.

Så jag antar att det som löser det är bättre ventilation? (Märk väl att jag inte kan något om något som har med hus att göra, allra minst ventilation).

OK, om du inte kan elda utan att det ryker in så tyder det på att något är fel. En brasa kräver mycket syre för att brinna, det drar den in från otätheter och ventiler i huset.

Märkligt att du inte har kunnat få några vettiga råd av de firmor/personer som har varit på besök. Att på distans komma upp med lösningar och i ett forum är betydligt svårare.

E etompau skrev:
OK, om du inte kan elda utan att det ryker in så tyder det på att något är fel. En brasa kräver mycket syre för att brinna, det drar den in från otätheter och ventiler i huset.

Märkligt att du inte har kunnat få några vettiga råd av de firmor/personer som har varit på besök. Att på distans komma upp med lösningar och i ett forum är betydligt svårare.
En välansedd och stor ventilationsfirma var här och tittade. Han tyckte att jag skulle ha spaltventiler i alla fönster i hela huset utom: Badrum, kök, tvättstuga. Men sen när jag läste om det är det folk som skriver att det inte är så bra :S

Vad skulle vara så dåligt med det?

Huset är 100 år gammalt, är fönsterna original eller är de renoverade och utbytta mot täta typer med isolerglas?
Du kan ju testa att elda och öppna ett fönster på glänt och se om det brinner på korrekt sätt.

Jiji Jiji skrev:
Vad skulle vara så dåligt med det?
Jag frågade på ett annat forum och någon som jobbade med det sa att spaltventiler är extremt dåliga. Någon här på forumet hade skrivit det också (sökte runt innan jag skrev mitt inlägg) och då handlade det om kondens och annat skit som kunde bli med det.

E etompau skrev:
Huset är 100 år gammalt, är fönsterna original eller är de renoverade och utbytta mot täta typer med isolerglas?
Du kan ju testa att elda och öppna ett fönster på glänt och se om det brinner på korrekt sätt.
Eldar jag med öppet fönster så händer inte detta, så det är de vi gör nu, vi eldar och öppnar ett fönster. Blir mer mysfaktor nu än värme. Det är lite blandat i huset, på nedre våningen är det nyare fönster och 3-glas.

Man brukar ha frånluft, dvs luft från rummet och ut till det fria i kök, badrum och toaletter. Enklast är en PAXfläkt eller liknande som styrs av fukt, tid, eller temperatur. Om du har en sådan kolla om det finns drag med ett värmeljus som du håller för öppningen när den går.
Jag har satt in en fläkt i nya badrummet med en massa inbyggd intelligens och ett dragsnöre för tillfälliga besök. Mycket bra.
Dessa fläktar pumpar ut luften ur dessa rum och luften ersätts då av halvdålig luft från bostadsutrymmena genom spalten under dörren. Badrumsdörrar har ofta en undersida med extra spalt.
Hemma har jag tilluft i bostadsutrymmena genom spaltventiler i fönsterkarmar och det fungerar mycket bra. Till skillnad mot självdrag genom otäta fönster kan man bestämma själv om de ska vara öppna eller inte.
Pratar vi FTX och liknande system blir du av med en förmögenhet utan att det betalar sig tror jag. Ett gäng bra fläktar kostar kanske 15 kkr.
Man bör också plocka bort alla ventilkåpor och rengöra bakom så att flödet är obehindrat.

H Housekeeper skrev:
Jag frågade på ett annat forum och någon som jobbade med det sa att spaltventiler är extremt dåliga. Någon här på forumet hade skrivit det också (sökte runt innan jag skrev mitt inlägg) och då handlade det om kondens och annat skit som kunde bli med det.
Jaha, jag bor i ett hus byggt 08 med treglas och spaltventiler. Vi har inget problem med dem. Jag har också bott i ett äldre hus där vi satte in spaltventiler pga liknande problem som du beskriver (fönster som då var cirka 20 år gammal) och det fungerade utmärkt även där.
I huset jag bor i nu har vi fläktstyrd frånluft och alltså spaltventiler i fönstren.
I ett gammalt hus jag har på landet är det självdrag och inga ventiler mer än i skafferiet. Men då är ju fönstren väldigt otäta. I ditt fall är ju fönstren alldeles för täta eftersom du inte kan elda.

Tack alla för svar. Imorgon kommer elektrikern så tänkte förbereda hålet i väggen. Var rekommenderar ni att fläkten (pax Calima) ska sitta?

• Vit vägg ovanför ett fönster med ett förberett hål för fläktinstallation nära taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.