Jordfelsbrytare har löst ut. Jag trodde det kunde ha att göra med all ny julbelysning i kombination med väldigt vått uteklimat…har prövat koppla ur de kontakter och apparater jag tror det kan vara men brytaren ”sprakar” när jag gör upp den. Känns som för mycket motstånd och kändes som jag fick en ” ministöt” när jag försökte tvinga den lite hårdare…kan man få det eller är det inbillat (känns inte så dock) …tips?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Nä den är gjord i ett icke ledande material och allt där är beröringsskyddat vad jag kan se.
Däremot kan ju en kapacitiv koppling uppstå lite var som. Dina fingrar är ena polen som har en viss laddning, spaken på jfb är dielektrikumet och bakom plåten finns spänningssatta delar som är andra polen. Men det är ofarligt.
Däremot kan ju en kapacitiv koppling uppstå lite var som. Dina fingrar är ena polen som har en viss laddning, spaken på jfb är dielektrikumet och bakom plåten finns spänningssatta delar som är andra polen. Men det är ofarligt.
Redigerat:
Jag tror inte att du kan få en stöt av att peta på utsidan av jordfelsbrytaren. Men om det känns läskigt kan du slå ifrån huvudbrytaren innan du slår till jordfelsbrytaren. Jag är tveksam till om grenuttaget är den skyldige. Vad får dig att misstänka det?
Främsta anledningen är att grenuttaget är det som är ”nytt” i miljön. Anledningen tror jag (?) kan vara att grenuttaget är ojordat, medan all elinstallation i vårt sutterängplan är jordad vilket jag förstått det bör vara då vi har klinkergolv.A Avemo skrev:
J J-banan skrev:
J J-banan skrev:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 412 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 412 inlägg
Hoppas verkligen att inte att det fotograferade uttaget satt oskyddat utomhus, då kanske det finns många andra saker som inte är lämpliga och orsakar felet.
Kan vi få ett klargörande och bilder från platsen där detta inträffat?
Kan vi få ett klargörande och bilder från platsen där detta inträffat?
Jag kan lugna att detta satt inomhus! Och att det är jordat! Min okunskap….det jag tyckte var konstigt är att jag prövade att ta bort uttag för uttag och inbillade mig att det var detta uttag som gjorde skillnaden att brytaren kunde återställas….MultiMan skrev:
Om allt funkar utan att detta grenuttag sitter så har du lokaliserat problemetS sepani skrev: