Skulle kolla till gavelventilerna då det kommit in ohyra på vinden och upptäckte den urfula träkonstruktion man gjort runt de ventilationsrör och avluftningsrör från avloppet som går upp i en plåtskorsten på taket.
Taket byttes för knappt 4 år sen, så hoppas väl att de kollade över tätning runt skorstenar då.
Men nu upptäckte jag att brädor vid ventilationen var blöta. Är enbart där omkring, ingen annanstans på vinden. Isoleringen på "golvet" är torr.
Är det smältvatten från snön som tagit sig in, eller spökar avlufyningen från avloppet?
Taket byttes för knappt 4 år sen, så hoppas väl att de kollade över tätning runt skorstenar då.
Men nu upptäckte jag att brädor vid ventilationen var blöta. Är enbart där omkring, ingen annanstans på vinden. Isoleringen på "golvet" är torr.
Är det smältvatten från snön som tagit sig in, eller spökar avlufyningen från avloppet?
Jag tror det är gammalt vatten som runnit, det såg rätt torrt ut i jämförelse med träet på lådan. De kanske inte bytte alla råspontar vid takbytet, om det ens är normal praxis, men det hela ska ha föregåtts av fuktskada på vinden.Jiji skrev:
Känner spontant att avvakta till våren /försommaren och se om det sker någon förändring. Eller kanske är läge att ge sig på det redan nu?
Du har 10 års garanti på arbetet som hantverkare gör på taket till en villa enligt konsumenttjänstlagen.
Så hör av dig till hantverkaren och informera att du hittat vatten på vinden vid avloppsgenomföringen. Säg att du är osäker på var det kommer ifrån men att du är orolig för läcka utifrån. Be personen komma snarast.
Försök vara med vid inspektionen
Var medveten att felet kanske inte är utifrån utan kondens från bostaden kan också vara orsak.
Beroende på var felet kommer ifrån kan du få betala för hantverkarens arbete.
Så hör av dig till hantverkaren och informera att du hittat vatten på vinden vid avloppsgenomföringen. Säg att du är osäker på var det kommer ifrån men att du är orolig för läcka utifrån. Be personen komma snarast.
Försök vara med vid inspektionen
Var medveten att felet kanske inte är utifrån utan kondens från bostaden kan också vara orsak.
Beroende på var felet kommer ifrån kan du få betala för hantverkarens arbete.
Om det är kallt ute kanske det är bättre att vänta.
Jag hade nog iof inte kunnat låta bli att dra ut några spik ur lådan och tittat in...
Men det lär ju knappast hända något väldigt mycket värre om du väntar lite.
Går avluftningen ut genom taket eller är det så enkelt att det slutar i lådan?
Snö borde väl inte komma in på vinden förresten?
Jag hade nog iof inte kunnat låta bli att dra ut några spik ur lådan och tittat in...
Men det lär ju knappast hända något väldigt mycket värre om du väntar lite.
Går avluftningen ut genom taket eller är det så enkelt att det slutar i lådan?
Snö borde väl inte komma in på vinden förresten?
Borde isf vara smältvatten som tagit sig in, tänker jag, har ju gått från -15 till +5 på några dagar. Ser ut som en halv sjö på gräsmattan. Kan nog snart börja släppa ut krokodilerna ur avloppen tror jagJiji skrev:
Om det är kallt ute kanske det är bättre att vänta.
Jag hade nog iof inte kunnat låta bli att dra ut några spik ur lådan och tittat in...
Men det lär ju knappast hända något väldigt mycket värre om du väntar lite.
Går avluftningen ut genom taket eller är det så enkelt att det slutar i lådan?
Snö borde väl inte komma in på vinden förresten?
Helt ärligt har jag ingen susning om hur långt röret sträcker sig. Har ser tre rör, ett som ser ut som gjutjärn, sen två eternitrör, allt inbakat i stenull...
Ovanför är en plåtlåda till Skorsten, men osäkert om den håller plats åt alla rör...
Om du tror att det är smältvatten läcker det ju någonstans och det är ju inte så bra.
Menar du att det som är i lådan inte syns på utsidan? Jag förstår nog inte riktigt.
Helt klart läge att undersöka var vattnet kommer ifrån. Jag hade dropp från spikar i ett plåttak och det hade stått så läge att den bärande konstruktionen var helt rutten. Det syntes inte in förrän alldeles på slutet men måste ha varit lite blött i massor med år... Även små droppar kan ställa till det om det får vara så för länge.
Menar du att det som är i lådan inte syns på utsidan? Jag förstår nog inte riktigt.
Helt klart läge att undersöka var vattnet kommer ifrån. Jag hade dropp från spikar i ett plåttak och det hade stått så läge att den bärande konstruktionen var helt rutten. Det syntes inte in förrän alldeles på slutet men måste ha varit lite blött i massor med år... Även små droppar kan ställa till det om det får vara så för länge.
Jag skulle nog vilja montera ett glidskydd i närheten av den där plåtskortsenen så man kan ta en kik själv i framtiden.Jiji skrev:
Om du tror att det är smältvatten läcker det ju någonstans och det är ju inte så bra.
Menar du att det som är i lådan inte syns på utsidan? Jag förstår nog inte riktigt.
Helt klart läge att undersöka var vattnet kommer ifrån. Jag hade dropp från spikar i ett plåttak och det hade stått så läge att den bärande konstruktionen var helt rutten. Det syntes inte in förrän alldeles på slutet men måste ha varit lite blött i massor med år... Även små droppar kan ställa till det om det får vara så för länge.
Den stora skorstenen har fått plåtkåpa, den är tät. Dock aldrig kunnat syna den där träkonstruktionen sitter under.
Om de har slarvat när de bytte takpannor och annat så det inte är helt tätt är ju en tanke. En annan är att det kommer fukt eller blir kondens via rören i trälådan. Men var väldigt blött där det var blött, kontra resten av vinden..
Kan notera att det var något torrare kring stället nu efter några dagars töande och varmare väder. Men det ligger i göra lådan iaf. Måste skaffa bättre munskydd, det är dålig luft på vinden med all isolering.Jiji skrev:
Ska ju naturlgtvis stå "ligger i ATT göra lådan", lät lite konstigt det där.B bradgard skrev:
Nu har jag ingen ordentlig fuktmätare, har placerat en analog sådan i källaren som satt på ett loppisfynd. Osäkert hur akurat den är. Nu vet jag inte hur mycket fukten borde kunna vara i vinden jämfört med uteluften. Har aldrig känt att det varit minusgrader uppe de få gånger jag varit upp under de kylslagna dagarna och slagit bort gamla getingbon och rensat likdelar... Så hur mycket fukten utifrån hamnar inne vette katten. Det har aldrig känts fuktigt i isoleringen, bortsett från där dårå.
Enligt SMHI ska det t.ex. vara kring 45-50 % luftfuktighet på dagen idag och krypa upp mot 75 % under natten.
Men jag är fortfarande nyfiken på vad det är för annat rör som finns bakom.
Men en tanke, säg att jag river lådan, tar bort gullfibern runt om, finns det någon risk att jag tillför någon risk för fuktskador om jag inte hinner få tillbaka den här fula lådan inom skälig tid (typ innan nästa vinter)?
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Verkligen spännande med din låda. Jag tror inte att det blir större risk för att du tar bort lådan. Dessutom känns det som en rätt enkel sak att bara sätta tillbaka den om så är. Riv bara en sida till att börja med så är det ju bara att skruva igen lådan sen. Om du inte ska göra någon stor åtgärd vill säga.B bradgard skrev:Ska ju naturlgtvis stå "ligger i ATT göra lådan", lät lite konstigt det där.
Nu har jag ingen ordentlig fuktmätare, har placerat en analog sådan i källaren som satt på ett loppisfynd. Osäkert hur akurat den är. Nu vet jag inte hur mycket fukten borde kunna vara i vinden jämfört med uteluften. Har aldrig känt att det varit minusgrader uppe de få gånger jag varit upp under de kylslagna dagarna och slagit bort gamla getingbon och rensat likdelar... Så hur mycket fukten utifrån hamnar inne vette katten. Det har aldrig känts fuktigt i isoleringen, bortsett från där dårå.
Enligt SMHI ska det t.ex. vara kring 45-50 % luftfuktighet på dagen idag och krypa upp mot 75 % under natten.
Men jag är fortfarande nyfiken på vad det är för annat rör som finns bakom.
Men en tanke, säg att jag river lådan, tar bort gullfibern runt om, finns det någon risk att jag tillför någon risk för fuktskador om jag inte hinner få tillbaka den här fula lådan inom skälig tid (typ innan nästa vinter)?
Jag hade redan varit där och tagit upp ett hål och kikat in. Jag hade aldrig kunnat hålla mig så som du kan.
Visa bilaga 492096
Så här såg det ut i vårt tak. Lite, lite vatten hade under många år, kanske upp mot 15 år
droppat ner i kutterspånet. Oftast har det säkert bara torkat upp men ibland, under fuktigare perioder alltså startat förmultning av bärande delar. Den del som inte är av är alltså helt genommurken.
Det syntes på insidan när vi köpte, men bara året före syntes alltså inget från insidan. (Jag har sett bild från rummet.)
Det var inte en stor yta som var påverkad, vi slängde en halv säck kutterspån, resten var fint.
Det var spikat plåttak ovanför, en tillbyggd kupa från 60-talet. Vatten droppade från spikarna, pappen hade gett upp och då kom vattnet in. Ingen stor sak att åtgärda, men jag är glad att vi upptäckte det. Takkupan hade förmodligen inte orkat med årets snö...
Så här såg det ut i vårt tak. Lite, lite vatten hade under många år, kanske upp mot 15 år
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det syntes på insidan när vi köpte, men bara året före syntes alltså inget från insidan. (Jag har sett bild från rummet.)
Det var inte en stor yta som var påverkad, vi slängde en halv säck kutterspån, resten var fint.
Det var spikat plåttak ovanför, en tillbyggd kupa från 60-talet. Vatten droppade från spikarna, pappen hade gett upp och då kom vattnet in. Ingen stor sak att åtgärda, men jag är glad att vi upptäckte det. Takkupan hade förmodligen inte orkat med årets snö...
Å dra åt skogen... vad lite vatten kan göra. Lite därför jag reagerade så häftigt som jag gjorde å. Vatten ska absolut inte finnas på insidan av ett hus (förutom i badrummet då)Jiji skrev:
[media]
Så här såg det ut i vårt tak. Lite, lite vatten hade under många år, kanske upp mot 15 år[bild] droppat ner i kutterspånet. Oftast har det säkert bara torkat upp men ibland, under fuktigare perioder alltså startat förmultning av bärande delar. Den del som inte är av är alltså helt genommurken.
Det syntes på insidan när vi köpte, men bara året före syntes alltså inget från insidan. (Jag har sett bild från rummet.)
Det var inte en stor yta som var påverkad, vi slängde en halv säck kutterspån, resten var fint.
Det var spikat plåttak ovanför, en tillbyggd kupa från 60-talet. Vatten droppade från spikarna, pappen hade gett upp och då kom vattnet in. Ingen stor sak att åtgärda, men jag är glad att vi upptäckte det. Takkupan hade förmodligen inte orkat med årets snö...![]()



