Det borde väl rimligtvis finnas läsare som står inför motsvarande förutsättningar? Antingen helrenovering (som jag fick göra) eller mindre/större kompletteringar?

Fjärrvärme! 35 000 kronor inklusive allt (dock ej bortforsling tank och panna). Detta var maj-2004. Nu kostar det 54 000. Lite skum prissättning. Värmeväxlare, pump etc.  hyr vi för 500 spänn i månaden så kapitalkostnadsjämförelse kan göras.

Från direkt el till:
Calmar v33, 2x750 liter färdigisolerade tankar (blårörsanslutna), tryckkärl, laddomat, syr, shuntautomatik mm. 9 st radiatorer med termostat. Detta inklusive all installation (utom elen som jag gjorde själv):
135.200:- (vitt)

Modifiering av skorsten arbete och mtrl. (Isokern):
12.000:- (vitt)

Material för iordningställande av pannrum (som tidigare varit bostadsdel) gips, färg, el, dörrar, betongplatta mm:
30.000:-

750 l tekniktank 3500:- me vvslinga + 2 elpatroner. skorsten ca 800:-. 2m3 tank ca 800:-. kopparkulvert 30meter 0:-.diverse rör och kopplingar 200:-. muffar till tankarna + kopparlödmuffar mm 2000:-.gastuber9375:-.solpaneler 10m2 0:-.dvs ca 17000:- hittills.
ska köpa panna calmar v65 + laddomat +någon typ av tankstyrning mm mm mm.

Det var ovanligt billigt.
Stöldgods eller? ;)

nix, men ibland så kan man avlasta folk genom att ta rätt på grejor som dom tycker är "skrot".
har begärt pris på panna med tillbehör idag.

Vedex 3000 23500Kr, 2X750L Acc purisolerade den ena med vv-slinga 15000Kr, Skorsten NVI 2000 6500Kr, Laddomat, CBJ, SYR, Exp, Ventiler, Rör, Kopplingar, Cirkpump, Shunt, Elpatroner, m.m, m.m 20000Kr
Total kostnad 65000 Kr. Jobbet gör jag själv den 28e,29e,30e April. ;)

Mycket intressant läsning... 8-)

Verkar vara många som konverterar till vattenburet. Vad är kostnaderna för den delen? Pratade med en rörkille från trelleborg som sa att man kunde räkna med 6000 för varje installerad radiator inkl allt utan värmekällan (en mellan tummen och pekfingret siffra). Tycker det verkar mastigt. :(

Vad har ni betalat för den biten?

7000:- för 11 stycken beggade trippel lågtemp radiatorer.tillkommer rör + kopplingar

Jag har tidigare på forumet hört siffran 5000:-/radiator som ett riktvärde.

Riktvärdet ligger på mellan 4-6000 kr beroende på vart i landet hur mycket rörisarna har o göra osv..
En faktor som oxå soelar in är ju vilka element man väljer... Jag kommer att göra nästan allt själv.. Det är stora prisskillnader på element.. Billigaste elementet jag kan använda kostar 1400 kr nytt på rinkaby.. Det dyraste rinkaby har kostade en bit över 3500 kr.... så val av material spelar oxå in..

Luftvärmepump, Panasonic E9DKE.
Inst. själv, totalkostnad ca 11000:-

Halverat uppvärmningskostnaderna jämfört med elpatronsdrift i kombipannan.
Pumpen klarar värmebehovet själv ner till -10gr.

Nästa steg blir solvärmepaket för tappvarmvatten.

hur funkar värmespridningen i huset?
har du öppen planlösning?

Lite info:
1,5plan 140m2, byggd -82. (östergötland)
Öppen planlösning.

Temp. nedervåning (86m2), ca 21-23gr (alla utrymmen)
Ca 2gr svalare på övervåningen (54m2)

Lambdastyrd Effecta Woody
2*750 liter accumulatortank, 45 mm pur, den ena med slinga för varmvatten och solvärme
Laddomat 21
Shuntautomatik
Rör och kopplingar
Jobb för röris
Diverse el (5000 kr)

=98000

Svart för att ta bort rör ur skorsten och oljetank 2500kr

Totalt 100 500 kronor

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.