A AndersS skrev:
Nu gissar jag, är det en utkastare med backventil som inte fungerar som den ska. Om vi tänker oss att en startad högtryckstvätt skapar ett visst motstånd som gör att backventilen går i stängt läge, dvs något med ventilen påverkar.
Nu får vvs'arna rycka in med sin kunskap.
Jag har för mig att vvsarna pratade om en backventil när de monterade grejerna. Min far tyckte det lät konstigt dock, men man brukar alltså ha en backventil?

Det förekommer och då kan det var den som är boven. Lägg upp ett par bilder på utkastaren, både från utsidan och insidan.

Krilleman
Ja, en vanlig att nya vattenutkastare har en backventil "inbyggd" ofta med fjäderbelastad kägla.

Vilken FMM-utkastare har du?

Eftersom huset byggdes 2015, så gissar jag på denna variant:

Vattenutkastare av märket FMM monterad på en vägg, med inringad del som visar inbyggd backventil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Edit:
Är det den varianten du har, så är backventilen inringad i gult.

Det borde gå att demontera hela spindeln och prova utan den delen. Men då underlättar det ju enormt om du har separat avstängning till vattenutkastaren, eftersom du tar bort möjligheten att stänga av vattnet då!

https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/MONT/MONT_10_4316696.pdf

Exploded-view ritning av delar till en FMM vattenutkastare med backventilen inringad i gult.

Redigerat:
Immobil Immobil skrev:
Det förekommer och då kan det var den som är boven. Lägg upp ett par bilder på utkastaren, både från utsidan och insidan.
Installation av backventil och röranslutningar på vägg inomhus.
Skapa konto
Monterad backventil på vit vägg med synliga skruvar och kopplingar.
Skapa konto

Krilleman Krilleman skrev:
Ja, en vanlig att nya vattenutkastare har en backventil "inbyggd" ofta med fjäderbelastad kägla.

Vilken FMM-utkastare har du?

Eftersom huset byggdes 2015, så gissar jag på denna variant:

[bild]

Edit:
Är det den varianten du har, så är backventilen inringad i gult.

Det borde gå att demontera hela spindeln och prova utan den delen. Men då underlättar det ju enormt om du har separat avstängning till vattenutkastaren, eftersom du tar bort möjligheten att stänga av vattnet då!

[länk]

[bild]
Se bilderna ovan. Jag förstår inte riktigt hur backventilen är monterad i din infällda bild?

Fjädern försöker stänga krankäglan men vattentrycket är starkare så vattnet kan flöda.
Får man flöde åt fel håll så stänger krankäglan
När man stänger så trycker spindeln direkt på käglan.

Protte

Jag har liknande problem, det har funkar i 7 år när det började strula.

När man öppnar kranen kommer bara en igen rännil, typ några liter / min, jag har en kort slang på 2m kopplad till utkastet.
Om ja viker slangen så det blir fullt mot tryck i den hör man en smäll i ventilen och sedan flödar vattnet för fullt!

M
Det borde vara det sk. återsugningsskyddet i utkastaren som spökar när du öppnar kranen och får mottryck från tvätten. Har du provat att sätta tvätten på typ handfat eller annat ställe?
Återsugningsskydd, eller backventil, måste man ha om man har kommunalt avlopp. Detta för att om man tex. har en vattenslang liggande med tryck på i trädgården i solen så kan det bakterieuppvärmda vattnet tryckas in bakvägen in i det kommunala systemet.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Krilleman
OK du har alltså en FMM 4290. Den har ingen fjäderbelastad backventil som enligt min förra bild. Men FMM har även haft "traditionell" backventil i bakstycket. Det måste du demontera hela bakstycket för att ta rätt på.

Har du kollat så att styrningarna på spindeln sitter som dom ska?! För det kan även påverka! Nr 6 på min bild med angivna mått vid pilarna. Minst 220mm & 30mm från krankäglan. Detta arbete kan göras utifrån.

Stäng av vattnet och gänga av överstycket (1 på bilden)
Dra ur hela spindeln (observera dom tre spåren i gängan så styrningarna kommer i mellan!)

Illustration av FMM 4290 blandarens inre delar med mätningar och numrerade komponenter.

Och här hittar du hela monteringsanvisningen. Oerhört bra att ha och kontrollera allt så det blivit rätt 2015!

http://www.fmmattsson.se/ResourceFiles/Documents/44988.pdf

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Det borde vara det sk. återsugningsskyddet i utkastaren som spökar när du öppnar kranen och får mottryck från tvätten. Har du provat att sätta tvätten på typ handfat eller annat ställe?
Återsugningsskydd, eller backventil, måste man ha om man har kommunalt avlopp. Detta för att om man tex. har en vattenslang liggande med tryck på i trädgården i solen så kan det bakterieuppvärmda vattnet tryckas in bakvägen in i det kommunala systemet.
Jag får helt enkelt prova att skruva isär den. Men det funkar ju med ett vattenslang, blir det ett större mottryck från tvätten då?

Krilleman
Efter lite mer letande så är det korrekt att det sitter en backventil i ventilhuset (som jag felaktigt benämnde bakstycke ovan).

Ventilhus med backventil från FM Mattsson, mässing, för vattennätet, visas mot vit bakgrund.

• Gilla
snowballtwo och 1 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Efter lite mer letande så är det korrekt att det sitter en backventil i ventilhuset (som jag felaktigt benämnde bakstycke ovan).

[bild]
Perfekt! Tack så mycket för allt letande och alla svar!

Men det vi tror är att när jag kopplar ihop vattenslangen med högtryckstvätten så blir det tryck mot backventilen som stänger av vattnet?
Varför uppkommer detta fenomen inte med den vanliga trädgårdsslangen?

Krilleman
Det finns bara två rörliga prylar i vattenutkastaren invändigt. Spindeln med käglan på slutet och backventilen. Något av dom två är troligtvis boven i dramat.

Demontera och kika om du hittar något felaktigt.

Sen som mera OffTopic skulle jag ha satt dit en avstängning innan vattenutkastaren.
Fullflödeskulventil rakt nedåt från ventilhuset (vrides 90º motsols) och sen gå på PEX:en med ett T-rör.
Skarva befintligt T-rör med en rak koppling där T-röret sitter nu. Bocka ett 15mm rör och anslut.

• Gilla
Immobil
  • Laddar…
S snowballtwo skrev:
Varför uppkommer detta fenomen inte med den vanliga trädgårdsslangen?
Kan tänka mig att när tvätten är igång bildas det ett visst mottryck som du inte får med med vanligt munstycke, dvs det blir olika tryckskillnad som påverkar.

• Gilla
snowballtwo
  • Laddar…
M
Precis som Leif och Anders skrev så kan det ha med tryckstötar att göra. När du öppnar vattenslangens munstycke så öppnar du försiktigt och det fungerar perfekt. När tvätten startar så smäller dess pump igång och börjar suga med ett antal 1000W. Det blir liksom 0-200 pang på, då kan backventilen stänga istället.
Jag bodde i ett gammalt hus en gång och där kunde duschens kägla börja hoppa om nån samtidigt öppnade en kran på annat ställe i huset. Ljudet som uppstod var helt fruktansvärt, bom-bom-bom-bom, det lät som att nån slog med slägga i väggen.

Det du skulle kunna testa med är att koppla på en extra slang för att se om det påverkar då du får större vattenmängd före utkastaren. Så har du en tillgång till 20m extra slang så koppla in den, fungerar det så köper du tid för att kunna fixa utkastaren.

• Gilla
martin43
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.