Jordfelsbrytare har löst ut. Jag trodde det kunde ha att göra med all ny julbelysning i kombination med väldigt vått uteklimat…har prövat koppla ur de kontakter och apparater jag tror det kan vara men brytaren ”sprakar” när jag gör upp den. Känns som för mycket motstånd och kändes som jag fick en ” ministöt” när jag försökte tvinga den lite hårdare…kan man få det eller är det inbillat (känns inte så dock) …tips?

Jordfelsbrytare från AEG med etikett på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elcentral med jordfelsbrytare och säkringar, inkluderar en informationsetikett och ett företagsnamn på märkplattan.
Skapa konto

Redigerat:
Felet nog funnet…frun hade pysslat in ett nytt förgreningsuttag som nog inte var friskt….men kan jag stöt när jag för på jordfelsbrytaren?

Förgreningsuttag på ett svart bord med märken 2029 99 och 15606.
Skapa konto

A
Nä den är gjord i ett icke ledande material och allt där är beröringsskyddat vad jag kan se.

Däremot kan ju en kapacitiv koppling uppstå lite var som. Dina fingrar är ena polen som har en viss laddning, spaken på jfb är dielektrikumet och bakom plåten finns spänningssatta delar som är andra polen. Men det är ofarligt.

Redigerat:
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
Jag tror inte att du kan få en stöt av att peta på utsidan av jordfelsbrytaren. Men om det känns läskigt kan du slå ifrån huvudbrytaren innan du slår till jordfelsbrytaren. Jag är tveksam till om grenuttaget är den skyldige. Vad får dig att misstänka det?

• Gilla
sepani
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Jag tror inte att du kan få en stöt av att peta på utsidan av jordfelsbrytaren. Men om det känns läskigt kan du slå ifrån huvudbrytaren innan du slår till jordfelsbrytaren. Jag är tveksam till om grenuttaget är den skyldige. Vad får dig att misstänka det?
Främsta anledningen är att grenuttaget är det som är ”nytt” i miljön. Anledningen tror jag (?) kan vara att grenuttaget är ojordat, medan all elinstallation i vårt sutterängplan är jordad vilket jag förstått det bör vara då vi har klinkergolv.

RoTe
Det syns ju TYDLIGT att grenuttaget är jordat så vad yrar du om?

• Gilla
sepani och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Uttaget du visar är jordat. Det kan för övrigt inte vara anledningen ens om att det varit ojordat. Felet lär finnas någon annanstans.

• Gilla
sepani och 1 till
  • Laddar…
S sepani skrev:
Anledningen tror jag (?) kan vara att grenuttaget är ojordat,
Det grenuttag som du visar på #2 är jordat.

S sepani skrev:
Felet nog funnet…frun hade pysslat in ett nytt förgreningsuttag som nog inte var friskt….men kan jag stöt när jag för på jordfelsbrytaren?

[bild]
Har den suttit utomhus så kan det ha kommit in vatten i uttaget

J J-banan skrev:
Har den suttit utomhus så kan det ha kommit in vatten i uttaget
J J-banan skrev:
Ja det kan vara andra ställen. Men jag prövade mig fram och det var först efter att jag tog bort uttaget dom jordfelsbrytare gick att återställa? Men då är jag tillbaka på julbelysningen där det regnat in i uttagen…

Men då är jag tillbaka på julbelysningen där det regnat in i uttagen…
Om du vet att det regnat in i anslutningen till julbelysningen är det mycket troligt det som är felet. Men är det återställt nu och allt fungerar?

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Den är inte lämpad att vara utomhus

MultiMan
Hoppas verkligen att inte att det fotograferade uttaget satt oskyddat utomhus, då kanske det finns många andra saker som inte är lämpliga och orsakar felet.

Kan vi få ett klargörande och bilder från platsen där detta inträffat?

MultiMan MultiMan skrev:
Hoppas verkligen att inte att det fotograferade uttaget satt oskyddat utomhus, då kanske det finns många andra saker som inte är lämpliga och orsakar felet.

Kan vi få ett klargörande och bilder från platsen där detta inträffat?
Jag kan lugna att detta satt inomhus! Och att det är jordat! Min okunskap….det jag tyckte var konstigt är att jag prövade att ta bort uttag för uttag och inbillade mig att det var detta uttag som gjorde skillnaden att brytaren kunde återställas….

S sepani skrev:
Jag kan lugna att detta satt inomhus! Och att det är jordat! Min okunskap….det jag tyckte var konstigt är att jag prövade att ta bort uttag för uttag och inbillade mig att det var detta uttag som gjorde skillnaden att brytaren kunde återställas….
Om allt funkar utan att detta grenuttag sitter så har du lokaliserat problemet

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.