Mitt Första inlägg här så var snälla i kommentarerna 🙏 Jag har ett gammalt hus byggt 79 som jag renoverar löpande. Ett av 2 badrum är nyrenoverat. Badrummet på källarplan har denna idiotiska golvbrunn som ju har en tendens att lukta väldigt illa. och kräver mkt omsorg för att inte hela huset skall lukta illa. Badrummet används sällan men delar golvbrunn med tvättmaskin så det rör sig i brunnen ändå. dvs vattenlåset är inte tomt. Jag rengör efter konstens alla regler genom att ta bort rens plugg och använda rensband, fingrar och allt som krävs för att avlägsna smuts och beläggningar som kan orsaka dålig lukt. avslutar alltid med ångtvätt. Nu till min fråga. Vad fyller de andra 4 små hålen som inte är genomgående för syfte? Jag förstår nämligen inte varför de sitter där, de samlar ju bara smuts och vatten blir stående i hålen, antar att det är där lukten kommer ifrån. Finns det någonting att sätta i dessa hålen som jag saknar? eller kan jag sätta igen dem på annat sätt? Badrummet på ovanvåningen hade likadan golvbrunn innan renovering.

Golvbrunn i ett badrum med synliga små hål och kakelplattor runtomkring, efterfrågar lösning för att undvika dålig lukt och smutsansamling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Välkommen till forumet.

Det ser verkligen ut som om någon borrat hål och sabbat vattenlåsets funktion. Därav lukten.
Korka igen hålen med något. Varför inte korkkork eller silvertejp.

• Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Välkommen till forumet.

Det ser verkligen ut som om någon borrat hål och sabbat vattenlåsets funktion. Därav lukten.
Korka igen hålen med något. Varför inte korkkork eller silvertejp.
Ja någonting får jag hitta på med hålen. Jag funderade lite på silikon av något slag kanske, då blir det ju tätt 😉

Claes Sörmland
Gissningvis har man borrat upp dessa hål för att det har runnit dåligt från golvbrunnen. Det beror i sin tur sannolikt på att avloppsledningen har nästan stopp längre ned, det nästanstoppet låser luften i avloppsledningen så att vatten rinner dåligt. När man tar bort vattenlåset genom att borra dessa hål rinner det bättre för att luften kan pysa ut där (det är därför det luktar). Jag gissar således att när hålen tätas så slutar vattenlåset att ta emot vatten, eventuellt så blir det problem med hela avloppet i huset om stoppet sitter på utgående huvudledning.

Jag gissar således att det är dags för stambyte eller i alla fall att byta avloppsledningen i badrummet.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
C
Har haft en snarlik brunn här hemma. Jag tror snarare man borrat hålen för att kunna komma åt och rensa bakom vattenlåset, då det är ihopgjutet med själva brunnen. Tanken är rimligtvis att det skall sitta någon sorts lock över hålen. Har även funnits brunnar med liknande hål i själva grundkonstruktionen (Tarkett). Lånar en bild från @SDJ :
886744-a49955e953ad14c3e57c0d732cc28930.jpg

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Gissningvis har man borrat upp dessa hål för att det har runnit dåligt från golvbrunnen. Det beror i sin tur sannolikt på att avloppsledningen har nästan stopp längre ned, det nästanstoppet låser luften i avloppsledningen så att vatten rinner dåligt. När man tar bort vattenlåset genom att borra dessa hål rinner det bättre för att luften kan pysa ut där (det är därför det luktar). Jag gissar således att när hålen tätas så slutar vattenlåset att ta emot vatten, eventuellt så blir det problem med hela avloppet i huset om stoppet sitter på utgående huvudledning.

Jag gissar således att det är dags för stambyte eller i alla fall att byta avloppsledningen i badrummet.

Hålen är inte borrade igenom plasten så man kan inte få ner någonting i hålen. Annars hade jag köpt din teori om att komma åt bakom vattenlåset. men i dessa hålen samlas bara smuts och vatten blir stående i hålen. därav min tanke att fylla igen dom.

C cpalm skrev:
Har haft en snarlik brunn här hemma. Jag tror snarare man borrat hålen för att kunna komma åt och rensa bakom vattenlåset, då det är ihopgjutet med själva brunnen. Tanken är rimligtvis att det skall sitta någon sorts lock över hålen. Har även funnits brunnar med liknande hål i själva grundkonstruktionen (Tarkett). Lånar en bild från @SDJ :
[bild]
Det skulle möjligen kunna ha varit så att det suttit denna typen av lock på brunnen från början då skruvhålen på din bild stämmer storleksmässigt och de sitter vad jag kan se också på samma ställen, men hålen på min brunn är inte borrade igenom plasten kanske bara 2/3 ca. Man har nog i senare skede byggt om badrummet och lagt klinkers på golvet och då lagt den fyrkantiga lösningen i metall som finns i dagsläget. Jag har avrinning från både tvättmaskin och badkar genom golvbrunnen i metall.

C
K kim_zan skrev:
hålen på min brunn är inte borrade igenom plasten kanske bara 2/3 ca.
Fattar inte vad du menar att hålen inte går genom plasten?
Plasten är bara ett par millimeter tjock, och nog är väl hålen djupare än så?

C cpalm skrev:
Fattar inte vad du menar att hålen inte går genom plasten?
Plasten är bara ett par millimeter tjock, och nog är väl hålen djupare än så?
plasten är inte bara några mm på denna utan ganska tjock skulle jag vilja säga. och de går inte igenom plasten på så sätt att om jag försöker få ner tex en skruvmejsel i hålet så kommer den inte att gå igenom plasten på undersidan. det är som jag skrev tidigare möjligt att hålen är gängade men inte helt igenom för att en gammal runt brunn sil som på din bild kanske satt även på min när huset byggdes och det säkert satt i en dusch med våtrumsmatta. och att hålen isåfall bara har funktionen att hålla silen på plats med dedär små plast skruv/pluggarna på din bild. som synes så har jag ju ett större renshål som jag sedan sluter med en propp. det har inte du på din bild

Claes Sörmland
Då är det inga borrade hål utan istället Tarketts/JAFOs gamla brunn där dessa fyra försänkningar är gängor att fästa brunnsgallrets skruvar i. De har inget att göra med lukten. Lukten kommer ur renshålet som saknar propp:

Gammal brunn med renshål utan propp, del av diskussion om luktproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sätt en propp där så försvinner lukten.

• Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Som jag skrev i trådstarten så sitter det alltid en plugg i renshålet. Annars kommer givetvis lukten som ett brev på posten det är jag väl medveten om. På bilden har jag just tagit bort den för att rensa. Du menar alltså att lukt inte kan uppkomma när det står gammalt vatten och smuts i de 4 hålen som ej är genomgående så att det kan rinna ut och som dessutom saknar de skruvarna som den gamla silen isåfall suttit fast i? Jag tycker att det kan vara en logisk förklaring eftersom hålen i mitt fall inte fyller något syfte. Då kan jag sätta igen hålen så att de inte samlar vatten som var min huvudfråga.

K kim_zan skrev:
Som jag skrev i trådstarten så sitter det alltid en plugg i renshålet. Annars kommer givetvis lukten som ett brev på posten det är jag väl medveten om. På bilden har jag just tagit bort den för att rensa. Du menar alltså att lukt inte kan uppkomma när det står gammalt vatten och smuts i de 4 hålen som ej är genomgående så att det kan rinna ut och som dessutom saknar de skruvarna som den gamla silen isåfall suttit fast i? Jag tycker att det kan vara en logisk förklaring eftersom hålen i mitt fall inte fyller något syfte. Då kan jag sätta igen hålen så att de inte samlar vatten som var min huvudfråga.
Hålen fyller ju ingen funktion för dig längre och är heller inte genomgående så någon funktion för vattenlåset kan de inte fylla så att sätta igen dom kan du göra. Det kommer dock inte ta bort den dåliga lukten. Den lilla mängd vatten/smuts som samlas där ger inte dålig lukt i någon nämnvärd utsträckning. Avloppsluft läcker ut någon annan stans. Antingen genom renshålet eller skada/hål någon annan stans i brunnen.

EDIT: tittar jag närmare på din bild ser det ut som att det i hålen sitter någon form av stos/plugg (kanske med gängor)? I alla fall på vissa av hålen. I sådana fall, är det tätt mellan stos/plugg och hål? Är det inte det kan det givetvis läcka ut avsloppsluft där.

• Gilla
kim_zan
  • Laddar…
C
K kim_zan skrev:
Då kan jag sätta igen hålen så att de inte samlar vatten som var min huvudfråga.
Eftersom hålen inte är genomgående och inte har någon aktuell funktion, ja, fyll upp dem med silikon eller nåt.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.