Tja jag gjorde exakt samma sak för några veckor sen men har inte använt någon klarlack... Borde man det? Vilken använde du?
2 418 297 läst · 14 422 svar
2418k läst
14,4k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
-
-
FredrikR
End of vacation..- Dalarna
- Medlem feb 2006
- 13 023 inlägg
- 17 927 gillningar
- 3 730 bilder och filmer
7 jul 20:57 #14222Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
Fick ihop hängrännan, på sikt ska den dras in under trallen och ledas ut i diket direkt.- Laddar…
-
-
8 jul 08:11 #14224
-
8 jul 08:20 #14225
-
8 jul 08:22 #14226
- Laddar…
-
8 jul 08:35 #14227
Inte idag men under semestern!
Har länge velat ha en hylla där jag får plats med alla elverktyg. Fanns inget bra att köpa så jag byggde en av Clas Olssons Ekskivor. Får fortfarande inte plats med exakt allt men det mesta.
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
En kloss valnöt som fräsens tillbehör sitter i.
Efter många år med min pelarborr så tänkte jag se om det gick bättra den, ny chuck blev första steget. Skakar inte alls. U om chucken som tidigare och jag kan ta mindre borr.
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in- Laddar…
-
Medlem · 8 inlägg 8 jul 08:558 jul 08:55 #14228
-
8 jul 08:57 #14229
Det såg nog ut att lysa rakt på väggen då jag kollade under garagetaket, jag borde testa mot nån flatare vägg på lite längre avstånd då det är mörkare, men nåt passligt tillfälle har inte infunnit sig.
- Laddar…
-
8 jul 09:46 #14230
- Laddar…
-
Medlem · 653 inlägg 8 jul 12:598 jul 12:59 #14231Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
Installerat en sinkmaskin från 1937, ska bli kul att se vad man kan göra med den. Bör nog gå att gravera med den om man gör rätt mallar
Är en rätt intressant motor på den, motorn heter Moren Partille. Låter rätt ovanligt, de flesta maskiner från Jonsered hade väl Asea motorer- Laddar…
-
8 jul 14:54 #14232
Bör säkert funka bra om den är glappfri och rör sig som den ska.
MEN — jag skulle satsat på en stabilare benställning; det är rätt många kilon du riskrar att få på dig om den viker sig när du jobbar vid maskinen.
//Ronnie- Laddar…
-
Medlem · 653 inlägg 8 jul 15:078 jul 15:07 #14233
Jodå den rör sig väldigt lätt sen jag oljade in glidbanorna. Funderar på om det finns nån form av färdiga mallar som går att få tag på? Blir ju en del jobb att göra mallar till hela alfabetet...
Ska också försöka göra nån form av spånutsug med så inte allt spån hamnar på golvet å på glidbanorna
Den där benställningen är rejält byggd med järnkonsoller å sitter fast på 4 ställen i väggen så den ska inte kunna gå sönder av maskinens tyngd- Laddar…
-
nanowire
Hobbysnickare- Södermanland
- Medlem okt 2008
- 4 750 inlägg
- 5 318 gillningar
- 1 481 bilder och filmer
8 jul 22:45 #14234”Blomkruka” eller vad en ska kalla det. Har aldrig sågat något som luktat så gott tidigare!
Hjulen är de näst minsta länkhjulen från biltema, ger ca 1 cm markfrigång. Botten invändigt täckt med en bricka i 0,7 mm rostfri plåt med ett genomgående dräneringsrör i kanten så det inte blir vatten stående och botten ruttar.
Inloggade ser högupplösta bilder Logga inInloggade ser högupplösta bilder Logga inInloggade ser högupplösta bilder Logga inInloggade ser högupplösta bilder Logga inInloggade ser högupplösta bilder Logga inInloggade ser högupplösta bilder Logga in- Laddar…
-
9 jul 13:04 #14235
Ha egentligen en jordfräs med trasig växellåda som behöver översyn... Men det är roligare att snickra så jag snodde ihop skenor till en överbliven IKEA back. Perfekt till påfyllare och andra småsaker som har med tryckluften att göra.
Fick även anledning att montera fräsen i fräsbordet. Tror jag bara gjort det en gång tidigare. Men nu har jag två fräsar så jag tänkte att den får bli permanent där nu.
Igår snodde jag ihop en hurts till små sortimenten som skramlat på den här hyllan... Allt för att det är så tråkigt att Mecka med trasiga maskiner.
Inloggade ser högupplösta bilder Logga inRedigerat 9 jul 13:09- Laddar…